Γιατί να ντραπώ; Επειδή απορρίπτω τη βία;

10
4

Η συγγραφέας Gillian Slovo, μια από τις σημαντικότερες προσωπικότητες του πνεύματος και πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Συγγραφέων (PEN),της αρχαιότερης ένωσης συγγραφέων στον κόσμο και από τις πρώτες οργανώσεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα, στις 7 Μαρτίου του 2011 και στην εφημερίδα Guardian, μιλούσε για την ελευθερία της έκφρασης : «Είμαστε τυχεροί που ζούμε σε μια κοινωνία όπου θεωρούμε δεδομένη την ελευθερία της έκφρασης, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι αυτή η ελευθερία δεν απειλείται κατά περιόδους».

Και αναφέρεται στο θρησκευτικό δόγμα, το πιο ευαίσθητο σημείο για κάποιον που πιστεύει, υπενθυμίζοντας την προσπάθεια της βρετανικής κυβέρνησης να περάσει ένα νομοσχέδιο με το οποίο θα μπορούσε να καταδικαστεί η ασέβεια: «Ζούμε σ’ έναν κόσμο που μερικοί πιστεύουν ότι αν επιτεθείς στη θρησκεία τους, επιτίθεσαι στους ίδιους προσωπικά. Στην πραγματικότητα, όμως, ζούμε σ’ ένα κόσμο που αυτές οι ελευθερίες αποτελούν εγγύηση και χάριν αυτών μπορεί κάποιος να μιλάει δημόσια για κάτι που ο άλλος δεν θέλει να ακούσει ή που νομίζει ότι τον προσβάλλει. Μου φαίνεται ότι αυτό αποτελεί κατάκτηση που φτάνει πίσω στον Διαφωτισμό» Και σημειώνει με έμφαση. «Το να ζεις μέσα στη Δημοκρατία μπορεί να είναι δύσκολο γιατί, ζώντας σε αυτήν, είσαι υποχρεωμένος να ακούς πράγματα που δεν σου αρέσουν, πράγματα που σε προσβάλλουν. Το να προσπαθήσεις να περιορίσεις την ελεύθερη έκφραση, σημαίνει ότι προσπαθείς να σταματήσεις αυτό ακριβώς που η Δημοκρατία μπορεί να επιτρέπει».

Στα λόγια αυτά είναι συμπυκνωμένο το πραγματικό περιεχόμενο της έννοιας “Δημοκρατία” και θα έλεγα ότι αποτυπώνει, με τον πιο περιεκτικό τρόπο, τον ορισμό του δημοκράτη και όσα χαρακτηρίζουν τα πιστεύω του για την κοινωνία και τους συνανθρώπους του. Όταν παρεκκλίνουμε από αυτές τις αρχές, είτε συνειδητοποιημένα είτε όχι, μεταβαίνουμε από την ελευθερία έκφρασης σε απόλυτες καταστάσεις που προσπαθούν να ελέγχουν τους ανθρώπους με κάθε τρόπο. Και αυτό είναι επικίνδυνο για κάθε δημοκρατικό πολίτευμα, για κάθε κοινωνία, για κάθε άτομο, αφού απειλούνται κατοχυρωμένα ατομικά δικαιώματα.

Αυτές τις απόψεις πιστεύω και αυτές εξέφρασα χωρίς να αισθάνομαι ντροπή, όπως με παρότρυναν όσοι αναγνωρίζουν την αυτοδικία ως μέσο δικαιολογημένης έκφρασης των διαμαρτυρομένων ή των προσβεβλημένων πολιτών.

Γιατί να ντρέπεται όποιος συνεχίζει να δέχεται το βασικό αξίωμα της Δημοκρατίας; Την αναγνώριση, δηλαδή, του δικαιώματος σε όλους να εκφράζονται ελεύθερα, ακόμη και αν προσβάλλουν τη λογική μας, τα πιστεύω μας, τον τρόπο ζωής μας, τη θρησκεία μας, τις δικές μας αρχές και αξίες;

Ακόμη και αν ανήκει στην κατηγορία εκείνων που έχουν προσβληθεί από προκλητικά λόγια και πράξεις πολιτικών, γιατί να αισθάνεται ντροπή κάποιος που, ενώ αναγνωρίζει το δικαίωμα και της πιο έντονης διαμαρτυρίας, δεν συμφωνεί με τη χρήση βίας; Γιατί να ντρέπεται, επειδή δεν αναγνωρίζει την αυτοδικία του νόμου του Lynch, και την κατάργηση δικαιώματος της έκφρασης του άλλου, στο όνομα της δήθεν προσβολής ή της ζημίας του ατομικού ή συλλογικού συμφέροντος.

Όσοι είναι δημοκράτες, έχουν Ευαγγέλιο όσα η Gillian Slovo ορίζει. Διαφορετικά, θα πρέπει να έχουν το θάρρος να δεχτούν ότι αν η Δημοκρατία εκφυλίζεται τότε κάτι καλύτερο υπάρχει. Και ας πουν ανοιχτά τι προτείνουν; Στρατοκρατία, θεοκρατία, απολυταρχία των επιχειρήσεων, ολιγαρχία; Το πιστεύουν;

Η πρόταση μου είναι ότι στη Δημοκρατία η πολιτική θα δώσει τις λύσεις στα προβλήματα που η ίδια δημιούργησε.

