Μουδιασμένη η αγορά, δεν έπεισε η «ψηφιακή παραγγελία»-SOS από τους εμπόρους

0
39

Αποκαρδιωτικό ήταν το θέαμα των άδειων καταστημάτων χθες Δευτέρα, πρώτη εργάσιμη της εβδομάδας, αλλά και της απουσίας στοιχειώδους εικόνας «κανονικότητας» στο λιανεμπόριο μέσω του click away. Η πρώτη ημέρα μερικής επαναλειτουργίας στην αγορά κατόπιν πέντε εβδομάδων καθολικού lockdown ήταν ανησυχητικά υποτονική.

Σύμφωνα με εμπορικούς συλλόγους όλης της χώρας, 8 στα 10 καταστήματα παρέμειναν προχθές κλειστά, ενώ και σε όσα λειτούργησαν ο τζίρος ήταν από ανύπαρκτος έως υποπολλαπλάσιος μιας κανονικής εργάσιμης.

Οι ψηφιακές αγορές ήταν πανελλαδικώς σχεδόν ανύπαρκτες. Το click away σε αρκετές πόλεις δεν υπήρχε καν, ούτε τα sms. Το βάρος των αγορών κατόπιν προπαραγγελίας σήκωσε η τηλεφωνική επικοινωνία.

Στην Ερμού, κυριότερο εμπορικό δρόμο της πρωτεύουσας, την Κυριακή, οπότε επιτράπηκε η λειτουργία εμπορικών καταστημάτων με click away, αλλά και χθες Δευτέρα η κίνηση ήταν εξαιρετικά περιορισμένη. Όπως περιορισμένη, και μέσω e-shop κατά βάση, ήταν, όπως ανέφεραν τοπικές πηγές, η κίνηση στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες μεγάλες πόλεις της χώρας.

Κογιουμτζής: «σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες» το click away
Ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Νίκος Κογιουμτζής ανέφερε στο Mega πως το click away είναι «σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες» και δημιουργεί σύγχυση στον εμπορικό κόσμο.

Χατζηθεοδοσίου: Χιλιάδες λουκέτα έως τον Ιούνιο
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Γιάννης Χατζηθεοδοσίου έκανε λόγο για «ολοκληρωτική καταστροφή» και εκτίμησε πως τουλάχιστον 150.000 επιχειρήσεις θα αναγκαστούν να βάλουν λουκέτο έως τον Ιούνιο. Ειδικά όσον αφορά το click away, ο Γ. Χατζηθεοδοσίου διατύπωσε την εκτίμηση πως δεν μπορεί να ανταποκριθεί σ’ αυτό πάνω από το 10% των επιχειρήσεων και πως λειτουργεί προς όφελος των μεγάλων επιχειρήσεων και σε βάρος των μικρών.

«Στην επιχειρηματικότητα υπάρχουν κλάδοι που ο τζίρος τους αυτής της περιόδου φτάνει στο 30%-40% του τζίρου της χρονιάς. Οι επιχειρήσεις αυτές μένουν κλειστές, και μάλιστα υπάρχουν κάποιες που έχουν παραγγείλει δώρα για τα Χριστούγεννα τα οποία δεν θα μπορέσουν να τα πουλήσουν τον Γενάρη. Μιλάμε για μια ολοκληρωτική καταστροφή» πρόσθεσε.

Καρανίκας: «Ο εορταστικός τζίρος χάνεται οριστικά και αμετάκλητα»
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε η δήλωση του προέδρου της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Χάρη Καρανίκα: «Όλες οι μεγάλες αλυσίδες του λιανεμπορίου -μαζί με ελάχιστες μικρότερες που έχουν ισχυρή ψηφιακή παρουσία- θα αυξήσουν τον όγκο πωλήσεών τους είτε αποκλειστικά μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου, είτε συνδυαστικά με τη μέθοδο του click away. Αλλά για τη συντριπτική πλειονότητα των εμπορικών επιχειρήσεων -ιδιαίτερα στους μεγάλους κλάδους της ένδυσης και της υπόδησης-, οι οποίες δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα, ο εορταστικός τζίρος χάνεται οριστικά και αμετάκλητα».

Παρατήρησε ότι δημιουργείται άνιση αγορά δύο ταχυτήτων. Από τη μία τα χιλιάδες κλειστά, επί δύο συνεχείς μήνες, κυρίως συνοικιακά μικρά και μεσαία εμπορικά καταστήματα. Στον αντίποδα, λίγοι ισχυροί του εμπορίου, που διευκολύνονται με το click away να εξυπηρετούν πελάτες στους οποίους δεν μπορούν να φθάσουν έγκαιρα οι εταιρείες κούριερ. Κάλεσε δε την κυβέρνηση να ανακοινώσει άμεσα «γενναίο πλαίσιο αντισταθμιστικών μέτρων στήριξης της ρευστότητας για τους μικρομεσαίους εμπόρους».

Περιορισμένη η κίνηση στα καταστήματα που επαναλειτούργησαν
Χθες, πρώτη ημέρα επαναλειτουργίας τους ύστερα από πέντε εβδομάδες, κομμωτήρια, κουρεία, βιβλιοπωλεία, υπηρεσίες καλλωπισμού (εδώ υπήρξε και σύγχυση εάν ξανάνοιγαν κανονικά χθες ή σήμερα) του κέντρου είχαν εικόνα απογοητευτική, καθώς, με ελάχιστες εξαιρέσεις, τα καταστήματα ήταν άδεια. Η όποια κίνηση περιορίστηκε σε επίπεδο συνοικιακών καταστημάτων.

