Ευτυχώς επιστρέφουν τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία

10
119

Τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία, Γυμνάσια και Λύκεια, επιστρέφουν στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα με εισαγωγικές εξετάσεις επιλογής των Αρίστων και αυτό αποτελεί θετική εξέλιξη, η οποία θα επαναπροσδιορίσει τις αξίες στην Δημόσια Εκπαίδευση της χώρας.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, σε μια κρίση υστερικού λαϊκισμού, τα Πρότυπα Σχολεία, με ευθύνη των πολιτικών ιδεοληψιών της εποχής, κατήργησαν τη δημοκρατία των Αρίστων και προσχώρησαν στη δημοκρατία των κληρωτών και ενίοτε των «κολλητών». Το εντυπωσιακό είναι ότι, παρά την υποβάθμιση του έργου και του ρόλου τους, τα Πρότυπα και τα Πειραματικά Σχολεία εξακολούθησαν να είναι σημείο αναφοράς για τα υπόλοιπα Δημόσια Σχολεία.

Διακεκριμένοι εκπαιδευτικοί, με περγαμηνές και ενδιαφέρον, εξακολούθησαν να δίνουν ένα διαφορετικό στίγμα από το επίσημο κρατικό σχολείο κάθε γειτονιάς. Η υπέρβαση των αντιλήψεων του εξισωτισμού και της εκπαιδευτικής ομοιομορφίας, με την ουσιαστική επαναλειτουργία των Προτύπων Σχολείων, στέλνει μήνυμα για την ανάγκη της αριστείας και στο υπόλοιπο εκπαιδευτικό σύστημα.

Ως δάσκαλοι κι παιδαγωγοί είμαστε ασφαλώς, αντίθετοι στον φόβο που εμπνέουν οι εξετάσεις -ακόμα και όταν αυτές περιορίζονται σε διαγνωστικά tests δεξιοτήτων. Ως κοινωνία, όμως, οφείλουμε να αποφασίσουμε την αξιολόγηση όλων στην ελληνική Παιδεία.

Η επέκταση, μάλιστα, των Προτύπων και των Πειραματικών Σχολείων σε όλες τις περιφέρειες της χώρας θα δώσει την ευκαιρία σε όλα τα χαρισματικά παιδιά της δοκιμαζόμενης μέσης οικογένειας να ξεχωρίσουν. Υπό την έννοια αυτή, η επαναλειτουργία τους με ουσιαστική αξιολόγηση των μαθητών που φοιτούν σε αυτά, αποτελεί πράξη υπέρ των οικονομικά ασθενέστερων τάξεων.

Γιατί είναι γνωστό σε όλους μας ότι τα παιδιά της κοινωνικής και της οικονομικής ελίτ επιλέγουν τα καλύτερα ιδιωτικά σχολεία -πολλά εκ των οποίων έχουν διαγνωστικές διαδικασίες επιλογής των μαθητών τους. Γιατί είναι, επίσης, γνωστό ότι οι περισσότεροι μαθητές των καλύτερων ιδιωτικών σχολείων της χώρας δεν επιλέγουν καν την ελληνική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για τις σπουδές τους.

Χρειαζόμαστε την αριστεία υπέρ των αδυνάτων και υπέρ της καινοτομίας και της δημιουργικότητας στα σχολεία μας. Στη μεταβατική, πάντως, περίοδο της ουσιαστικής επαναλειτουργίας των Προτύπων Σχολείων υπάρχει μια εκπαιδευτική αναστάτωση των μαθητών, που ήδη φοιτούν στο Πρότυπο Γυμνάσιο και καλούνται να δώσουν εισαγωγικές εξετάσεις για να συνεχίσουν στο ίδιο Λύκειο.

Ταυτόχρονα, η θέσπιση εισαγωγικών εξετάσεων ξαναφέρνει στο προσκήνιο και τα φροντιστήρια, τα οποία ξεφυτρώνουν πάντα σε κάθε διαδικασία αξιολόγησης και επιλογής. Σε κάθε εγχείρημα, όμως, θα πρέπει να αναζητήσει κανένας τα εκπαιδευτικά οφέλη που τόσο έχουμε ανάγκη για την ανασυγκρότηση της ελληνικής Εκπαίδευσης.

Η Βαρβάκειος, η Ιωνίδειος και όλα τα Πειραματικά και Πρότυπα Σχολεία μπορούν να ξαναγίνουν σημείο αναφοράς για όλα τα υπόλοιπα Δημόσια Σχολεία και να δώσουν επίλεκτα στελέχη στην κοινωνία, τα οποία να προέρχονται από όλα τα κοινωνικά στρώματα. Γιατί κατεβάζοντας τον πήχη δεν δημιουργούμε πρωταθλητές αλλά αγράμματους.

