Διατροφή και σκλήρυνση κατά πλάκας

6
1450

Η κάθε περίπτωση ασθενούς με σκλήρυνσης κατά πλάκας είναι διαφορετική. Μερικοί άνθρωποι μπορεί να είναι υπέρβαροι, ενώ άλλοι λιποβαρείς. Κάποιοι μπορεί να έχουν χαμηλά επίπεδα βιταμινών και ανόργανων στοιχείων ή μπορεί να έχουν δυσκολία στην κατάποση.

Είναι πολύ σημαντική η συνεργασία με τον γιατρό και τον διαιτολόγο σας για να φτιάξετε ένα πρόγραμμα διατροφής που θα καλύπτει τις ανάγκες σας.

Τι είναι η σκλήρυνση κατά πλάκας;

Η σκλήρυνση κατά πλάκας είναι μια χρόνια νόσος που επηρεάζει το κεντρικό νευρικό σύστημα. Μπλοκάρει τα νευρικά σήματα που ελέγχουν εάν οι μύες είναι ισχυροί και πόσο καλά λειτουργούν.

Η εμπειρία του κάθε ανθρώπου με την ασθένεια είναι διαφορετική. Οι άνθρωποι με μπορεί να αισθάνονται καλά τη μία μέρα και την επόμενη να έχουν επώδυνα συμπτώματα. Τα συμπτώματα, επίσης, διαφέρουν από άτομο σε άτομο. Τα συνήθη συμπτώματα είναι πόνος, αδυναμία, μειωμένη κινητικότητα και προβλήματα όρασης.

Ενώ η θεραπεία είναι διαφορετική για κάθε άτομο, οι παρακάτω συμβουλές μπορεί να σας βοηθήσουν να αισθανθείτε καλύτερα. Αυτές είναι:

  • Λήψη φαρμάκων, όπως ορίζεται από τον γιατρό σας.
  • Αρκετός ύπνος
  • Φυσική άσκηση
  • Υγιεινές διατροφικές επιλογές

Θα μπορούσε μια ειδική διατροφή να βοηθήσει;

Δεν υπάρχει μια θεραπεία που να λειτουργεί καλά για όλους, δεδομένου ότι οι άνθρωποι μπορεί να έχουν διαφορετικά συμπτώματα. Πολλοί τύποι ειδικών διαιτών έχουν προταθεί για την διαχείριση της ασθένειας.

Δημοφιλείς ειδικές δίαιτες για σκλήρυνση κατά πλάκας συνήθως περιορίζουν ορισμένα τρόφιμα ή θρεπτικά συστατικά, όπως σιτάρι, γαλακτοκομικά προϊόντα ή λίπος. Αυτές οι δίαιτες μπορεί να είναι χαμηλής περιεκτικότητας σε σημαντικές βιταμίνες ή μέταλλα, γεγονός που μπορεί να αποδειχθεί επιβλαβές εάν είστε λιποβαρής ή δεν παίρνετε τις σωστές ποσότητες σε ορισμένες θρεπτικές ουσίες.

Εάν πάσχετε από την ασθένεια, ακολουθώντας διατροφικές οδηγίες θα σας παρέχουν όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεστε. Μην δοκιμάσετε κάποια ειδική δίαιτα χωρίς να μιλήσετε με κλινικό διαιτολόγο. Εάν θέλετε να κάνετε αλλαγές στα τρόφιμα που τρώτε, ένας διαιτολόγος μπορεί να σας βοηθήσει να καταλήξετε σε ένα πλάνο που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες σας.

Συνήθως διατρέχετε μεγαλύτερο κίνδυνο να παίρνετε λιγότερες βιταμίνες και μέταλλα, συμπεριλαμβανομένων των εξής:

Ασβέστιο και βιταμίνη D:

Μερικοί άνθρωποι με σκλήρυνση κατά πλάκας έχουν χαμηλή οστική πυκνότητα και είναι πιο πιθανό να έχουν εύθραυστα οστά ή να εμφανίσουν οστεοπόρωση. Η λήψη αρκετού ασβεστίου και βιταμίνης D μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη οστεοπόρωσης. Καλές πηγές ασβεστίου είναι:

  • Γαλακτοκομικά προϊόντα (γάλα, γιαούρτι, τυρί)
  • Αυγά
  • Αμύγδαλα, σουσάμι
  • Τόφου ενισχυμένο με ασβέστιο
  • Λιπαρά ψάρια (σαρδέλα, σολωμός, τόνος)

Βιταμίνη Β12

Χαμηλά επίπεδα σε βιταμίνη Β12 μπορεί να προκαλέσουν αναιμία και αίσθημα κόπωσης. Στα τρόφιμα που περιέχουν βιταμίνη Β12 περιλαμβάνονται τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα εμπλουτισμένα με σόγια ροφήματα, τα αυγά, το κρέας, τα ψάρια και τα πουλερικά.

