Η Αφροδίτη Γραμμέλη για το Mega: Πολύ σκληρό για να πεθάνει

 

Με ένα άρθρο της στο Βήμα της Κυριακής υπό τον τίτλο «Mega: Πολύ σκληρό για να πεθάνει», η Αφροδίτη Γραμμέλη κάνει αναφορά στην ιστορική διαδρομή του Mega, με έμφαση στην κουλτούρα που καλλιέργησε, τη δημοσιογραφική σχολή που δημιούργησε, τον πρωταγωνιστικό ρόλο του στα ελληνικά ΜΜΕ, τις σειρές που φιλοξένησε στο πρόγραμμά του, και κέρδισαν την αγάπη του τηλεοπτικού κοινού.

Επιπλέον, στο αφιέρωμά της, περιλαμβάνει και αριθμούς για τα 27 χρόνια λειτουργίας του Mega, αναφορικά με το κόστος του προγράμματος, και τους φόρους που κατέβαλε το κανάλι.

Αναλυτικά το άρθρο της Αφροδίτης Γραμμέλη

Οσοι πιστεύουν ότι αποκλείοντας με τρόπο τραγελαφικό το Mega από τη διαδικασία του διαγωνισμού των τηλεοπτικών αδειών ικανοποιούν τον διακαή πόθο τους να το κλείσουν πλανώνται πλάνην οικτράν. Ενα κανάλι με ιστορία που πλησιάζει τις τρεις δεκαετίες, με πανίσχυρο ενημερωτικό τομέα και τον πλέον πρωτοποριακό ψυχαγωγικό δεν γίνεται τόσο εύκολα βορά στις κομματικές ορέξεις των φανατικών που θέλουν να πιστεύουν ότι με κουτσαβακισμούς και λεξιλόγιο που περιορίζεται σε όρους «βοθροκάναλα» και «κανάλια της διαπλοκής» πείθουν τους πολίτες πως ήλθαν ως ιεραπόστολοι να «καθαγιάσουν» το τηλεοπτικό τοπίο.

Πάντα πρωταγωνιστής

Οπως τονίζεται και στην ανακοίνωση της Τηλέτυπος ΑΕ, ουσιαστικά το σκεπτικό της απόρριψης του καναλιού από τον διαγωνισμό είναι: «Λάθος, εθελοτυφλία ή σκοπιμότητα». Ενας αποκλεισμός που προκαλεί πλήθος ερωτηματικών καθώς δεν τεκμηριώνεται επαρκώς. Ερχεται να επιβεβαιώσει τις πολιτικές προθέσεις που έχουν διατυπωθεί εδώ και πολύ καιρό και φυσικά κάνουν λόγο για επιθυμία κλεισίματος του καναλιού, το οποίο κυβερνητικά στελέχη σε κάθε ευκαιρία χαρακτηρίζουν αρνητικά και το θεωρούν «εμπόδιο». Στην ίδια ανακοίνωση αναφέρονται και κάποιοι αριθμοί. Μεγάλοι όσο και η ιστορία του καναλιού. «Το Mega έχει αποδώσει στο ελληνικό Δημόσιο από το 1989, που λειτουργεί νόμιμα βάσει αδείας, ως σήμερα φόρους και τέλη πλέον του 1.300.000.000 ευρώ, απασχολεί δε συνεχώς προσωπικό πλέον των 500 ατόμων, έχοντας καταβάλει αμοιβές ύψους 450.000.000 ευρώ».

Το Mega δεν είναι μόνο οι αριθμοί. Είναι και οι άνθρωποί του. Κυρίως αυτοί. Εσχάτως έγιναν βορά στους βαρβάρους. Σε εκείνους που τους τύφλωσε το κομματικό – και όχι μόνο – μίσος, με αποτέλεσμα να εύχονται διακαώς να κλείσει το κανάλι και να μείνουν άνεργοι εκατοντάδες εργαζόμενοι.