*Ο Γιώργος Χατζητέγας είναι εκπαιδευτικός

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Προηγούμενο άρθρο«Χαστούκι» της Δικαιοσύνης στον Σαρκοζί
Επόμενο άρθροΣε αναζήτηση των άλλων
Ο Γεώργιος Κωνσταντίνου Χατζητέγας γεννήθηκε στο Βουκουρέστι το 1957 από βλαχόφωνους Έλληνες γονείς και επα­ναπατρίσθηκε το 1966. Σπούδασε Φυσική στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Από το 1982 διευθύνει φροντιστήρια γενικών εξετάσεων στην Αθήνα. Δι­δάσκει το μά­θημα της Φυσικής σε υποψήφιους ΑΕΙ και ΤΕΙ. Αρθρο­γραφεί σε εφημερίδες και περιοδικά για επίκαιρα εκπαιδευτικά ζητή­ματα, συμμετέχει σε προγράμματα εφαρμοσμένου επαγγελματικού προσανατολισμού και σε πλήθος σχετικών σε­μιναρίων – διαλέξεων – εκπομπών σε όλη την Ελλάδα. Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Φυ­σικών και της Εταιρείας Αρω­μανικού Πο­λιτισμού. Το 2004 εκλέχθηκε Πρό­εδρος της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας.

10 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Αγαπητέ κύριε Χατζητέγα,
    Διαβάζω στο κείμενο σας «… η επαναλειτουργία τους με ουσιαστική αξιολόγηση των μαθητών που φοιτούν σε αυτά, αποτελεί πράξη υπέρ των οικονομικά ασθενέστερων τάξεων.» Μάλον η χαρά της παραπαιδείας είναι, αφού ήδη το διαδίκτυο γέμισε από καταχωρήσεις – αγγελίες φροντιστηρίων για προετοιμασία μαθητών.
    Επί της ουσίας αφήνω να σας απαντήσει ο αξιότιμος κύριος Γ . Πανούσης (βουλευτής ΔΗΜΑΡ και αρθρογράφος στο ίδιο site) στην ερώτηση που κατέθεσε σήμερα στον υπουργό Παιδείας (αναζητήστε την).
    Τέλος προσωπικά, σας ενημερώνω ότι σαν παλαιός απόφοιτος (1982) Προτύπου Σχολής, ουδέποτε ένοιωσα περισσότερο άριστος και χαρισματικός από τους συμμαθητές μου άλλων δημόσιων σχολείων.

    με τιμή,
    Θεόδωρος Σκούρας
    Ακτινοφυσικός Ιατρικής

    Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων Προτ. Πειραμ. Γυμνασίου Πάτρας

  2. Αν δεν είσαι κορόιδο, είσαι μάλλον πονηρούλης. Το σχολείο χρειάζεται ριζική αναμόρφωση, οργανωτική, παιδαγωγική, λειτουργική. Τα πρότυπα και τα πειραματικά που, υποθέτω, θα λειτουργούν με τους ίδιους κανόνες και τα ίδια προγράμματα με τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία, σε τι θα ωφελήσουν τη δημόσια εκπαίδευση; Μπορεί να οφελήσουν τους εκπαιδευτικούς που θα διδάσκουν σ’ αυτά… ξέρεις πως… άλλο τίποτα όμως δεν πρόκειται να κάνουν. Όπως δεν έκαναν και στα τριάντα χρόνια του μεταπολέμου (1950-1980), που λειτουργούσαν. Κι αυτά δεν σου τα λέω αβρόχοις ποσίν, εκπαιδευτικός ήμουν κι εγώ και στα νιάτα μου πρότυπο σχολείο τελείωσα. Κόψτε λοιπόν τις μπούρδες κι αν μπορείτε φωνάξτε ν’ αλλάξουν όσα χρειάζονται στην ελληνική εκπαίδευση.

  3. Αξιότιμε κύριε Χατζητέγα,

    διάβασα με ενδιαφέρον το άρθρο σας σχετικά με τα πρότυπα σχολεία. Νομίζω όμως ότι δεν έχετε ενημερωθεί σωστά για το τι ετοιμάζει το υπουργείο παιδείας για τα σχολεία και για τα παιδιά που φοιτούν σ” αυτά.

    Θα ήθελα αν μου επιτρέπετε να σας ενημερώσω για τα εξής

    1. Τα νέα σχολεία δεν είναι πρότυπα ή πειραματικά, αλλά Πρότυπα Πειραματικά νομίζω ότι δεν χρειάζεται να σας εξηγήσω ότι ένα σχολείο μπορεί να είναι πρότυπο ή πειραματικό γιατί ο ρόλος και η λειτουργία τους είναι εντελώς ξεχωριστή (πρότυπα σχολεία αρίστων κατόπιν εξετάσεων, πειραματικά -σχολεία για πειραματικές διδασκαλίες και σε τυχαίο δείγμα παιδιών)

    2. Τα παιδιά που ήδη φοιτούν σ” αυτά τα σχολεία μπήκαν με διαφορετικό νομικό πλαίσιο και τώρα καλούνται να δώσουν εξετάσεις -που ανακοινώθηκαν μόλις στις 20 Φεβρουαρίου- κάτω από ένα ασαφές πλαίσιο (ποιος θα βάλει τα θέματα επιτροπή ή κάθε σχολείο μόνο του, ποιοι καθηγητές θα διορθώσουν τα γραπτά οι ίδιοι που διδάσκουν σ” αυτά ή εκτός σχολείου)

    3. Τα παιδιά που θα αποτύχουν θα αναγκαστούν να φύγουν από το σχολείο τους και να αναζητήσουν νέο σχολείο με τη «βούλα» του αποτυχόντα μακριά από τους φίλους τους και το σχολικό τους περιβάλλον. Πως σας φαίνεται αυτό για 15χρονους εφήβους; Εκπαιδευτικός είσαστε και θα ήθελα τη γνώμη σας.

