Ντομπρόσβσκις: Η αύξηση φόρων αντί περικοπής δαπανών, βαθαίνει την ύφεση

0
1

 

Ο Βάλντις Ντομπρόβσκις παίρνει θέση για τις πρόσφατες διαρροές, εξηγεί τη σχέση της Κομισιόν και του ESM με το ΔΝΤ στη διαπραγμάτευση και αποτιμά κριτικά την πορεία της χώρας στα προγράμματα στήριξης.

Σε συνέντευξή του στο Capital.gr μιλά για τις προσδοκίες που δημιουργήθηκαν το 2014, τις περιπέτειες του 2015 και καταγράφει τα προβλήματα αλλά και τις δυνατότητες στην τρέχουσα φάση της διαπραγμάτευσης.

Εκτιμά ότι η επιλογή για τη δημοσιονομική προσαρμογή μεταξύ φόρων ή περιστολής δαπανών είναι επιλογή και ευθύνη της Κυβέρνησης και επισημαίνει ότι οι επιπτώσεις από την αύξηση φόρων είναι μεγαλύτερη ύφεση.

Αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο η αξιολόγηση να ακολουθήσει το παράδειγμα προηγούμενων εμπειριών για σταδιακή ολοκλήρωση αλλά και «σαλαμοποίηση» της εκταμίευσης των δόσεων. Αναγνωρίζει «δουλειά» στο φορολογικό, το ασφαλιστικό, τα κόκκινα δάνεια, αλλά επιμένει ότι είναι ακόμα ανοικτά ζητήματα.

Αποτιμά τη διαφορετικότητα των αιτίων αλλά και των πολιτικών που ακολουθήθηκαν μεταξύ Κύπρου και Ελλάδας σημειώνοντας ότι η Ελλάδα είναι τελικά η μόνη χώρα που έχει μείνει ακόμη σε πρόγραμμα.

Σχετικά με το θέμα των διαρροών μεταξύ στελεχών του ΔΝΤ και το γεγονός ότι οι ευρωπαϊκοί θεσμοί εμφανίζονται να έχουν διαφορές με το ΔΝΤ σχολιάζει: «Όπως ξέρετε και όπως έχουμε ήδη ανακοινώσει ως Κομισιόν ήδη από προχθές, όπως και σε άλλες παρόμοιες υποθέσεις δεν σχολιάζουμε διαρροές. Σε σχέση με την συνεργασία των θεσμών στο πλαίσιο του ελληνικού προγράμματος, δουλεύουμε με καλή πίστη, το ΔΝΤ είναι κομμάτι της ομάδας της πρώτης αξιολόγησης και αυτό στο οποίο πρέπει να επικεντρωθούμε τώρα είναι πραγματικά η εφαρμογή της συμφωνίας, όπως αυτή περιγράφεται στο μνημόνιο κατανόησης«.

Σε ερώτηση για τον αν η συμμετοχή του ΔΝΤ δεν είναι εγγεγραμμένη και στη συνθήκη του ESM ο κ. Ντομπρόβσκις τόνισε: «Στη συνθήκη του ESM αναφέρεται ότι η Κομισιόν εργάζεται με την ΕΚΤ και όποτε είναι απαραίτητο και με το ΔΝΤ. Το ΔΝΤ είναι διεθνής θεσμός, δουλεύει με βάση τη δική του νομική βάση και όταν είναι δυνατόν συνάπτουμε αυτά τα προγράμματα σε στενή συνεργασία με το ΔΝΤ. Αυτό ακριβώς συμβαίνει και στην περίπτωση της Ελλάδας«.

Ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν είπε μεταξύ άλλων:

Πώς σχολιάζετε το γεγονός ότι μόνη χώρα που μένει ακόμα σε πρόγραμμα στήριξης είναι η Ελλάδα;

Σε σχέση με την Ελλάδα όντως είναι η μόνη χώρα που μένει σε πρόγραμμα στην ΕΕ.