Η δια της βίας επιβολή σιωπητηρίου στην πολιτική, η εκδίκηση ,η σπίλωση δικαίων και αδίκων, η ενοχοποίηση και η χωρίς κανόνες “τιμωρία” στο όνομα της δικαιολογημένης αγανάκτησης ανοίγουν ένα νέο κεφάλαιο – και θα έλεγα εξαιρετικά επικίνδυνο. Ας το σκεφτούμε τώρα, και γιατί αύριο θα είναι αργά…

ΥΓ: Η Gillian Slovo ως Νοτιοαφρικάνα έχει ζήσει το καθεστώς της λογοκρισίας και λέει : « Είμαι συγγραφέας και δεν μου αρέσει να μου περιορίζουν την ελευθερία έκφρασης. Και ξέρω πολύ καλά ότι οι συγγραφείς λένε πράγματα που σε ξεβολεύουν».

10 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Μιας και μιλάτε για Δημοκρατία, δεν μας λέτε τι κάνανε στην αρχαία Ελλάδα αυτούς που δρούσανε εναντίον της εκάστοτε πόλης-κράτους?
    Λέτε για «χωρίς κανόνες “τιμωρία”» αλλά το πρόβλημα του κόσμου είναι η πλήρης ατιμωρησία. Σας λέει κάτι η «βουλευτική ασυλία»?
    Και αντί να ντραπείται για το θράσος σας, για όλα αυτά που κάνετε και για όλα αυτά που δεν κάνατε μας την «λέτε» κιόλας?
    Θα πρέπει ο κόσμος να κάνει την αυτοκριτική του και να παραδεχθούμε όλοι μας ότι και εμείς έχουμε μερίδιο της ευθύνης για την κατάντια του κράτους. Το κάναμε και γι’αυτό υπάρχει τόση οργή. γιατί καταλάβαμε πόσο βλάκες είμαστε και πόσα λάθη κάναμε όλα αυτά τα χρόνια. Αλλά όσο, οι πολιτικοί δεν κάνετε και εσείς την αυτοκριτική σας, δεν παραδέχεστε τα λάθη σας και πάνω απ’όλα δεν υπάρχει καμία τιμωρία για κανέναν σας τότε φυσικό είναι να δημιουργηθεί βία.

  2. ΣΥΜΦΩΝΩ,ΑΠΟΛΥΤΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΑΠ’ΟΛΟΥΣ ΠΡΟΣ ΟΛΟΥΣ.ΜΑ ΑΥΤΗ Η ΕΚΦΡΑΣΗ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΑΠΟ ΚΑΠΟΥ ΝΑ ΕΙΣΑΚΟΥΣΤΕΙ?ΠΟΣΕΣ ΦΟΡΕΣ ΕΧΕΤΕ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗΣΕΙ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΚΟΜΜΑΤΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΕΝ’ΟΝΟΜΑΤΙ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ?…ΕΝ’ΟΝΟΜΑΤΙ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ..?ΟΠΟΙΟΣ ΤΟΛΜΗΣΕ ΔΙΑΓΡΑΦΤΗΚΕ Η ΜΗΠΩΣ ΚΑΝΩ ΛΑΘΟΣ?ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΩ ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΣΑΣ (ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΧΑΤΕ ΜΕΡΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΙΝ) ΚΑΙ ΓΙ’ΑΥΤΟ ΑΡΚΕΤΟΙ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΑΖΟΥΝ ΤΑ ΑΡΘΡΑ ΣΑΣ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΧΩ ΔΕΙ ΚΑΜΙΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΑΠΟ ΣΑΣ,ΕΣΤΩ ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΤΕ ΟΤΙ ΔΕΝ ΣΥΜΦΩΝΕΙΤΕ, ΠΑΝΤΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ…ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ ΣΑΣ…Η ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ(ΠΑΝΤΑ ΣΕ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΑ ΠΛΑΙΣΙΑ).Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΜΟΝΟ ΜΙΑ ΟΠΤΙΚΗ ΓΩΝΙΑ…ΣΕ ΚΑΠΟΙΟ ΑΡΘΡΟ ΣΑΣ ΛΕΤΕ ΟΤΙ ΣΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΕΧΟΥΝ ΛΟΓΟ ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΠΡΟΚΑΛΟΥΝ…ΔΗΛ. ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΡΟΚΑΛΟΥΝ ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ?….

  3. xesiko8ikan oi an8ropoi stin aygipto……….poloi exasan tin zoi toys………kai distixos oi ekklisia eki……poy synergazete me toys politikoys…….toys parotrine….sto dimopsifisma na psifisoyn….nai……..krima to aima poy xi8ike………gia to tipota……..