    4. Απ” ότι γνωρίζω η απομάκρυνση από το σχολικό περιβάλλον είναι η έσχατη τιμωρία για παιδιά με ανάρμοστη συμπεριφορά και όχι για μέτριους ή χαμηλόβαθμους μαθητές. Η κοινωνία μας αντέχει μόνο τους αρίστους;

    5. Γιατί δεν έχουν ανακοινώσει ακόμη τον τύπο των εξετάσεων, θα είναι τύπου PISA ή τεστ δεξιοτήτων; Ποιοι μαθητές έχουν διδαχθεί να κάνουν τεστ δεξιοτήτων; Γιατί να δώσουν αυτά τα τεστ αφού στη συνέχεια θα ακολουθήσουν τον κλασικό τρόπο εκπαίδευσης και εξετάσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αφού τίποτα δεν θ’αλλάξει μέχρι το 2017 όπως μας είπε ο υπουργός;

    6. Τέλος θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι οι εξετάσεις δεν γίνονται για να αναβιώσουν τα πρότυπα σχολεία όπως τα θυμάστε αλλά για να απορροφηθούν χρήματα από προγράμματα ΕΣΠΑ (υπάρχουν οι ανάλογες προκυρήξεις στο διαδίκτυο) για του ημετέρους (τράπεζες θεμάτων, επιτροπές, ψηφιακά σχολεία, κλπ). Ούτε οι εκπαιδευτικοί θα πληρωθούν, ούτε τα σχολεία θα πάρουν κονδύλια π.χ. για θέρμανση, για φύλακες, γραμματειακή υποστήριξη, για αγορά τεχνολογικού υλικού, κλπ.)

    Πιστεύω ότι όταν γράφατε το άρθρο σας είχατε μια νοσταλγική άποψη γι” αυτά τα σχολεία που κατά την προσωπική μου άποψη έχουν πλέον κλείσει τον κύκλο τους. Νομίζω ότι το υπουργείο θα πρέπει να επικεντρωθεί στην ανάπτυξη άλλων πρακτικών πάνω στην εκπαίδευση και να πάψει να εξοντώνει τα παιδιά με συνεχείς εξετάσεις. Πολλά απ” αυτά τα παιδιά έχουν άλλα ταλέντα στη ζωγραφική, στη μουσική στον αθλητισμό. Δεν θα πρέπει να δούμε και αυτές τις δεξιότητες;

    Ευχαριστώ για το χρόνο σας.

    Με εκτίμηση
    Αργυρώ Παπαγεωργίου

  4. Οι εξετάσεις εισαγωγής στα Πρότυπα ήταν απολύτως διαβλητές και γι αυτό αντικαταστάθηκαν με κλήρωση. Τα Πρότυπα ήταν και θα ξαναγίνουν το απόλυτο εργαλείο στην πελατειακή σχέση ψηφοφόρων και πολιτικών, όπως επίσης και στην εξυπηρέτηση συμφερόντων του καθηγητικού κατεστημένου. Είναι ντροπή η επανίδρυσή τους….

  5. Συμφωνώ απόλυτα με την κα Παπαγεωργίου. Οι μαθητές οι οποίοι φοιτούν τωρα στα Πειραματικά και θα αναγκαστουν να αλλάξουν σχολικό περιβάλλον, δεν θα επηρεάσει την επιδοσή τους; Οσοι των Πειραματικών δεν πετύχουν, πιθανόν να μην είναι οι πολυ καλοί ή οι αριστούχοι μαθητές. Μια τέτοια αλλαγή πιθανόν να τους κάνει ακόμη χειρότερους και να αποτύχουν γενικά στη ζωή τους. Είναι σωστό αυτό παιδαγωγικά; Συμφωνείτε μα αυτό; Εαν ήταν το παιδί σας, θα σας άρεσε; Δεν διαφωνώ οτι συνήθως σε κάποιες αλλαγές κάποιοι θα είναι τα θύματα. Αλλά παιδιά 12 και 15 ετών; γιατί; Το πειραματικό σχολείο έπρεπε να αλλάξει. Αλλάν οχι μαθητές. Στο κάτω-κάτω ή Πρότυπο ή Πειραματικό. Και τα δύο είναι αδόκιμο. Σε ένα σχολείο με αριστούχους, οτι και να εφαρμόσεις, θα πετύχει. Αν το εφαρμόσεις σε ένα απλό σχολείο, θα πετύχει;
    Παρακαλώ, απαντήστε.
    Ευχαριστώ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here