Αννα, άκου έναν Βουλευτή και Καθηγητή‏

24
63

Έχω το συγκριτικό πλεονέκτημα (ή και μειονέκτημα) να μπορώ να «διαβάσω» το σχέδιο νόμου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και ως Βουλευτής και ως Καθηγητής Πανεπιστημίου. Αυτό με επιφορτίζει με αυξημένες ευθύνες για τη διαμόρφωση κοινών τόπων –προφανώς για το κοινό καλό- ακόμα και αν κάτι τέτοιο μπορεί να οδηγήσει σε «σύγκρουση» τα δύο λειτουργήματα που υπηρετώ σήμερα ή και να κινδυνεύσω να χαρακτηρισθώ ως ιδιοτελής είτε από τη μία πλευρά είτε την άλλη.

Δεν θα μπω στον πειρασμό της κατεδάφισης.Το σχέδιο νόμου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση έχει θετικά σημεία που αξίζει να στηριχθούν :
– τη γενναία διάθεση για αναδιάρθρωση του «πολυτελούς» χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με τη συγχώνευση (προφανώς με κριτήρια) τμημάτων, σχολών ή και ΑΕΙ
-τη συγκροτημένη χρηματοδότηση των ΑΕΙ μέσα από τετραετείς συμφωνίες προγραμματισμού
– την αναβάθμιση της φοιτητικής μέριμνας
– την οργάνωση της ακίνητης περιουσίας των ΑΕΙ, με στόχο την αξιοποίηση της
– τη στήριξη των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών, αλλά και την έμφαση στην αξιολόγηση.

Έχει, όμως, και σημεία που πρέπει να αλλάξουν. Επικεντρώνομαι σε δύο μόνο από αυτά: στη διάκριση Σχολής-Τμήματος και στο μοντέλο διοίκησης.

Ως προς το πρώτο σημείο, το νομοσχέδιο επιμένει στην υποβάθμιση των σημερινών Τμημάτων (που, μάλιστα, τα καταχωρίζει ως προγράμματα σπουδών αγνοώντας τη σημασία της έρευνας) και στην ισχυροποίηση των Σχολών. Έχει δίκιο όταν υποστηρίζει ότι τα Τμήματα της ίδιας Σχολής πρέπει να «μιλούν» και να συντονίζονται μεταξύ τους, έχει όμως λάθος όταν θεωρεί ότι η ομαδοποίηση τους βελτιώνει εξ΄ ορισμού την ποιότητα των σπουδών ή στηρίζει τα εργαστήρια που λειτουργούν σε κάθε Τμήμα ή ενισχύει την πολυπόθητη έρευνα.

Ο πρώτος casino online κοινός τόπος που προτείνω είναι το σχέδιο νόμου να απομακρυνθεί από την ομογενοποίηση –και ομαδοποίηση– σε επίπεδο Σχολών που προτείνει και να στηρίξει την ανάπτυξη των υγιών εκπαιδευτικών και ερευνητικών δυνάμεων, με βασική ακαδημαϊκή μονάδα το Τμήμα.

Ως προς το δεύτερο σημείο, είμαι βέβαιος ότι το σχέδιο Νόμου επιθυμεί να ενισχύσει τη διαφάνεια, όμως με το μοντέλο διοίκησης που δρομολογεί υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να ενισχυθεί η αδιαφάνεια, να σκληρύνουν οι ιεραρχίες και να παγιωθούν –αντί να αντιμετωπισθούν– οι παθογενείς αλληλεξαρτήσεις που καταγράφονται σήμερα. Γνώμη μου είναι ότι τα Πανεπιστήμια δεν μπορεί να διοικούνται με λογικές ή μοντέλα ΔΕΚΟ και δεν έχω ούτε μία καλή εξήγηση για τις υπερβολικές αρμοδιότητες που προσφέρονται σε λίγους μόνο Cruz is at the forefront of the effort to defund ObamaCare, which included a 16-day government shutdown, to stop taxpayer dollars going towards health travel health insurance reviews costs for low to middle income families and the requirement for large employers to offer health coverage to full-time workers. ανθρώπους, οι περισσότεροι εκ των οποίων θα είναι διορισμένοι και μάλιστα για δύο θητείες (4 4 έτη) τη στιγμή που οι σημερινές Πρυτανικές αρχές όχι μόνο εκλέγονται, αλλά και έχουν μία If anyone suggests a THC Detox or cleanse to you, you’d do well to ignore the suggestion, and question any other health advice they may offer. θητεία κατά μέγιστο.
Με τρομάζει ότι το πανίσχυρο Συμβούλιο Διοίκησης δεν θα λογοδοτεί πουθενά, με προβληματίζει ότι μέχρι και ο Πρύτανης θα μπορεί να παύεται εν μέσω της θητείας του…, και με ενοχλεί η έλλειψη εμπιστοσύνης προς τα μέλη ΔΕΠ, όπως αυτή αποτυπώνεται από το γεγονός ότι ακόμα και ο Πρόεδρος του Συμβουλίου Διοίκησης θα είναι εκτός Πανεπιστημίου…