Σελήνιο

Αυτό το ιχνοστοιχείο είναι συχνά χαμηλό σε άτομα με σκλήρυνση κατά πλάκας . Καλές πηγές είναι τα καρύδια Βραζιλίας, τα θαλασσινά και τα ψάρια.

Ψευδάργυρος

Η έλλειψη ψευδάργυρου είναι συχνή σε άτομα με ΣκΠ. Καλές πηγές είναι το κρέας, τα θαλασσινά, τα προϊόντα ολικής αλέσεως, τα ξερά φασόλια και οι φακές.

Εκτός από την κατανάλωση σωστών τροφίμων, μπορεί να χρειαστεί να καταναλώσετε συμπληρώματα βιταμινών και ανόργανων συστατικών για να λάβετε επαρκείς ποσότητες. Συνεργαστείτε με τον γιατρό σας και τον διαιτολόγο σας για να μάθετε τι ποσότητα είναι κατάλληλη για εσάς. Δεν υπάρχει καμμία απόδειξη ότι η λήψη πολύ υψηλών δόσεων συγκεκριμένων θρεπτικών ουσιών βοηθάει, γι’αυτό βεβαιωθείτε ότι ακολουθείτε τις συμβουλές του γιατρού σας.

Καλό θα ήταν να αλλάξετε και τον τρόπο ζωής σας.

Παραμείνετε δραστήριοι

Αυτό μπορεί να σας φανεί δύσκολο, καθώς μπορεί να κουράζεστε ευκολότερα από πριν ή μπορεί η κίνηση να μοιάζει πιο επώδυνη, αλλά είναι σημαντικό να προσπαθήσετε. Τακτική άσκηση, όπως περπάτημα, κολύμπι ή διατάσεις, μπορεί να βοηθήσει στην διατήρηση της υγείας των μυών. Όντας δραστήριοι μπορεί να σας βοηθήσει στον έλεγχο του βάρους σας και στην μείωση της κούρασης που νιώθετε. Επιλέξτε μια δραστηριότητα που σας αρέσει και που μπορείτε να κάνετε σε τακτική βάση. Εάν είστε αρχάριοι στην άσκηση, μιλήστε με τον γιατρό σας, έτσι ώστε να μπορεί να καταλήξει σε ένα πρόγραμμα κατάλληλο για εσάς.

Ελέγχετε το βάρος σας

Μερικοί άνθρωποι με συγκεκριμένη ασθένεια μπορεί να χάνουν βάρος εάν δεν έχουν όρεξη ή νιώθουν πολύ κουρασμένοι για να μαγειρέψουν. Κάποιοι άλλοι μπορεί να έχουν δυσκολία στην κατάποση. Είναι σημαντικό να ενημερώνετε τον γιατρό σας εάν παρατηρείτε ότι χάνετε βάρος.

Δοκιμάστε φυσική θεραπεία

Μπορείτε να επωφεληθείτε από την θεραπεία για να διατηρήσετε την ισορροπία σας και να μειώσετε την μυϊκή αδυναμία σας. Μιλήστε με τον γιατρό σας.

Από τη στιγμή που κάθε περίπτωση της σκλήρυνσης κατά πλάκας διαφέρει έστω και λίγο από τις υπόλοιπες, θα πρέπει να βρείτε ένα πρόγραμμα διατροφής που θα σας ταιριάζει. Δεν υπάρχουν αποδεδειγμένες ειδικές δίαιτες για την πρόληψη της νόσου ή για την επιρροή τους στον τρόπο που μπορεί να αναπτυχθεί. Ξεκινήστε ένα σχέδιο για τη φροντίδα σας τρώγοντας σωστά και παραμένοντας δραστήριοι. Ένας υγιεινός τρόπος ζωής θα σας ωφελήσει όχι μόνο στο πώς αισθάνεστε σωματικά, αλλά και ψυχολογικά.

