Βασικές συμβουλές για την ενυδάτωση των ηλικιωμένων

Γνωρίζετε τον αυξημένο κίνδυνο αφυδάτωσης που διατρέχουν;

Οι συστάσεις της European Food Safety Authority (EFSA) για την ημερήσια λήψη νερού από πάσης φύσεως πηγή (νερό, αναψυκτικά και τροφή) δεν εμπίπτουν στην ηλικία υπό συνθήκες μέτριας περιβαλλοντικής θερμοκρασίας και μέτριων επιπέδων φυσικής δραστηριότητας. Με την ηλικία, όμως, σχετίζονται αλλαγές που μπορεί να οδηγήσουν σε αυξημένο κίνδυνο αφυδάτωσης με συνακόλουθες επιπτώσεις για την υγεία και την ευεξία.

Ειδικά θέματα για τους ηλικιωμένους

  • Οι άνθρωποι συνήθως πίνουν προς απάντηση στη δίψα τους, αλλά στην ηλικία των 60 εάν πίνουν μόνο όταν διψούν, μπορεί να μην προσλαμβάνουν όσο νερό χρειάζονται.
  • Η ικανότητα νεφρικής συγκέντρωσης γενικά μειώνεται με την ηλικία, οδηγώντας σε αυξημένη απώλεια νερού μέσω των ούρων.
  • Η μειωμένη όρεξη και οι φτωχές διατροφικές επιλογές μπορεί να οδηγήσουν σε μείωση της πρόσληψης υγρών από τα τρόφιμα.
  • Μερικοί ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας μπορεί να υποφέρουν από κακή μνήμη, ακινησία ή ασθένειες που μπορεί να επηρεάσουν την πρόσληψη υγρών. Επιπλέον, ορισμένα φάρμακα μπορεί να μπλοκάρουν τον μηχανισμό της δίψας.
  • Η αφυδάτωση μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας. Οι ηλικιωμένοι βρισκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο αφυδάτωσης και των, δυνητικά απειλητικών, για τη ζωή τους συνεπειών. Τα άτομα ηλικίας μεταξύ 85-99 αντιμετωπίζουν εξαπλάσιες πιθανότητες να νοσηλευθούν για αφυδάτωση από εκείνους ηλικίας 65-69 χρονών.
  • Η χρόνια αφυδάτωση αποτελεί ένα σοβαρό πρόβλημα και σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο πτώσεων, λοιμώξεων του ουροποιητικού συστήματος, οδοντικών νόσεων, βρογχοπνευμονικών παθήσεων, πετρών στα νεφρά, δυσκοιλιότητας και μειωμένης νοητικής λειτουργίας.

Πώς θα διασφαλιστεί η σωστή ενυδάτωση στους ηλικιωμένους

Αυτές είναι πρακτικές συμβουλές που θα βοηθήσουν στη διατήρηση της ενυδάτωσης των ηλικιωμένων.

  • Ένα πρόγραμμα ενυδάτωσης θα πρέπει να περιλαμβάνει συμβουλές για κατανάλωση υγρών, σερβίρισμα υγρών κατά την ώρα του γεύματος και ανάμεσα στα γεύματα. Τα υγρά θα πρέπει να είναι διαθέσιμα και προσβάσιμα την ημέρα αλλά και τη νύχτα.
  • Οι άνθρωποι που φροντίζουν τους ηλικιωμένους θα πρέπει να είναι εξοικειωμένοι με διατροφικές αλλαγές ώστε να μπορούν να γίνουν οι κατάλληλες συστάσεις ενυδάτωσης.
  • Οι περιβαλλοντικές εσωτερικές θερμοκρασίες θα πρέπει να είναι μέτριες. Σε ζεστό περιβάλλον, συνίσταται αύξηση 250 ml για κάθε βαθμό Κελσίου πάνω από τους 37 ºC.
  • Ισχυρά (αποσταγμένα) αλκοολούχα ποτά μπορεί να προκαλέσουν αφυδάτωση και δεν αποτελούν μέρος των συστάσεων.
  • Πολλά είδη τροφών περιέχουν ουσιαστική ποσότητα νερού. Εάν ένας ηλικιωμένος δυσκολεύεται να αυξήσει την ποσότητα των υγρών που πίνει, αυξάνοντας την πρόσληψη τροφής, όπως σούπες, φρούτα και λαχανικά, που  συνήθως το 80-90% τους είναι νερό, μπορεί να βοηθηθεί στην διατήρηση μιας επαρκούς πρόσληψης νερού καθώς επίσης και απαραίτητων θρεπτικών συστατικών.
  • Διαφορετικές γεύσεις και χρώματα μπορεί να βελτιώσουν την ελκυστικότητα των ποτών που προσφέρονται και μπορεί να βοηθήσουν στην διευκόλυνση επαρκούς ενυδάτωσης.