Ξέρουμε ότι το 2014 η Ελλάδα ήταν πολύ κοντά στο να ολοκληρώσει το πρόγραμμά της. Τα πήγαινε καλά με τους δημοσιονομικούς στόχους, είχε επιστρέψει στην ανάπτυξη, είχε επιστρέψει στη δημιουργία θέσεων απασχόλησης, ακόμα είχε ήδη χτυπήσει την πόρτα των αγορών και ήταν εντός τροχιάς για να βγει από το μνημόνιο. Συζητούσαμε με την ελληνική κυβέρνηση ένα διάδοχο προληπτικό πρόγραμμα, με το οποίο η Ελλάδα θα γύρναγε στις αγορές.

Ξέρουμε ότι οι πολιτικές εξελίξεις οδήγησαν αλλού και αυτό αποδεικνύει το ότι η οικονομική σταθερότητα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την οικονομική ανάπτυξη. Η νέα ελληνική κυβέρνηση που ανέλαβε το 2015 διάλεξε άλλους δρόμους για την οικονομική της πολιτική. Αυτό δυστυχώς υπονόμευσε την ανάπτυξη, υπονόμευσε την οικονομική σταθερότητα και ως αποτέλεσμα εκεί που στην αρχή του 2015 προβλέπαμε ανάπτυξη 2,5% για το 2015, τώρα η εκτίμησή μας είναι 0%.

Βλέπουμε ότι αυτή η οικονομική αστάθεια έπληξε σφόδρα την ελληνική οικονομία.

Και τώρα η κυβέρνηση δουλεύει σκληρά από τον περασμένο Αύγουστο, οπότε και συμφωνήσαμε στο νέο ελληνικό πρόγραμμα, για να επιστρέψει στην οικονομική σταθερότητα.

Τώρα τα πράγματα είναι εντός τροχιάς, ο τραπεζικός τομέας έχει ανακεφαλαιοποιηθεί και τώρα οφείλουμε να κλείσουμε την πρώτη αξιολόγηση το συντομότερο δυνατόν, γιατί θα αποτελέσει ένα σημαντικό σημάδι για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης, για την αποκατάσταση της οικονομίας και τη δυνατότητα της χώρας να υλοποιήσει το πρόγραμμα.

– Τι εκκρεμεί για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης;

Γνωρίζουμε ότι το τρίτο πρόγραμμα είναι πολύ εμπροσθοβαρές, οπότε η κυβέρνηση οφείλει να πάρει σημαντικές αποφάσεις, μέτρα προσαρμογής, διαρθρωτικές αλλαγές, να αποφασίσει και να νομοθετήσει ήδη από την αρχή του προγράμματος. Και αμέσως μετά τη συμφωνία του Αυγούστου και στην πρώτη και δεύτερη ομάδα με ορόσημα. Αυτό που είδαμε μέχρι τώρα στην πραγματικότητα ήταν παραγωγική δουλειά με τις ελληνικές αρχές και βλέπουμε πραγματική πρόοδο και στην υλοποίηση. Συνεχίζουμε και εργαζόμαστε σε αυτό το εποικοδομητικό πνεύμα με τις ελληνικές αρχές. Όμως οφείλω να πω ότι υπάρχει καθυστέρηση, η πρώτη αξιολόγηση έπρεπε να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο.

Αλλά όλοι οι θεσμοί και οι ελληνικές αρχές μοιραζόμαστε την εκτίμηση ότι είναι σημαντικό να ολοκληρώσουμε την αξιολόγηση το συντομότερο δυνατόν. Αυτό όμως σημαίνει ότι υπάρχει ανάγκη να αντιμετωπιστούν όλα τα θέματα που είναι σε εκκρεμότητα στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης.

Όπως για παράδειγμα μία πιο λεπτομερής αποτύπωση των δημοσιονομικών μέτρων που πρέπει να πάρει η Ελλάδα για να πετύχει τους δημοσιονομικούς της στόχους για φέτος, αλλά και τα επόμενα χρόνια, μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού, όπου οι ελληνικές αρχές έχουν ήδη παρουσιάσει μία αρκετά συγκεκριμένη πρόταση.