Γεωργιάδης για click away: «Θα κερδίσουν οι μεγάλοι»
Στην ομολογία ότι οι μεγάλες επιχειρήσεις είναι οι κερδισμένοι του click away προχώρησε ο Άδωνις Γεωργιάδης μιλώντας στη Βουλή.

«Κερδίζει ο “μεγάλος”; Προφανώς, ο μεγάλος και οργανωμένος θα κερδίσει περισσότερο γιατί έχει ξοδέψει και περισσότερα χρήματα για να είναι έτοιμος», παραδέχθηκε ο υπουργός Ανάπτυξης, προσθέτοντας ότι το click away «δημιουργεί συνθήκες ομαλοποίησης αυτής της αγοράς».

ΣΕΛΠΕ: Τρεις στους τέσσερις καταναλωτές θα δαπανήσουν λιγότερο τα φετινά Χριστούγεννα
Πιεσμένο οικονομικά είναι το ελληνικό καταναλωτικό κοινό τα φετινά Χριστούγεννα σύμφωνα με έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος η οποία υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Η έρευνα έδειξε ότι η συντριπτική πλειοψηφία του κοινού, ποσοστό 73%, θεωρεί ότι η αξία των αγορών της τα φετινά Χριστούγεννα θα είναι μειωμένη, ενώ μόλις ένα 5% εκτιμά ότι θα είναι αυξημένη.

Το μεγαλύτερο ποσοστό 39% θεωρεί ότι η μείωση αυτή θα είναι πάνω από το μισό της δαπάνης του προηγούμενου έτους, άνω του 50%.

Μεσοσταθμικά, η εκτίμηση των καταναλωτών μεταφράζεται σε μία εκτιμώμενη μείωση της τάξης του 34%, δηλαδή ότι φέτος θα χαθεί πάνω από το 1/3 του περυσινού «τζίρου».

Όσον αφορά το ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης για αγορές την περίοδο των Χριστουγέννων, αυτή μεσοσταθμικά εκτιμάται σε μόλις 128 ευρώ κατά κεφαλήν, αντικατοπτρίζοντας και την προαναφερθείσα μείωση.

Το 14% εκτιμά ότι δεν θα δαπανήσει τίποτα, το 19% μέχρι 50 ευρώ, το 22% έως 100 ευρώ, το 25% από 101 έως 200 ευρώ, το 15% από 200 έως 500 ευρώ και το 5% πάνω από 500 ευρώ.

Πρακτικά η πλειοψηφία του κοινού (55%) θα δαπανήσει λιγότερο από 100 ευρώ τα φετινά Χριστούγεννα για αγορές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 21% -ένας στους 5 καταναλωτές- έχει ήδη ολοκληρώσει τις αγορές του για τα Χριστούγεννα, ένα ποσοστό 42% αναμένεται να κάνει τις αγορές την εβδομάδα που διανύουμε, ενώ το 37% την εβδομάδα των Χριστουγέννων.

Σε σχέση με την πολυσυζητημένη εφαρμογή του μέτρου του Click Away, ή Αγορές Εκτός, φαίνεται ότι -τουλάχιστον πριν την εφαρμογή του μέτρου- μόνο 1 στους 4 καταναλωτές εκδήλωνε πρόθεση να το αξιοποιήσει.

Ποσοστό 28% δηλώνει ότι είναι πολύ πιθανό να επιλέξει για τις επόμενες αγορές την υπηρεσία παραλαβής από το κατάστημα σε σχέση με την παράδοση στο σπίτι.

Το 26% δηλώνει λίγο πιθανό, ενώ το 46% δηλώνει καθόλου πιθανό. Τα ποσοστά στις εξειδικευμένες περιπτώσεις των αγορών από ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ και ταχυφαγείων είναι ακόμα χαμηλότερα.

Σύμφωνα με τον ΣΕΛΠΕ, τα παραπάνω ευρήματα σχετίζονται και με τις εξελίξεις σε σχέση με την πανδημία COVID-19 και κυρίως την αναζήτηση της υγειονομικής ασφάλειας και την οικονομική επίδραση της πανδημίας.

Συγκεκριμένα, το ποσοστό των καταναλωτών που αγοράζουν προϊόντα με βασικό κριτήριο την υγιεινή και την ασφάλεια αυξήθηκε από 10% σε 16% ενώ μειώθηκαν τα κριτήρια της χρηματικής δαπάνης από 49% σε 43% και της ποιότητας από 23% σε 21%.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι αν και η οικονομική ύφεση συνεχίζει να έχει τον πρώτο λόγο, η ανησυχία του κοινού σε σχέση με την πανδημία έχει αυξηθεί.

Ποσοστό 88% του καταναλωτικού κοινού θεωρεί ότι η οικονομική κρίση λόγω της πανδημίας θα συνεχιστεί σε όλο το 2021, ενώ το 64% θεωρεί ότι θα συνεχιστεί και μετά το 2021.

Αξιοσημείωτο είναι ότι το κοινό αναμένεται να σταματήσει τις περισσότερες από τις συνήθειες που υιοθέτησε τον τελευταίο χρόνο άμεσα μόλις επιλυθεί το υγειονομικό πρόβλημα.

Οι περισσότεροι καταναλωτές θα σταματήσουν άμεσα τη χρήση μάσκας και την απολύμανση. Εξαίρεση αποτελεί πρώτον η αποταμίευση για περίπτωση ανάγκης, λόγω και της προαναφερθείσας οικονομικής κρίσης, και δεύτερον η υιοθέτηση των αγορών από απόσταση.

Πηγή: flash.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here