Η ομάδα του Dietetic Products, Nutrition and Allergies from the European Food Safety Authority (EFSA)* εξέδωσε αναφορά για την πρόσληψη νερού για το 2010. Εκεί ορίζεται η συνολική πρόσληψη νερού, το οποίο είναι νερό από τα ποτά (συμπεριλαμβανομένου του πόσιμου νερού) και από τα τρόφιμα. Συνήθως θεωρείται ότι η συμβολή της τροφής στο σύνολο της πρόσληψης νερού είναι 20-30%, ενώ το υπόλοιπο 70-80% παρέχεται από ποτά. Αυτή η σχέση δεν είναι σταθερή και εξαρτάται από το είδος του ποτού και την επιλογή των τροφίμων.

Ενυδάτωση & διατροφή

Η συνολική ημερήσια πρόσληψη νερού είναι το άθροισμα της περιεκτικότητας σε νερό όλων των ειδών τροφίμων και ποτών.

Πολλοί άνθρωποι υποτιμούν την περιεκτικότητα σε νερό τροφίμων και ποτών. Ακολουθεί πίνακας που δείχνει το περιεχόμενό του σε γνωστές τροφές.

ΕΙΔΟΣ ΤΡΟΦΗΣ ΠΕΡΙΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΕ ΝΕΡΟ
Μη αλκοολούχα ποτά
Νερό, τσάι, καφές, αθλητικά ποτά, αναψυκτικά, λεμονάδα, χυμός από λαχανικά 90% – 100%
Γάλα, χυμός φρούτων, φρουτοποτά 85% – 90%
Αλκοολούχα ποτά
Μπύρα και κρασί 85% – 95%
Απεσταγμένα ποτά 60% – 70%
Σούπες
Σούπες με κρεμμύδι, κρέας και λαχανικά, ντομάτα, μανιτάρια, νούντλς με κοτόπουλο, κρέμα μανιταριού (φτιαγμένη με γάλα) 80% – 95%
Φρούτα και λαχανικά
Φράουλα, πεπόνι, γκρέιπφρουτ, σταφύλι, ροδάκινο, αχλάδι, πορτοκάλι, μήλο, αγγούρι, μαρούλι, σέλερι, ντομάτα, κολοκύθι, μπρόκολο, κρεμμύδι, καρότο 80% – 95%
Μπανάνα, πατάτα, καλαμπόκι 70% – 80%
Γαλακτοκομικά προϊόντα
Φρέσκο πλήρες γάλα 87% – 90%
Γιαούρτι 75% – 85%
Παγωτά 60% – 65%
Τυρί 40% – 60%
Υδατάνθρακας
Ρύζι (βρασμένο) 65% – 70%
Ζυμαρικά (σπαγγέτι, μακαρόνια, νουντλς) 75% – 85%
Δημητριακά πρωινού (έτοιμα για κατανάλωση) 2% – 5%
Κρέας, ψάρι, αυγά
Ψάρι και θαλασσινά 65% – 80%
Αυγά (ομελέτα, τηγανητά, βραστά), υποκατάστατα αυγού 65% – 75%
Βοδινό κρέας, κοτόπουλο, αρνί, χοιρινό, μοσχάρι 40% – 65%
Μπέικον, αλλαντικά 15% – 40%
Ένα σχόλιο στο “ Βασικές συμβουλές για την ενυδάτωση των ηλικιωμένων”
Ο/Η Χρήστος Ξενακίδης λέει:
Αυγούστου 2, 2014 στις 6:26 μμ

Μπορούμε να υπενθυμίζουμε την ανάγκη για ενυδάτωση στα άτομα της τρίτης ηλικίας με ηχητικές υπενθυμίσεις ανά τακτά χρονικά διαστήματα π.χ. «Μητέρα πόσα ποτήρια νερό ήπιες σήμερα; Πρέπει να πίνουμε τουλάχιστον 10 ποτήρια, το νερό κάνει καλό!» με την βοήθεια εφαρμογών για Smartphones όπως το Alzminder.

Αφήστε το σχόλιο σας