Οι εργαζόμενοι όμως επιμένουν. Τις τελευταίες ημέρες από την οθόνη περνούν τρέιλερ τα οποία ουσιαστικά είναι ο δικός τους τρόπος επικοινωνίας με το τηλεοπτικό κοινό και μέσα από τα οποία περνά με εικόνες και ευφάνταστα στιγμιότυπα η ιστορία του Mega και το εξής μήνυμα προς τους τηλεθεατές και προς πάσα κατεύθυνση: «Το Mega πάντα πρωταγωνιστής. Με την άδειά σας. Συνεχίζουμε!». Καλοφτιαγμένα, εύστοχα, γεμάτα συναίσθημα, τα τρέιλερ πάντα έπαιζαν και παίζουν σημαντικό ρόλο στο πρόγραμμα του Μεγάλου Καναλιού, το οποίο δηλώνει παρών και επιμένει προχωρώντας στην επόμενη φάση, στην προσφυγή στη Δικαιοσύνη δηλαδή, για να συνεχίσει την κούρσα διεκδίκησης της τηλεοπτικής άδειας.

Ανάδειξη δημιουργών

«Νοέμβριος 1989. Το πλαίσιο νόμου Ν. 1866/1989 που επιτρέπει την ίδρυση ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών στην Ελλάδα έχει ήδη ανοίξει τον δρόμο. Το Mega ετοιμάζεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του και οι Ελληνες ανυπομονούν να γνωρίσουν τη νέα εποχή της εικόνας και της πληροφορίας. Το δείχνουν όλα: τα τρόλεϊ και τα billboards της Αθήνας που έχουν γεμίσει με τη συχνότητα του Mega και με το σλόγκαν «Συντονιστείτε στο Μεγάλο Κανάλι» και κυρίως οι φήμες και οι συζητήσεις.

Στις 20 Νοεμβρίου 1989, στις 3.00 το μεσημέρι ακριβώς, το Mega εκπέμπει το παρθενικό του πρόγραμμα με μια σύντομη εισαγωγή που έκανε ο τότε γενικός διευθυντής του καναλιού Νίκος Σκουλάς. Πρώτη σειρά που μεταδόθηκε: «Διάστημα 1999″».

Με αυτόν τον τρόπο, έτσι όπως καταγράφεται στην επετειακή για τα 20 χρόνια του καναλιού έκδοση, ξετυλίγεται και το κουβάρι της ιστορίας του. Από τότε ως σήμερα πέρασαν χρόνια πολλά.

Το Mega γίνεται το κανάλι που για σχεδόν τρεις δεκαετίες πρωτοστατεί στην ενημέρωση και στην ψυχαγωγία. Συνεργάστηκε με τους καλύτερους σε όλους τους τομείς. Δημιούργησε νέα είδη, νέες ζώνες, πρωτότυπα προγράμματα. Ανέδειξε δημιουργούς και δημοσιογράφους, τεχνικούς και καλλιτέχνες, γραφιάδες και ερμηνευτές, στελέχη και παρουσιαστές. Οι σειρές του Mega αντέχουν στον χρόνο, αντέχουν στον ανταγωνισμό και η μυθοπλασία του ξεχωρίζει στις χρυσές σελίδες της τηλεοπτικής ιστορίας.

Ισχυρό δελτίο

Το δελτίο του καναλιού επενδύει στη γρήγορη ενημέρωση με ρυθμό, με έμφαση στα πολλά θέματα και στην εικόνα, ενώ σε πρώτη φάση η απόφαση είναι περιορισμένη άποψη. Πρώτος σχολιαστής, ο οποίος παραμένει ως και σήμερα σε αυτή τη θέση στον σταθμό, ο τότε επικεφαλής του πολιτικού ρεπορτάζ Γιάννης Πρετεντέρης. Από το κανάλι θα περάσουν πολλοί και ικανοί δημοσιογράφοι: Λιάνα Κανέλλη, Νίκος Χατζηνικολάου, Θόδωρος Ρουσόπουλος, Νίκος Στραβελάκης, Μάρα Ζαχαρέα, Μαρία Χούκλη, Ειρήνη Νικολοπούλου, Αιμίλιος Λιάτσος κ.ά.