Γνωρίζω ότι το σημερινό μοντέλο διοίκησης των Πανεπιστημίων έχει προβλήματα. Όταν είσαι από μέσα, εντοπίζεις τις κινήσεις που μπορεί να διορθώσουν τα προβλήματα και αναζητείς συνέργειες για να τις εφαρμόσεις. Όταν είσαι από έξω, στρέφεσαι σε ξενόφερτα μοντέλα και καταλήγεις συνήθως σε ατελείς λύσεις.

Ο δεύτερος κοινός τόπος που προτείνω είναι η απευθείας εκλογή Πρύτανη και Αντιπρυτάνεων, κυρίως από το σώμα των μελών ΔΕΠ, η διατήρηση των αρμοδιοτήτων στο επίπεδο της Συγκλήτου, αλλά και η συγκρότηση Συμβουλίου Διοίκησης (και με εξωτερικά μέλη) που θα έχει ισχυρό ελεγκτικό και γνωμοδοτικό ρόλο και στο οποίο θα λογοδοτούν οι Πρυτανικές Αρχές.

Αντί επιλόγου

Πιστεύω ότι κάθε νομοσχέδιο, αλλά ιδίως αυτό που αφορά στα Πανεπιστήμια μας, πρέπει να κλείνει τον κύκλο του στη Βουλή ως κοινός τόπος και όχι ως προαναγγελία προβλημάτων. Σε αυτό το μήκος κύματος θα κινηθώ κατά την επεξεργασία του.

Όπως και πιστεύω ότι όσο και αν προσπαθήσω, δεν θα ανακαλύψω ούτε μία σπιθαμή κοινού τόπου στην πρόβλεψη του νομοσχεδίου για την κατάργηση των Πρυτανικών Αρχών πριν ολοκληρώσουν τις θητείες τους -για τις οποίες εξελέγησαν δημοκρατικά.

*Ο Κώστας Καρτάλης είναι Αναπληρωτής Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Βουλευτής του νομού Μαγνησίας με το ΠΑΣΟΚ


ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Προηγούμενο άρθροΟι «ασυμβίβαστοι» συμβιβασμένοι
Επόμενο άρθροΑλλο ένα παγόβουνο και …τη σκαπουλάραμε!
Ο Κώστας Καρτάλης είναι Αναπληρωτής Καθηγητής στον Τομέα Εφαρμογών Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών (προηγούμενα Λέκτορας και Επίκουρος Καθηγητής στον ίδιο Τομέα). Είναι παράλληλα Επισκέπτης Καθηγητής στον Τομέα Μετεωρολογίας και Κλιματολογίας του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης. Αποφοίτησε από το Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου ΑΘηνών (1985). Έχει Μάστερ στην Ατμοσφαιρική Φυσική, Μάστερ στην Αεροδιαστημική Μηχανική (με ειδίκευση στην Αεροδυναμική) και Διδακτορικό Δίπλωμα στη χρήση της δορυφορικής τηλεπισκόπησης για περιβαλλοντικές εφαρμογές (όλα από το Πανεπιστήμιο του Michigan, Αnn Arbor). Διετέλεσε μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος, ενώ έχει διατελέσει επίσης μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ιδίου Οργανισμού, μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Παρακολούθηση της Γης, μέλος σε θεματικές ομάδες εργασίας διεθνών οργανισμών και εθνικός εκπρόσωπος σε ερευνητικά προγράμματα των Γενικών Διευθύνσεων Περιβάλλοντος, Ερευνας και Τηλεματικής της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Διετέλεσε συνεργάτης του Αντώνη Τρίτση και συνεργάτης στα Υπουργεία ΠΕΧΩΔΕ, Αιγαίου και Πολιτισμού. Στο διάστημα Σεπτέμβριος 1999 με Μάρτιος 2004 διετέλεσε αρχικά Ειδικός και στη συνέχεια Γενικός Γραμματέας Ολυμπιακών Αγώνων στο Υπουργείο Πολιτισμού και στο διάστημα 2003-2004 Πρόεδρος της ανώνυμης εταιρείας του Δημοσίου «Ολυμπιακά Ακίνητα». Τιμήθηκε με το Ολυμπιακό Μετάλλιο της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής και με το Μετάλλιο της Πόλης των Αθηνών. Στο διάστημα 2002-2004 διετέλεσε μέλος της Διεθνούς Ολυμπιακής Ακαδημίας. Στο διάστημα Ιανουάριος 2005 με Ιούνιο 2007, ήταν Πρόεδρος του Ινστιτούτου Στρατηγικών και Αναπτυξιακών Μελετών (ΙΣΤΑΜΕ) – Ανδρέας Παπανδρέου. Είναι μέλος του Εθνικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ από το Μάρτιο του 2005. Εκλέχτηκε Βουλευτής Μαγνησίας στις Βουλευτικές Εκλογές του Σεπτεμβρίου 2007. Γεννήθηκε το 1962 στη Νιγηρία. Είναι δημότης Βόλου.