*Η Ειρήνη Μπαμπαρούτση είναι κλινική Διαιτολόγος – αθλητική Διατροφολόγος, επιστημονική υπεύθυνη του διαιτολογικού γραφείου «ΘΕΡΜΙΔΑ» κι επιστημονικός συνεργάτης Ε.Π.Ο.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Προηγούμενο άρθροΜια κοινή μέρα… και όμως τόσο ξεχωριστή!!!
Επόμενο άρθροΣΥΡΙΖΑ: Από την ψευδοεπαναστατική μέθη στην πραγματική ζωή
Η Ειρήνη Μπαμπαρούτση είναι Κλινική Διαιτολόγος και Αθλητική Διατροφολόγος, απόφοιτος του τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας – Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου με Διδακτορικό τίτλο σπουδών στο τομέα της «Διατροφής & Άσκησης». Από το Σεπτέμβριο του 1999 είναι μέλος του Πανελληνίου Συλλόγου Διαιτολόγων και μεταγενέστερα της Ελληνικής Εταιρίας Λιπιδολογίας και Αθηροσκλήρωσης και του Ε.Λ.Ι.Ο.Σ. Τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιείται ιδιαίτερα στο χώρο της Αθλητικής Επιστήμης της Διατροφής, παρέχοντας διατροφικές συμβουλές σε μερικούς από τους πιο διακεκριμένους Έλληνες αθλητές στίβου, όπως επίσης και σε αθλητές πολλών άλλων αθλημάτων. Από το 2001-2010 ήταν Διατροφολόγος της Εθνικής Ομάδας Στίβου (Σ.Ε.Γ.Α.Σ.), ενώ από το 2003 συνεργάζεται με τον Πανελλήνιο Γυμναστικό Σύλλογο (Π.Γ.Σ.). Από το Φεβρουάριο του 2008 είναι επιστημονική υπεύθυνη του διαιτολογικού γραφείου ‘Θερμίδα’, ενώ από το 2001 συνεργάζεται με την πολυδύναμη διαιτολογική μονάδα “Medi Slim” στο Αγρίνιο. Κατά το χρονικό διάστημα 2002-2004 συνεργάστηκε με την Ελληνική ιστιοπλοϊκή Ομοσπονδία και με την Ομοσπονδία Ατόμων με αναπηρία. Ενώ από το 2007 συνεργάζεται με τους διαιτητές ποδοσφαίρου της Ε.Π.Ο. Τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει έντονη συγγραφική δραστηριότητα και συνεργάζεται με τα περιοδικά RUNNER, M-BIKE, Κ-ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ, Τηλεθεατής και Forma, Elle. Έχει συμμετάσχει στα περισσότερα εθνικά και διεθνή συνέδρια Διατροφής και Αθλητικών επιστημών καθώς και σε αρκετά ερευνητικά προγράμματα στα πλαίσια της διδακτορικής της διατριβής στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, κατά την οποία εκπόνησε 6 επιστημονικές δημοσιεύσεις. Τέλος έχει υπάρξει και η ίδια αθλήτρια Στίβου με εθνικές διακρίσεις σε σκυταλοδρομίες 4*400 m στην κατηγορία των Κορασίδων και Νεανίδων σε Πανελληνίους Διασυλλογικούς αγώνες το 1993.

6 ΣΧΟΛΙΑ

  1. καλημερα,κατι για να ενισχησουμε τα ματια???με την θεραπεια σιγα σιγα το σωμα επανερχετε ,την οραση δεν…τι κανουμε???ευχαριστο…

  2. Καλημέρα σας

    Η αλήθεια είναι οτι σαφώς και υπάρχουν θρεπτικά συστατικά (βιταμίνες και αντιοξειδωτικά όπως η λουτεϊνη και η ζεαξανθίνη) στις τροφές, τα οποίά βελτιώνουν την οράσή μας. Στις τροφές αυτές συμπεριλαμβάνονται τα κόκκινα σταφύλια, το καρότο, οι πορτοκαλί πιπεριές, τα κολοκυθάκια και κολοκύθες, το καλαμπόκι, τα αυγά, το σπανάκι, το σέλινο, το μπρόκολο, τα φύλλα μαρουλιού, το λάχανο, τον μαϊντανό, τα μπιζέλια, τα λαχανάκια Βρυξελλών, τα χόρτα και τα γογγύλια.
    Ενώ κάποιες επιπλέον τροφές που καλό θα ήταν να συμπεριλάβετε στη διατροφή σας είναι η παπάγια, το μάνγκο, η γλυκοπατάτα, οι κόκκινες πιπεριές, οι ηλιόσποροι και το κάρδαμο.
    Επιπρόθετα συστήνεται να πίνετε φρέσκο χυμό καρότου. Ωστόσο, εαν έχει επηρεαστεί αρκετά το οπτικό νεύρο απαιτείται παρακολούθηση και εξαρτάται πολύ η αποκατάσταση ή η βελτίωση από τη φαρμακευτική αγωγή αλλά και από την ικανότητα ανάνηψης του κάθε οργανισμού.