Από το 2003, οπότε και αναλαμβάνει επικεφαλής του ενημερωτικού τομέα ο Χρήστος Παναγιωτόπουλος, ο σχολιασμός ενισχύεται σε χρόνο και σίγουρα και με τα κατάλληλα πρόσωπα: Ι. Πρετεντέρης, Παύλος Τσίμας, Μανώλης Καψής, Γιώργος Οικονομέας, Μαρία Σπυράκη, Ιορδάνης Χασαπόπουλος, Ελλη Στάη και στην παρουσίαση του δελτίου το κεντρικό πρόσωπο είναι η Ολγα Τρέμη.

Δουλεύοντας με ένα ισχυρό δελτίο ειδήσεων – επί μακρόν πρώτο σε προτιμήσεις και μακράν του δεύτερου -, ο ενημερωτικός τομέας ενισχύεται και από πολλές εκπομπές: «Ενώπιος ενωπίω», «Διαξιφισμοί», «Αυτόπτης μάρτυρας», «Ψηλά τα χέρια», «Φάκελοι», «Ανατροπή», «Ερευνα», «Πρωινό Mega», «Πρώτη έκδοση», «Κοινωνία ώρα 8», «7+7», «Ελλήσποντος», «Η τελευταία σελίδα», «Mega Σαββατοκύριακο» και πολλές άλλες. Το ανθρώπινο δυναμικό ενισχύεται ακόμη περισσότερο καθώς στον σταθμό εντάσσονται ακόμη περισσότεροι δημοσιογράφοι. Το κανάλι έχει κατακτήσει την εμπιστοσύνη του κόσμου και αυτό φαίνεται στην ενημέρωση για έκτακτα γεγονότα, καθώς επιδεικνύει φοβερά αντανακλαστικά σε κάθε μεγάλο γεγονός, και στις εκλογικές αναμετρήσεις όπου η ομάδα του Mega είναι αήττητη.

Εκτός από την εσωτερική πολιτική και οικονομική επικαιρότητα, το Mega κάνει αισθητή την παρουσία του στα διεθνή αλλά και στα μεγάλα αθλητικά γεγονότα με την αφρόκρεμα των αθλητικών συντακτών.

Το κανάλι παραμένει στις επάλξεις ακόμη και αυτές τις ημέρες και παρά τις συνεχείς απεργιακές κινητοποιήσεις. Το βράδυ της Παρασκευής 15 Ιουλίου κάνει επίδειξη ισχύος και κλέβει την παράσταση. Με μια εντυπωσιακή ετοιμότητα βγαίνει μπροστά με σύσσωμο το δημοσιογραφικό δυναμικό του και καλύπτει την απόπειρα του πραξικοπήματος στην Τουρκία κερδίζοντας για μία ακόμη φορά την πρωτιά. Αν και το κοινό θεωρεί πως η ενημέρωση από το Mega έχει παγώσει, εν τούτοις μέσα σε λίγη ώρα η ολική επαναφορά του ενημερωτικού μηχανισμού γίνεται αντιληπτή και η τηλεθέαση το ανταμείβει για μία ακόμη φορά.

Κορυφαίες σειρές

Από την πρώτη κιόλας εβδομάδα λειτουργίας του το Mega δεν κάνει απλώς αισθητή την παρουσία του στον τομέα της ψυχαγωγίας αλλά έρχεται να κάνει ανατροπές στα ως τότε γεγονότα. Τα σημαντικότερα πρόσωπα τα οποία στη συνέχεια στελέχωσαν τα υπόλοιπα κανάλια «γεννήθηκαν» στους κόλπους της ψυχαγωγίας του Mega. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα του Λάκη Λαζόπουλου με τους ιστορικούς «Δέκα μικρούς Μήτσους», εκπομπή η οποία καθόρισε την ελληνική σάτιρα και έχτισε τον προσωπικό μύθο του πρωταγωνιστή της.

