Δεν μας φταίει η Αστυνομία!

7
29

Απέφευγα συστηματικά, από μικρός -σε κάθε ύφους συζητήσεις και με πλείστους συνομιλητές- να αναφέρομαι στην Ελληνική Αστυνομία και το έργο της καθότι, ως γιός αξιωματικού, δεν ήθελα να δίνω την εντύπωση ότι είχα σκοπό να «προστατεύσω» τη τιμή του επαγγέλματος του πατέρα μου και μόνο.

Το απέφευγα και τελευταία ως δημοσιογράφος, έχοντας την πεποίθηση ότι, σε συνδυασμό με το παραπάνω, «μου απαγορεύει» να έχω άποψη επί του θέματος. Δεν δικαιούμαι δια να ομιλώ, βρε αδερφέ!

Μια σειρά από κρούσματα, από αδιανόητα συμβάντα, δε με αφήνει να παραμείνω σιωπηλός. Αναφέρω ενδεικτικά δύο. Η προ ημερών παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη από τον υπουργό Κίμωνα Κουλούρη, και η στοχοποίηση των αστυνομικών αρχών, προ 10μήνου, με το θάνατο των δύο νεαρών μελών της ομάδας ΔΙΑΣ.

Και, ναι, η «παρέμβασή μου» για αυτήν την εβδομάδα σκοπό έχει να θίξει «παραπεταμένα» ζητήματα σε έναν καυγά με πάντα προκαθορισμένους φταίχτη & θύμα. Ή, πιο απλά και ξάστερα, το άρθρο αυτό σκοπό έχει να υπερασπιστεί αβλεπί τις αστυνομικές αρχές όπου δραστηριοποιούνται πολύ σκληρά εργαζόμενοι.

Ε, λοιπόν, στην αιώνια και πραγματικά άδικη άτυπη «κόντρα» της κοινωνίας με την αστυνομία, δεν έχει δίκιο οιονεί μόνο η κοινωνία, επειδή απλά δεν ασκεί εξουσία.

Το ποιος εξουσιάζεται από ποιόν, ποιος σέβεται ποιόν, ποιος στοχεύει σε ποιόν, καλό θα ήταν να εξεταστεί σε βάθος, γεγονός που κατ’ εμέ τουλάχιστον χρειάζεται από μερικές γενιές ή έως και την αιωνιότητα για να διαπιστωθεί. Ίσως δε, η «λέξη – κλειδί» και γι’ αυτόν τον γρίφο να είναι η –χιλιοειπωμένη από μένα- νοοτροπία.

1η «σφαίρα στη θαλάμη»: παρεμβολές και κατάλοιπα

Η πολιτική πίεση που ασκείται στην Ελληνική Αστυνομία, που ουσιαστικά λειτουργεί κατ’ εντολήν του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, εναλλάσσεται όπως η κυκλοφορία του αίματος σε ένα μισοδιαλυμένο συκώτι. Όπου συκώτι, οι αστυνομικές αρχές, όπου αίμα, οι εκάστοτε πολιτικές παρεμβολές που παρεμποδίζουν τη λειτουργία του. Πιο απλά, εναπόκειται στην εκάστοτε εκλεγμένη πολιτική καρικατούρα το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα διαχειρίζονται οι αρχές τον πολίτη. Μήπως αυτό λέει πολλά;

Ιδεολογικά κατάλοιπα που «κρατάνε» από τη Χούντα και «συντροφεύουν» γενιές ανθρώπων των αρχών –φυσικά το ίδιο ακριβώς ισχύει για τους ένστολους στην Εθνική Άμυνα- δεν αποτινάχτηκαν ποτέ, και ούτε πρόκειται. Ο λόγος είναι ένας και μοναδικός: δεν θέλησε, δεν κλήθηκε και μάλλον ούτε καν σκέφτηκε κανείς να το πράξει. Έτσι, καταστάσεις διαιωνίζονται, άτυποι κανόνες παγιώνονται, ο ωχαδερφισμός καλά κρατεί…

2η «σφαίρα στη θαλάμη»: παραβατικότητα και παραδειγματισμός

Δεν πρόκειται κανείς να με πείσει ότι η Τροχαία λανθασμένα «κόβει κλήση σε παραβάτη που πρώτη φορά έτυχε και –λ.χ.- πέρασε με κόκκινο» ή «δεν μπορεί να πληρώσει το πρόστιμο λόγω της δύσκολης οικονομικής του κατάστασης». Πρώτον, «για όλα υπάρχει μια πρώτη φορά – ας μην το ξανακάνει» και δεύτερον, αφού είναι κοινωνός των συνεπειών, ας μεριμνούσε για να μην επωμισθεί το κόστος. Σε άλλη περίπτωση ας κάνει ένσταση αντίρρησης για παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Ή -επιτέλους- ας αρχίσει να διδάσκεται μέρος του κώδικα στους προς εξέταση οδηγούς.

