Exit : Brexit , Grexit, Frexit… =  ex-Europa !

0
3

Ποιο είναι το μέλλον της Ευρώπης μετά την πρώτη απόρριψή της από τον λαό του Ηνωμένου Βασιλείου; Ποιο θα πρέπει να είναι το μέλλον της Ενωμένης Ευρώπης ώστε να πειστούν οι λαοί των κρατών –μελών της ότι η ευρωπαϊκή αυτή οικογένεια έχει αρχές, αξίες , ανθρωπιστικά ιδεώδη και ότι θέλει και μπορεί να  αλλάξει την λανθασμένη πολιτική,  που επίμονα ακολουθεί μέχρι σήμερα;

Όπως έχει αποδειχθεί, δεν αρκεί πλέον η «καταγγελία» της πολιτικής της Ευρώπης εκ μέρους  των εκάστοτε κυβερνώντων τις ευρωπαϊκές χώρες  και η υποταγή τους στη συνέχεια λόγω του «επείγοντος» σε μέτρα καταστροφής για τη ζωή των πολιτών. Είναι επιτακτική ανάγκη να αρχίσουν οι Ευρωπαίοι ηγέτες να χαράζουν το δρόμο, που θα μπορέσει να τους οδηγήσει σε ένα ασφαλές μέλλον. Χρειάζεται να καταλάβουν τις βαθιές αλλαγές που έχουν επέλθει στον πολιτισμό και στις κοινωνίες και να λάβουν υπόψη την ηθική και πολιτική τους διάσταση. Και για να χαράξουν το μέλλον πρέπει να διαμορφώσουν το παρόν, και για να διαμορφώσουν το παρόν πρέπει να γνωρίζουν το παρελθόν. Ο Ιταλός καθηγητής Luciano Canfora παρατηρεί σχετικά ότι η ιστορία είναι ένας τρόπος για να δεις την προοπτική του παρόντος. Ο ελληνορωμαϊκός κόσμος από τον οποίο κατάγεται ο δυτικός πολιτισμός παρέχει ένα κριτικό οπλοστάσιο, που όχι μόνον παραμένει ενεργό, αλλά μπορεί να βγάλει τη σκέψη από πολλά αδιέξοδα. Ο Αυγουστίνος , έχοντας καταλάβει ότι κατέρρεε η προϋπάρχουσα τάξη , έγραψε το De civitate Dei,ένα βιβλίο που στρεφόταν στο μέλλον με τον μοναδικό εποικοδομητικό τρόπο: διατρέχοντας το παρελθόν, την θριαμβευτική δηλαδή πορεία της Αυτοκρατορικής Ρώμης. Σίγουρα, μια ανάλογη άσκηση θα ήταν χρήσιμη σήμερα.

Ο γνωστός Γάλλος διανούμενος Εντγκάρ Μορέν στο βιβλίο του «Ο Δρόμος για το μέλλον της ανθρωπότητας»προτείνει ένα σύστημα μεταρρυθμίσεων που θα αλλάξει το παρόν και θα αναδείξει την κοινωνία των πολιτών σε μείζονα προτεραιότητα. Μεταρρυθμίσεις στη ζωή των πόλεων , στην οικολογία ,στην καθημερινή ζωή, η οποία θα πρέπει να είναι συμβατή με τις ιδιαιτερότητες και τις πολιτισμικές παραδόσεις κάθε τόπου. Μεταρρυθμίσεις της σκέψης και της παιδείας. Αξιοποίηση των στοιχείων που παρέχει η Τεχνολογία, έτσι ώστε να χρησιμοποιηθεί για την ανάπτυξη της «γνωστικής και επικοινωνιακής δημοκρατίας». Ερευνά ο Μορέν τις «τοξικότητες του πολιτισμού», όπως τις αποκαλεί, με κυρίαρχη την επιμονή στο κέρδος και στα άγχη που αυτό  προκαλεί και οδηγεί  στο καταφύγιο των ψυχοφαρμάκων. Ο Μορέν, εξάλλου, συγκρίνει το παρελθόν με το παρόν προκειμένου να ορίσει το μέλλον. Γιατί – όπως γράφει χαρακτηριστικά – και το παρόν δεν είναι παρά το μέλλον ενός μακρινού παρελθόντος.