24 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Μου αρέσει που κανένας από τους Πανεπιστημιακούς που έχουν σχολιάσει το νομοσχέδιο δεν βρίσκει σκόπιμο να σταθεί στην τριετή φοίτηση. Το μόνο πρόβλημα που υπάρχει στο νόμο είναι η διοίκηση! Κάποια στιγμή θα πρέπει και η Κυβέρνηση και οι Πανεπιστημιακοί να σκεφτούν ότι τα Πανεπιστήμια είναι κατά κύριο λόγο Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.

  2. κ. Καρτάλη,
    Θα ήταν σκόπιμο νομίζω οτι πρέπει επιτέλους να ακούσετε τον πολίτη και όχι ο ένας βουλευτής τον άλλο.
    το ζήτημα της παιδείας και της λειτουργίας των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων δεν είναι προσωπικό ζήτημα μεταξύ βουλευτών ακόμη και αν είναι επιπρόσθετα καθηγητές σε αυτά, είναι πρωτίστως ζήτημα που αγγιζει την κοινωνία και τους πολίτες της, και οποιες προσωπικές σας κόντρε η αντίθετες τοποθετήσεις δεν μας αφορούν\
    Δεν σας έστειλε εκεί ο λαός για να κοκορομαχείτε επί παντώς επιστητού.
    κ. Καρτάλη, ακουστε και έναν πολίτη, γονέα………

  3. Όσοι έχουν υπάρξει φοιτητές γνωρίζουν από πρώτο χέρι ότι σήμερα οι Πανεπιστημιακοί έχουν πάρα πολλές ομοιότητες με το Συμβούλιο Διοίκησης που τόσο σας τρομάζει. Η βασικότερη είναι ό,τι δεν λογοδοτούν και αυτοί πουθενά! Δεν δίνουν λογαριασμό για τα ξένα και εγχώρια κονδύλια που διαθέτουν, είναι αλληλένδετοι με τις φοιτητικές παρατάξεις (τον χειρότερο ίσως εχθρό του πανεπιστημίου) και απομυζούν στην κυριολεξία τον κόπο και τον ιδρώτα των μεταπτυχιακών και διδακτορικών φοιτητών. Φυσικά δεν αναφέρομαι στο σύνολο των καθηγητών καθώς υπάρχουν και φωτεινές εξαιρέσεις, αλλά όταν ένας κλάδος εμφανίζει παρόμοια κρούσματα σε τόσο μεγάλο ποσοστό, κάτι δεν παει καλά! Δυστυχώς η τραγική μερίδα αυτή των συναδέλφων σας, καθιστά αναγκαία την λήψη μέτρων έστω και άδικων για τους σωστούς. Εχουμε φτάσει στο σημείο να λέμε ότι κάθε μέτρο από και πέρα μόνο καλό μπορεί να κάνει και όχι κακό. Και ξέρετε καλύτερα και από μένα ποιοι είναι οι υπέυθυνοι γι αυτό.