Δεν πρόκειται κανείς να με πείσει ότι, αφ’ ης στιγμής πολλές «κεφαλές» της πολιτικής και πολιτειακής ηγεσίας δεν καλύπτονται με κράνος, φταίει η Aστυνομία που δεν συναντάται ο στοιχειώδης παραδειγματισμός προς τους πολίτες που τις εμπιστεύθηκαν. Ενδεικτικά ονόματα «προς μίμηση»: Παναγιώτης Ψωμιάδης, Παντελής Οικονόμου, Βύρων Πολύδωρας.

Εν κατακλείδι, δεν οφείλονται στην ίδια την Aστυνομία ούτε η μόνιμα έκδηλη διάθεση αντίδρασης πολλών πολιτών στη λειτουργία της αστυνόμευσης, ούτε η διάθεση –συνήθως του πολίτη- να αναζητήσει εξιλαστήριο θύμα για διάφορα δεινά ή ατυχίες που ενδεχομένως του έτυχαν ή προκάλεσε.

Στην Αστυνομία οφείλεται, πιθανότατα, η δημοσιοϋπαλληλίστικη νοοτροπία που στριφογυρνά μέσα της και της τρώει τα σωθικά, και μια σειρά από άλλα ζητήματα που, όμως, σπανίως έχουν αντίκτυπο στην άμεση, καθημερινή προστασία του πολίτη.

Και, εν πάση περιπτώσει, η Αστυνομία λειτουργεί, εκτός κι αν αυτό -από μόνο του- θεωρείται κατακριτέο. Το πώς, με τι μέσα, τι κατάρτιση των στελεχών της, και ποιων επιδιώξεις, είναι άλλο ζήτημα, πολυσχιδές, που αφορά την Πολιτεία, στην οποία αλληλεπιδρούν πελατειακά οι –παραβαίνοντες και μη- πολίτες. Κάνω λάθος;

Σε τελική ανάλυση, «όταν είσαι άρρωστος, και πονάς, αν δεν το πεις στο γιατρό και πεθάνεις, δεν φταίει ο γιατρός».

[σ.σ.: μερικώς ανακουφίστηκα…]

Follow on twitter: @VagLiak

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Προηγούμενο άρθροΟ Μόντι μπορεί να μας σώσει!
Επόμενο άρθροΟ αριστεροπατριωτισμός κερδίζει, δυστυχώς, έδαφος
Ο Βαγγέλης Λιακόγκονας γεννήθηκε το 1982 στην Αθήνα όπου και μεγάλωσε. Σπουδάζοντας αυτοματισμό – τηλεπικοινωνίες αποφάσισε να στραφεί τελικά στην επικοινωνία εισβάλλοντας στη δημοσιογραφία, σπουδάζοντάς την, και τελικά «παντρεύοντάς την» με τα νέα μέσα. Είναι φοιτητής του Ανοικτού Πανεπιστημίου στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό. Έκανε πρακτική άσκηση καλύπτοντας ρεπορτάζ αυτοδιοίκησης σε τοπικά έντυπα και ενημερωτική εκπομπή στο TV Magic Πειραιά. Συμμετείχε στην εκπομπή ζαχαροπλαστικής του Mega «Γλυκές αλχημείες». Έχει εργαστεί ως συντάκτης πολιτιστικών –και μη- στηλών στις Εκδόσεις Λυμπέρη και στον ΑΝΤ1. Από το Σεπτέμβριο του 2011 έως και τον Μάιο του 2016 εργάστηκε στο Mega Channel, αρχικά για την καθημερινή πρωινή ενημερωτική εκπομπή ''Κοινωνία ώρα ΜEGA'' και στη συνέχεια για το δελτίο ειδήσεων του καναλιού. Από τον Ιούνιο του 2016 και έως τον Ιανουάριο του 2018 εργάστηκε ξανά στον ΑΝΤ1. Κατόπιν, στο LiFO.gr. Αρθρογραφεί στο aixmi.gr από την ίδρυσή του.