Το πιο δυνατό χαρτί του σταθμού είναι οι ελληνικές σειρές, από τις οποίες θα περάσουν οι σημαντικότεροι δημιουργοί του τομέα της μυθοπλασίας. Ακόμη και σήμερα, με τα μεγάλα προβλήματα και τη στασιμότητα του προγράμματος, το κανάλι προβάλλοντας επαναλήψεις διεκδικεί και έχει κατακτήσει σημαντικό μερίδιο τηλεθέασης καθώς η «βιβλιοθήκη» του θεωρείται ίσως η σημαντικότερη της ιδιωτικής τηλεόρασης.

Το 1989 ήταν η χρονιά που έκαναν πρεμιέρα οι «Τρεις Χάριτες». Η Ειρήνη, η Ολγα και η Μαρία και η θεία Μπεμπέκα φυσικά θα εγκαινιάσουν το χρυσό κεφάλαιο του καναλιού, την κωμωδία. Δημιουργοί οι Μιχάλης Ρέππας και Θανάσης Παπαθανασίου, των οποίων η πένα θα συνεχίσει σε βάθος χρόνου να δίνει εξαιρετικά σίριαλ στο κανάλι. Στην ίδια ομάδα η Δήμητρα Παπαδοπούλου («Απαράδεκτοι»), ο Αλέξανδρος Ρήγας και ο Δημήτρης Αποστόλου («Δυο ξένοι»), ο Γιώργος Καπουτζίδης («Στο παρά πέντε»), ο Λευτέρης Παπαπέτρου («Είσαι το ταίρι μου»), ο Πάνος Αμαραντίδης («Η ώρα η καλή»). Οι κωμωδίες που θα προβληθούν θα σπάσουν τα κοντέρ και από αυτές θα παρελάσουν σημαντικοί ηθοποιοί.

Δημιουργία σχολής

Στον τομέα της δραματικής σειράς αυτές που θα προβληθούν δημιουργούν σχολή για τον ανταγωνισμό. Οταν προβάλλονταν το 1997 οι «Ψίθυροι καρδιάς» του Μανούσου Μανουσάκη, τα κοντέρ της τηλεθέασης χτυπούσαν κόκκινο, όπως αντίστοιχα έκαναν και με όλες τις σειρές του Λευτέρη Καπώνη («Η δίψα», «Τηλεμπόρα», «Αφρικα»), της Μιρέλας Παπαοικονόμου («Αναστασία», «Λόγω τιμής», «Γυναίκες», «Ετσι ξαφνικά», «Λένη») και του Χριστόφορου Παπακαλιάτη («Η ζωή μας μια βόλτα», «Δυο μέρες μόνο», «Κλείσε τα μάτια»). Το κανάλι δημιουργεί σειρές βασισμένες σε λογοτεχνικά βιβλία, επενδύει στο κοινωνικό δράμα, αναζητεί συνεχώς νέα ταλέντα και επενδύει σε αυτά για να βγει στη συνέχεια δικαιωμένο.

Ακόμη και στις καθημερινές σειρές δημιουργεί σχολή από τη στιγμή που το συγκεκριμένο είδος αναλαμβάνουν η Ελενα Ακρίτα και ο Γιώργος Κυρίτσης με τη «Βέρα στο δεξί» και τα «Μυστικά της Εδέμ». Θα χρειάζονταν σελίδες επί σελίδων για να καταγραφεί η παραγωγή δραματικών σειρών και θα σίγουρα κάποιοι θα έμεναν και πάλι έξω.