  4. Η Διαμαντοπούλου δεν προβληματίζεται;Δεν ακούει τα μηνύματα; Είναι πραγματικά τόσο ελλιπής; Μήπως δεν έχει καλούς συμβούλους; Ακόμη και βουλευτές του ΠΑΣΟΚ είναι αντίθετοι… Άραγε όταν έρθει η ώρα για την ψήφιση θα υπακούσουν και αυτοί; Το νομοσχέδιο θα το περάσουν καλοκαιριάτικα όπως συνηθίζουν για να μην το πάρουμε χαμπάρι; Προβλέπω ότι δε θα μείνει Σχολή για Σχολή ανοιχτή…

  5. Κύριε Καρτάλη
    Εσείς μιλάτε σαν καθηγητής και εγώ θα μιλήσω σαν πρώην φοιτητής. Τα ελληνικά πανεπιστήμια δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με την αγορά Αγασίας και αυτό είναι το σημαντικότερο μειονέκτημα τους. Οι περισσότεροι καθηγητές δεν έχουν απασχοληθεί ποτέ στον ιδιωτικό τομέα, ενώ αρκετοί από αυτούς είναι και κομματικά στελέχη (όπως εσείς). Αρκετοί χώροι του πανεπιστήμιου έχουν καταλειφθεί από κακοποιούς και μικροκακοποιούς οι οποίοι εκβιάζουν καθηγητές και αρκετές φορές και φοιτητές. Η συν-διοικηση της σχολής γίνεται από καθηγητές και κομματικές νεολαίες οι οποίες δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με το πανεπιστήμιο. Οι απόφοιτοι των ελληνικών σχολών που συνεχίζουν τις σπουδές τους στο εξωτερικό επιστρέφουν πίσω γελώντας. Και το σημαντικότερο από όλα, η ελλιπείς χρηματοδότηση δεν αποτελεί σοβαρή δικαιολογία αφού τα περισσότερα από τα προβλήματα προέρχονται από κακή οργάνωση, κομματικοποίηση και δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία. Εσάς από όλα αυτά δε σας ενόχλησε τίποτα;

  6. Πολλά δίκια έχει το άρθρο. Να αναδειχθούν τα θετικά του ν/σ και να αμβλυνθούν τα αρνητικά. Θεωρώ ότι το Υπουργείο Παιδείας κινήθηκε αλαζωνικά και με τις αλλαγές που κάνει για τη διοίκηση των ΑΕΙ, ουσιαστικά θέλει να βολέψει ημέτερους. Αυτοί που έγραψαν το νομοσχέδιο, δεν καταλαβαίνουν πως δουλεύει ένα ΑΕΙ. Εκτός αν όλα είναι προς ιδιωτικοποίηση.

  7. Καρτάλη νομίζω ότι τα λες πολύ μαλακά… Αυτό το νομοσχέδιο προετοιμάζει δίδακτρα, ιδωτικά πανεπιστήμια και άλλα τέτοια! Δεν μας λες πώς θα χρηματοδοτούνται τελικά οι σχολές ή τα τμήματα (…) που δεν θα έχουν υποστήριξη από τον ιδιωτικό τομέα και χορηγίες!! Θα αναγκαστούν να βάλουν δίδακτρα στο τέλος για να συνεχίσουν να λειτουργούν;

  8. Παρά τις πολλές μου απορίες οφείλω να σας συγχαρώ που είστε σχεδόν ο μοναδικός πολιτικός που αναλύει το θέμα και μας δίνει υλικό να προβληματιστούμε για το αν όντως είναι είναι μεταρρυθμιστικό νομοσχέδιο αυτό που πάει να περάσει τώρα, μέσα στον Αύγουστο. Οι περισσότεροι γνωστοί μου θεωρούν ότι τα πανεπιστήμια είναι το άνδρο της «ακολασίας» και λίγοι από κάποιους που εκτιμώ αναρωτιούνται για τη σκοπιμότητα και το βαθύτερο σκεπτικό αυτού του νομοσχεδίου. Το άρθρο του κ. Τσουκαλά στο Βήμα την Κυριακή, όπως και αυτό σήμερα, νομίζω βοηθούν να κατανοήσουμε βασικά προβλήματα που έχει αυτό το νομοσχέδιο και κυρίως ότι οδηγεί σε μια συρρίκνωση των πανεπιστημίων.