  4. Στην Μ. Βρετανία για μικροποσά βουλευτές πήγαν φυλακή. Εκεί λοιπόν ο κόσμος δεν έχει κανένα λόγο να πετά γιαούρτια. Στην Ελλάδα πολιτικοί με χρήματα του λαού ζουν το όνειρο, κάνουν μεγάλη ζωή και όχι μόνο συνεχίζουν να σουλατσάρουν ανάμεσα μας λες και δε συνέβει τίποτα αλλά μας τη λεν κι από πάνω! Κρίμα που καταργήθηκε ο μεγάλος πήλινος κεσές στα γιαούρτια!!!

  5. Συμφωνώ μαζί σας, αλλά όταν ο πολίτης δέχεται καθημερινά τη βία της εξουσίας ή του κράτους, πού είναι η δική του ελευθερία;; Στις εκλογές;; Αστείο..

  6. Θα σταθώ στη φράση σας: «κάποιος που, ενώ αναγνωρίζει το δικαίωμα και της πιο έντονης διαμαρτυρίας, δεν συμφωνεί με τη χρήση βίας». Θα το εκτιμούσα ιδιαίτερα αν μπορούσατε να εξηγήσετε τη χρήση βίας από την άλλη πλευρά.

    Συγκεκριμένα θα ήθελα να αναφερθώ στα πρόσφατα επεισόδια στη Σύρο με αφορμή την επίσκεψη του Πρωθυπουργού. Οι φοιτητές του Τμήματος του Παν/μιου Αιγαίου στη Σύρο, οι μαθητές Λυκείων αλλά και οι εργαζόμενοι που είχαν συγκεντρωθεί στην κεντρική πλατεία της Ερμούπολης προκειμένου να διαδηλώσουν και να καταγγείλουν τα εφαρμοζόμενα και προωθούμενα ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΑ κυβερνητικά-μνημονιακά μέτρα ΔΕΝ είχαν ούτε μολότωφ, ούτε πέτρες.

    Όμως οι δυνάμεις των ΜΑΤ, επιτέθηκαν με «αποτελεσματικό τρόπο» κάνοντας ΑΛΟΓΙΣΤΗ χρήση χημικών και χειροβομβίδων κρότου λάμψης αλλά και χτυπώντας τους συγκεντρωμένους:

    http://www.peramatozoa.info/2011/03/blog-post_9449.html

    Το ερώτημά μου είναι: ΓΙΑΤΙ στην Τουρκία και τις άλλες Αραβικές χώρες χρησιμοποιούν νεράκι του Θεού εναντίον των διαδηλωτών που κοστίζει ΠΟΛΥ ΦΘΗΝΟΤΕΡΑ, ενώ στην ΥΠΕΡΧΡΕΩΜΕΝΗ Ελλάδα χρησιμοποιούνται ΑΚΟΜΗ τόνοι χημικών και χειροβομβίδες κρότου λάμψης;;;;; ΔΕΝ έχουμε πόλεμο. Η βία φέρνει βία, αυτό το ξέρετε.
    * Ποια είναι η θέση σας σε αυτό το θέμα;
    * Γνωρίζετε αν παίζονται μίζες για την προμήθεια των υλικών αυτών και αν αυτός είναι ο λόγος που δεν χρησιμοποιείται το νερό;
    * Πότε θα αρχίσει και η Ελληνική Αστυνομία να χρησιμοποιεί νεράκι που κοστίζει πολύ λιγότερο και προκαλεί πολύ μικρότερη περιβαλλοντική καταστροφή;

    Η ΣΙΩΠΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΑ ΧΡΥΣΟΣ…

  7. Αγαπητέ Κε Σπηλιωτόπουλε, γιατί εσείς και οι συνάδελφοί σας αναφέρεστε επιμελώς μόνο στις αντιδράσεις του λαού (που σε πολλές περιπτώσεις είναι ακραίες και κατακριτέες) και όχι στο τι «γεννάει» αυτές τις αντιδράσεις? ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΑΣΥΛΙΑ , ΠΑΡΑΓΡΑΦΕΣ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ,ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΒΟΥΛΗΣ ΟΠΟΤΕ ΒΟΛΕΥΕΙ, ΚΟΙΝΟ ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΕΣ ΨΗΦΟΦΟΡΙΕΣ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΚΟΜΜΑΤΙΚΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΟ, ΠΑΡΑΝΟΜΟΣ ΠΛΟΥΤΙΣΜΟΣ , ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ ΠΟΥ ΓΙΑ ΕΣΑΣ ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΔΗΛΩΣΕΤΕ ΤΟ ΚΑΘΕΤΙ ΚΑΙ ΟΧΙ ΠΩΣ ΑΠΟΚΤΗΘΗΚΕ. ΖΗΜΕΝΣ, ΒΑΤΟΠΑΙΔΙ, ΔΟΜΗΜΕΝΑ ΟΜΟΛΟΓΑ, ΧΡΗΜΑΤΗΣΤΗΡΙΟ, ΥΠΟΚΛΟΠΕΣ, ΚΑΙ ΠΟΣΑ ΑΚΟΜΑ ΣΚΑΝΔΑΛΑ ΧΩΡΙΣ ΕΣΤΩ ΕΝΑΝ ΕΝΟΧΟ (!!!!!!!!), σας λένε κάτι?

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here