Διάβασα ότι η Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή ανέλαβε πρωτοβουλία με τίτλο:  «Ας ξαναδημιουργήσουμε την Ευρώπη – Χάρτης πορείας για μια Νέα Ευρωπαϊκή Αναγέννηση». Είθε, λοιπόν, το Brexit να αφυπνίσει την Ευρώπη για να σεβαστεί τις ελληνορωμαϊκές της ρίζες, το θαυμαστό κλασικό παρελθόν της προκειμένου να οδηγηθεί στην ποθητή Αναγέννηση. Είθε, η κακή  εξέλιξη μιας «Ενωμένης Ευρώπης» να αφυπνίσει τους κυβερνώντες για το μέλλον της, έτσι ώστε η Ιστορία να μην καταγράψει στις σελίδες της μια… “ex-Europa”!

Προηγούμενο άρθροΠρόσφυγες στην Αθήνα δημιούργησαν το διαδικτυακό ραδιόφωνο Shabab Radio
Επόμενο άρθροΦωτιά σε τουριστικό λεωφορείο στο Ηράκλειο – Στο νοσοκομείο 6 επιβάτες
Στέλλα Πριόβολου
Η Στέλλα Πριόβολου γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε ελληνική, γαλλική και ιταλική φιλολογία και είναι διδάκτωρ των πανεπιστημίων Αθηνών και Ρώμης. Καθηγήτρια Λατινικής-Ιταλικής Φιλολογίας στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, πρόεδρος του Τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας και διευθύντρια του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών "Ελληνορωμαϊκές -Ελληνοϊταλικές Σπουδές: Λογοτεχνία, Ιστορία και Πολιτισμός". Είναι μέλος ελληνικών και διεθνών επιστημονικών εταιρειών και συγγραφέας πολλών μελετών. Η έρευνά της τα τελευταία χρόνια έχει ως αντικείμενο το θεατρικό έργο του Dario Fo και τη σχέση του με τη λατινική λογοτεχνία του Μεσαίωνα. Αποτέλεσμα της έρευνας αυτής είναι τα τρία βιβλία από τις εκδόσεις Περίπλους: 1. "Dario Fo, ένας σύγχρονος goliardus", (2001) 2. "Dario Fo, venticinque monologhi per una donna: La Medea", (2005) 3. "Rosa Fresca Aulentissima, το μεσαιωνικό ερωτικό ποίημα με το μάτι των φιλολόγων και του Νομπελίστα Dario Fo", (2010). Το ποίημα αυτό μεταφράστηκε στην ελληνική με την επιχορήγηση του υπουργείου Εξωτερικών της Ιταλίας. Από το 1994 μέχρι το 2001, Αντιπρόεδρος του Ι.Κ.Υ. και υπεύθυνη για το κοινοτικό πρόγραμμα "Σωκράτης". Επιστημονική υπεύθυνη προγραμμάτων ξένων γλωσσών στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και εμπειρογνώμων Γ.Γ.Ε.Τ. για την κινητικότητα των σπουδαστών. Τακτικό μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης 2000-2001. Από το 2001-2004 Ειδική Γραμματέας Παιδείας Ομογενών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης στο ΥΠΕΠΘ, Πρόεδρος της Επιτροπής στήριξης των Εδρών Ελληνικών Σπουδών στα Πανεπιστήμια του εξωτερικού και εθνική εκπρόσωπος στο Συμβούλιο της Ευρώπης για το Ευρωπαϊκό Έτος Γλωσσών 2001. Είναι Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιστημόνων Πανεπιστημίων Ιταλίας( Σ.Ε.Π.Ι.) και Γ. Γραμματέας της Sociιtι Europιenne de Culture στην Ελλάδα.Από το 2008 μέχρι το 2010, αναπληρώτρια πρόεδρος Τμήματος Σλαβικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών.Έχει τιμηθεί με την ανώτατη διάκριση του Ιταλικού κράτους CAVALIERE al merito della Repubblica Italiana, 2002. Εχει τιμηθεί για την προσφορά της στα Ελληνικά Γράμματα και τον πολιτισμό από την Ένωση Γυναικών Φωκίδας, 2007 και έχει ανακηρυχθεί επίτιμος δημότης Χίου για τον ίδιο λόγο, 2007. Αναπτύσσει επί χρόνια πολιτική δραστηριότητα στο χώρο του ΠΑΣΟΚ ως μέλος της Κ.Ε. και σε τιμητική θέση στο ψηφοδέλτιο του Ευρωκοινοβουλίου το 1999.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