    Καλή εβδομάδα

  3. Αγαπητή κυρία Μπαρμπαρούτση

    Η σκπ είναι μία ασθένεια παντελώς άγνωστη σε όλες της τις πτυχές.
    Η αιτία, οι διεργασίες στον εγκέφαλο και το νωτιαίο μυελό, η πορεία κλπ, είναι παράγοντες που δεν κατάφερε ποτέ η ιατρική κοινότητα να αποδείξει 100%. Υπάρχουν μόνο θεωρίες, οι οποίες παραμένουν αναπόδεικτες μετά από 130 χρόνια της ύπαρξης της νόσου.

    Ως εκ τούτου, φάρμακα, διατροφικά στοιχεία, μη το ένα, μη το άλλο κλπ καταλαβαίνετε ότι ΙΣΩΣ βοηθάνε και εμείς οι ασθενείς, έχουμε κουραστεί με τα ίσως και τα αν και βέβαια είμαστε οι μόνοι που ‘λουζόμαστε’ τα πειράματα.

    Μία σωστή διατροφή, με όλα τα απαραίτητα: πρωτεϊνες, βιταμίνες, υδατάνθρακες, λίπη, ιχνοστοιχεία, μέταλλα κλπ, είναι πιστεύω ευεργετική σε όλο τον κόσμο και όχι με κάποιες τροποποιήσεις, ιδανική για την σκπ ή οποιαδήποτε άλλη ασθένεια.

    Θα σας πρότεινα να μελετήσετε αν έχετε το χρόνο εκτενώς για την σκπ και θα διαπιστώσετε ότι αυτά που σας γράφω, όχι μόνο ισχύουν, αλλά δέχονται και τον ‘πόλεμο’ από τους ιατρούς, που αντί να παραδέχονται ότι η σκπ τους είναι άγνωστη, εντούτοις επιμένουν να ‘φαρμακώνουν’ τους ασθενείς χωρίς κανένα αποτέλεσμα στην αναπηρία.

    Αν θέλετε αναφορές σε έρευνες κλπ, μετά χαράς να σας τα στείλω 🙂

  4. Σας ευχαριστώ πολύ για το ενδιαφέρον σας!!!

    Έχετε απόλυτο δίκαιο σε όσα λέτε και δεδομένου οτι όντως υπάρχουν άγνωστες πτυχες για αυτη τη νόσο ακόμα και η διατροφική προσέγγιση θα πρέπει να βασίζεται στο παν μετρον άριστον και όχι να δίνει υποσχέσεις..

    Να έχετε μια καλή χρονιά με όσο το δυνατον όμορφες στιγμές!!

  5. καλησπερα αν σας ειναι ευκολο θα ηθελα αναφορές σε έρευνες κλπ, για την ΣΚΠ να μου στειλεται να διαβασω.
    ευχαριστω

  6. Τα μανιτάρια Κόρντισεπς μπορούν να συνεισφέρουν ιδιαίτερα στην ΣΚΠ διότι παρουσιάζουν σημαντική ανοσορυθμιστική δράση.

    Εάν κάποιος επιλέξει να προμηθευτεί άγριο Κόρντισεπς, να εστιάσει κυρίως στο μυκήλιο ενώ εάν επιλέξει να προμηθευτεί το Κόρντισεπς σε κάψουλες να επιλέξει το είδος Κόρντισεπς Σίνενσις διότι είναι το πιο ισχυρό.

    Επίσης, προσοχή σε σκευάσματα που αναφέρουν CS-4 διότι δεν είναι κόρντισεπς αλλά ένα πρώιμο στέλεχος με μικρότερη αποτελεσματικότητα

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here