  9. Κύριε Καρτάλη φαίνεται ότι επειδή είσαστε πολλά χρονια πολιτικός δεν έχετε το χρονο να δείτε τι ακριβώς συμβαίνει μέσα στα πανεπιστήμια. Εσείς οπως και ορισμένοι απο τους σχολιαστές , το μόνο που σας ενδιαφέρει ειναι τι θα γίνει με τους καθηγητές. Ρωτείστε γονείς, ρωτείστε φοιτητές. Τότε θα αντιληφθείτε ότι το άρθρο σας ενισχύει τις επιδιώξεις του υπουργείου παιδείας. Γιατι υπερασπίζεστε τη σημερινή κατάσταση. Που ειναι η απόλυτη κατάντια κύριε καθηγητά/βουλευτά

  10. Η κύρια ρύθμιση που θα δημιουργήσει θρομβώσεις στο αρτηριακό σύστημα ολόκληρης της ελληνικής κοινωνίας είναι αυτή που θέτει ως βασικές διοικητικές και ακαδημαϊκές μονάδες τις Σχολές. Έτσι τα τμήματα αντικαθιστάνται με προγράμματα σπουδών. Άρα οι απόφοιτοι αν και δεν διευκρινίζεται θα λαμβάνουν πχ πτυχίο από την Σχολή Θετικών Επιστημών στο πρόγραμμα σπουδών Φυσικής. Το πρόγραμμα σπουδών όμως θα ορίζεται από την σχολή και όχι από το τμήμα. Με αποτέλεσμα (με τα ως τώρα δεδομένα) να έχουμε αποφοίτους με εντελώς διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα από κάθε Πανεπιστήμιο αλλά και ένα γνωστικό αχταρμά. Δηλαδή ο απόφοιτος του Πολυτεχνείου του Α.Π.Θ. μπορεί να έχει αρκετές γνώσεις ως Πολιτικός Μηχανικός κάποιες ως αρχιτέκτονας και κάποιες ως Τοπογράφος. Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν αυτό το πτυχίο θα οδηγεί σε ξεκάθαρο επάγγελμα;
    http://afterhistory.blogspot.com/2011/07/212.html

  11. Δεν θα δουλέψουν τα πανεπιστήμια ούτε με το σημερινό καθεστώς, ούτε με τους νεωτερισμούς του Υπουργείου. Φροντείστε να προκύψει σύγκλιση (οι προτάσεις που βάζει ο συγγραφέας του άρθρου μπορεί να εμπλουτισθούν και να αποτελέσουν κοινό τόπο). Με απασχολεί η επιμονή του Υπουργείου στην υποβάθμιση των τμημάτων και σε διατάξεις που μοιάζουν φωτογραφικές (καθηγητές που κατέχουν θέση και στην ελλάδα και στο εξωτερικό…). Το δημόσιο πανεπιστήμιο έχει προβλήματα. Του αξίζει να το προστατεύσουμε και όχι να το ισοπεδώσουμε με τους κανόνες της αγοράς που θέτει το σχέδιο νόμου.

  12. Χρειασθηκε να περασουν καποια χρονια για να καταλαβω τα απλα πραγματακια.Ολοι οι υπουργοι παιδιας μαχονται κατα της συντεχνειας των πρυτανεων,καθηγητων,λεκτορων και λοιπων που δεν θελω να τους χαρακτηρισω.Οσοι επιλεχθηκαν απο τον εκαστοτε υπουργο βαλλονται απο εκεινους που βρισκονται στο απεναντι στρατοπαιδο.Ψαχνουν τα τρωτα του σημεια και ειναι οι ιδιοι η σχεδον αυτοι που κατηγορουσαν τους προιγουμενους.Με στοχο την προβολη τους και την αδιαφορια τους τοσο για την παιδια αλλα και τον υπουργο, εχομε το θλιβερο αποτελεσμα καθε λιγο και λιγακι να αλλαζει ο νομος για την παιδεια.Σας συχαθηκα ολους σας,συνεργαστειται επι τελους η …..

  13. Μπορείτε να μου λύσετε μια απορία: ένας ακαδημαϊκός, δάσκαλος, πανεπιστημιακός ο οποίος έχει εξειδικευτεί στη διδασκαλία και στην έρευνα τι σχέση έχει με τη διοίκηση ενός πανεπιστημίου;

  14. Στη πραγματικότητα δεν βλέπουμε καμία μεταρρύθμιση με την έννοια της μετακίνησης προς προοδευτική κατεύθυνση, με την έννοια της εμπροσθοδρομικής αλλαγής. Το νομοσχέδιο πλήττει διπλά τους φοιτητές τόσο σε πρακτικό επίπεδο με τις αλλαγές στη διάρθρωση των σπουδών και το τσεκούρι στα συγγράμματα και τη φοιτητική μέριμνα όσο και σε θεωρητικό επίπεδο καθώς υποτιμούνται και λοιδορούνται ως νέοι επιστήμονες μιας απαξιωμένης ακαδημαϊκής κοινότητας.
    http://afterhistory.blogspot.com/2011/07/blog-post_13.html

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here