Ο Πέτρος Μπούτος είναι ο πιο ισχυρός διευθυντής προγράμματος και η συνταγή του δεν σηκώνει αντιγραφές. Από τα χέρια του θα περάσουν και θα αναδειχθούν πολλά πρόσωπα μέσα από την πρωινή ζώνη, τα τηλεπαιχνίδια, τα σόου, τα ριάλιτι και τα τάλεντ σόου, τις σατιρικές εκπομπές με κορυφαία περίπτωση τους «Δέκα μικρούς Μήτσους», τα ψυχαγωγικά μαγκαζίνο, τις ειδικές θεματικές εκπομπές.

Ο ψυχαγωγικός τομέας του Mega, παρά την κρίση των τελευταίων ετών, θα μείνει στην κορυφή.

Διαγωνισμός για τις τηλεοπτικές άδειες
Τα κενά και τα λάθη στο σκεπτικό της απόρριψης

Διαβάζοντας προσεκτικά κανείς το σκεπτικό της απόρριψης της υποψηφιότητας του Mega από τον διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες θα βρει αληθινά «διαμάντια»!

Δεν αξιολογείται ποιοτικά η οικονομική συμπεριφορά των υποψηφίων και η δανειοληπτική συνέπειά τους σε βάθος χρόνου αλλά εισάγεται η έννοια της «τραπεζικής ενημερότητας» κατά τον κρίσιμο χρόνο της υποβολής της αίτησης. Αν ο χρόνος αυτός συμπίπτει με τη λήξη ενός δανείου το οποίο δεν έχει προλάβει να αναχρηματοδοτηθεί, τότε – ακόμη και αν ο δανειολήπτης είναι επί δεκαετίες συνεπής – φαίνεται να μην εξυπηρετεί κατά τον κρίσιμο χρόνο το δάνειό του και δεν του χορηγείται η πολυπόθητη «τραπεζική ενημερότητα». Ορθά τίθεται στην περίπτωση αυτή εκτός διαγωνισμού; Γιατί πρέπει να τεθεί ως κριτήριο η «ενημερότητα» τη συγκεκριμένη στιγμή και όχι η διαχρονική συνέπεια και φερεγγυότητα του δανειολήπτη;

Η ποιότητα στην παρεχόμενη υπηρεσία απαιτεί μακροχρόνια συνέπεια. Δεν κρίνεται συγκυριακά και τα κριτήρια που τίθενται για την αξιολόγηση των υποψηφιοτήτων δεν πρέπει να παραβλέπουν την αρχή αυτή. Γιατί είναι πιο φερέγγυος (και κατάλληλος για να του εμπιστευθεί ο νομοθέτης την ενημέρωση του κοινού) ένας νέος υποψήφιος που μόλις συνάπτει το πρώτο του δάνειο χωρίς να είναι ακόμη γνωστό αν θα αποπληρώσει έστω και μία δόση του. Και γιατί παύει ξαφνικά να είναι φερέγγυος ένας παλαιός πελάτης της τράπεζας που επί δεκαετίες αποπληρώνει με απόλυτη συνέπεια τα δάνειά του, επειδή δεν κατέβαλε μια δόση κεφαλαίου και ενώ μάλιστα παρέχει σημαντικές εγγυήσεις για την εξασφάλιση της τράπεζας; Ποιος συνετός επαγγελματίας απορρίπτει έναν επί δεκαετίες πελάτη του επειδή καθυστέρησε στην πληρωμή ενός τιμολογίου και όταν μάλιστα αυτός του έχει γράψει και υποθήκη και ενέχυρο στην περιουσία του;

Αλλά και αυτά να είχαν λυθεί, η Τηλέτυπος ΑΕ θα «κοβόταν» από τη διαδικασία του διαγωνισμού επειδή δεν παρέχει αρκετά στοιχεία για κάποιους από τους μετόχους της, όπως αναφέρεται στο σκεπτικό. Σκέφτηκαν όσοι συνέταξαν τους όρους του διαγωνισμού ότι μια εισηγμένη στο Χρηματιστήριο εταιρεία (η Τηλέτυπος είναι η μόνη εισηγμένη από τις τηλεοπτικές επιχειρήσεις) μπορεί να έχει πολλούς μετόχους, φυσικά πρόσωπα και εταιρείες ελληνικές και ξένες; Μάλλον όχι!