Όμως υπάρχουν και άλλα στοιχεία που χρήζουν περαιτέρω δουλειάς, υπάρχει η μεταρρύθμιση της φορολογίας εισοδήματος όπου έχει γίνει ήδη σημαντική πρόοδος, το ταμείο αποκρατικοποιήσεων, ο εκσυγχρονισμός της δημόσιας διοίκησης, η βελτίωση της συλλογής των φόρων. Όμως δεν ξεκινάμε από το μηδέν, έχει γίνει ήδη σημαντική δουλειά και πρέπει να την ολοκληρώσουμε σύντομα.

– Πόσο σύντομα;

Αυτό που πραγματικά έχει σημασία είναι ότι η Κομισιόν δε βάζει καμία καθοριστική ημερομηνία, κανένα χρονικό όριο στην αξιολόγηση. Το μόνο όριο είναι η πλήρης εφαρμογή των όρων του μνημονίου.

– Αυτό σημαίνει να υπάρξει συμφωνία και για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια;
Σε σχέση με τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια οι ελληνικές αρχές έχουν ήδη λάβει σημαντικά μέτρα ως κομμάτι του δεύτερου πακέτου προαπαιτούμενων. Αλλά και εκεί, υπάρχει και άλλη δουλειά που πρέπει να γίνει.

– Η ελληνική κυβέρνηση στον σχεδιασμό της επιχειρεί να πιάσει τους στόχους κατά βάση από τον τομέα των εσόδων και όχι των δαπανών. Η Κύπρος έκανε το αντίθετο. Πως κρίνεται αυτή τη διαφοροποίηση;

Δεν θα ήθελα να επιμείνω με τη σύγκριση Κύπρου και Ελλάδος, γιατί το κάθε κράτος έχει να αντιμετωπίσει τις δικές του προκλήσεις, τις δικές του ανισορροπίες. Βρέθηκε στο πρόγραμμα για διαφορετικούς λόγους και για αυτό και η απάντηση πρέπει να είναι διαφορετική. Δεν υπάρχει μία λύση για όλους. Για αυτό δε θα επιμείνω με τις απευθείας συγκρίσεις. Στην περίπτωση της Κύπρου ήταν τα προβλήματα στον τραπεζικό τομέα που μας οδήγησαν εκεί.

Στην Ελλάδα ήταν ευρύτερες μακροοικονομικές και δημοσιονομικές ανισορροπίες. Όμως, όσον αφορά τη διάρθρωση της δημοσιονομικής προσαρμογής πράγματι υπάρχει ένας αριθμός από μελέτες που λέει πως τα μέτρα μείωσης των δαπανών έχουν μικρότερη επίπτωση στους πολλαπλασιαστές, έχουν μικρότερη επίπτωση στην ανάπτυξη σε σχέση με τις αυξήσεις φόρων. Αυτή είναι η συμβουλή μας προς την ελληνική κυβέρνηση.

Μην κοιτάτε μόνο στον τομέα των εσόδων, κοιτάξτε και προς τον τομέα των δαπανών. Υπάρχουν μάλιστα ήδη συζητήσεις εν εξελίξει σε σχέση με συγκεκριμένα μέτρα. Όμως στο τέλος της μέρας πρέπει να γίνουν πολιτικές επιλογές και αυτές θα τις κάνει η ελληνική κυβέρνηση. Εμείς δεν μπορούμε να παρεμβαίνουμε στα πάντα, σε κάθε μικρή απόφαση που παίρνουν οι ελληνικές αρχές.

– Λέτε δηλαδή ότι η ευθύνη των επιλογών είναι της κυβέρνησης;

Είμαστε σε συζητήσεις και σας είπα ότι έχουμε μελέτες που λένε ότι η μείωση των δαπανών έχει μικρότερη επίπτωση στην ανάπτυξη από την αύξηση των φόρων.

ΠΗΓΗ: capital.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here