Ετσι η υποψηφιότητα του Mega θεωρείται προβληματική και απορρίπτεται κατ’ αρχήν γιατί, π.χ., δεν παρέχει όλα τα στοιχεία (π.χ., μετοχική σύνθεση, στοιχεία «πόθεν έσχες» για την αγορά μετοχών) για την HSBC Suisse από το 1997 ως σήμερα! Αντίστοιχες ελλείψεις παρουσιάζει ο φάκελος του Mega και σχετικά με την Goldman Sachs! Οι εταιρείες αυτές ενέταξαν κάποια στιγμή στο χαρτοφυλάκιό τους μετοχές της Τηλέτυπος και αυτό, σύμφωνα με το σκεπτικό, θεωρείται μειονέκτημα!

Δέσμευση λογαριασμών
Κι όμως, απέδωσε €1,3 δισ. στο Ελληνικό Δημόσιο

Το Mega το τελευταίο διάστημα είναι αντιμέτωπο με τη δέσμευση των τραπεζικών λογαριασμών του, γεγονός φυσικά που θεωρήθηκε χαριστική βολή σε συνδυασμό με την εχθρική στάση των κυβερνώντων και τις πολλές προσπάθειες αποπροσανατολισμού του κοινού και της αγοράς με στόχο να δημιουργηθεί εχθρικό για το κανάλι περιβάλλον. Δέσμευση λογαριασμών στο κανάλι που απέδωσε 1,3 δισ. στο Ελληνικό Δημόσιο.

Ερωτήματα προκαλεί η αντίδραση των τραπεζών καθώς, σύμφωνα με την ισχύουσα πρακτική στην αγορά, η δέσμευση των λογαριασμών κρίνεται ιδιαίτερα αυστηρή όταν την ίδια στιγμή χρηματοδοτούνται εταιρείες με άλλες, πολλαπλάσιες υποχρεώσεις και ανοίγματα. Ενδεχομένως, λοιπόν, όπως σχολιάζουν κύκλοι του τραπεζικού συστήματος, πίσω από τη συγκεκριμένη απόφαση υπάρχει πολιτική σκοπιμότητα. Αλλωστε οι αριθμοί που αφορούν την οικονομική δραστηριότητα του καναλιού συνηγορούν προς αυτό.

ΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ

Το Mega στα 27 χρόνια λειτουργίας του έχει αποδώσει:

182.750.000 ευρώ φόρους μισθωτών υπηρεσιών και φόρους εισοδήματος.

329.200.000 ευρώ φόρους τηλεοπτικής {LF}διαφήμισης.

230.000.000 ευρώ ΦΠΑ.

78.000.000 ευρώ εισφορές σε ασφαλιστικά ταμεία.

497.500.000 ευρώ αγγελιόσημο.

34.000.000 ευρώ τέλη συχνοτήτων.

Συνολικά έσοδα Δημοσίου: πάνω από 1.300.000.000 ευρώ.

Για πρωτότυπη παραγωγή Ψυχαγωγία και ενημέρωση: 992.386.000 ευρώ.

Αθλητικές παραγωγές: 151.556.000 ευρώ.

Για μισθωμένο πρόγραμμα

Ξένες ταινίες και σειρές: 250.429.000 ευρώ.

Ελληνικές ταινίες: 34.853.000 ευρώ.

Σύνολο δαπάνης προγράμματος: 1.400.000.000 ευρώ.

Σχετικά Άρθρα


Αφήστε το σχόλιο σας

*