7 ΣΧΟΛΙΑ

  1. ΠΟΙΑ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ;;

    Ζαγκλιβέρι, 45 χλμ απο την Θεσσαλονίκη.
    εδω και μήνες μια συμμορία μπαίνει σε σπίτια του χωριού σχεδόν κάθε βράδυ. κλέβουν ότι βρουν
    και συχνά χτυπάνε και απειλούν ηλικιωμένους.. εχουν εισβάλει σε κάποια σπίτια δύο και τρεις φορές… όλοι είναι τρομοκρατημένοι… παίρνουν κουμπαράδες, σταυρουδάκια βαφτιστικά και αφήνουν κουράδες στα κρεβάτια..
    Στο χωριό μας έχουμε και αστυνομικό τμήμα. δεν έχουν λέει βενζίνη για να κάνουν περιπολίες.. πόδια δεν έχουν; μήπως κότσια δεν έχουν; μήπως δεν τους νοιάζει;

    Ας κάνουν την δουλειά τους..

  2. Απο αρχαιοτατων χρόνων αυτή η κοινωνία πορεύεται με αποδιοπομπαίους τράγους και εξιλαστήρια θύματα. Τώρα θα αλλάξει;;; Πολύ καλή τοποθέτηση με μια μικρή επισήμανση. Τους αρκετούς ένστολους που κάνουν κατάχρηση εξουσίας εις βάρος των απλών πολιτών. Κατα τ΄ άλλα συμφωνώ σε όλα….

  3. «την αιώνια και πραγματικά άδικη άτυπη «κόντρα» της κοινωνίας με την αστυνομία,»
    Ενώ το λές σωστά, «αιώνια», προσπαθείς να δώσεις απλές, ευκολες απαντήσεις σ’ αυτό. Σκέψου το λίγο. Τι είναι αυτό που κάνει τον άνθρωπο να μισεί ότι φοράει στολή. Τι είναι εξουσία και ποιός την έβαλε αρμόδια και γιατί.
    Αααα!!! και δεν είναι απλώς «Ιδεολογικά κατάλοιπα που «κρατάνε» από τη Χούντα και «συντροφεύουν» γενιές ανθρώπων» είναι αληθινές καταστάσεις που έχουν βιώσει πραγματικοί άνθρωποι και έχουν καθορίσει και εξαθλιώσει όχι τη στιγμή, τη μέρα το σαββατοκύριακό τους αλλά τη ζωή τους ολόκληρη των ίδιων, των παιδιών, και των εγγονιών τους. Οι αδύναμοι οι ηττημένοι.

  4. Λέγοντας «η αστυνομία» γενικώς και αορίστως, τσουβαλιάζονται κάποια πράγματα. «Αστυνομία» είναι η τροχαία, «αστυνομία» και τα ΜΑΤ. Τα οποία είναι κατά βάση και οι αποδέκτες της λαϊκής οργής. Και αυτό δεν το βρίσκω καθόλου άδικο. Έχουμε δει, σε πάρα πολλές περιπτώσεις, απίστευτη βαρβαρότητα εκ μέρους των ΜΑΤ και αυτό δε δικαιολογείται με τίποτα απολύτως. Ούτε με το ότι είναι «σκληρά εργαζόμενοι» (σε τι εργασία; να βαράνε τον κόσμο σε διαδηλώσεις; γιατί προφανώς εντολές εκτελούν), ούτε με το ότι «δέχονται πιέσεις» (που δέχονται, αλλά γαμώτο όση πίεση κι αν δέχεσαι άνθρωπος δεν είσαι; υπερέχει η διαταγή της στοιχειώδους ανθρωπιάς; είναι αυτό δικαιολογία;), ούτε με το ότι είναι «μεμονωμένα περιστατικά» – τα αποδεικτικά στοιχεία μιλούν από μόνα τους.

    Σαφέστατα, για κάποια από τα κακώς κείμενα της αστυνομίας ευθύνονται και οι πολιτικές πιέσεις που της ασκούνται. Αλλά όταν τα πάμπολλα περιστατικά κατάχρησης εξουσίας θάβονται λόγω «συναδελφικής αλληλεγγύης» ή επιβάλλονται ποινές για γέλια και για κλάμματα (βλ. περίπτωση «ζαρντινιέρας»), ε τι να πούμε; Ότι για τον τραμπουκισμό του μπάτσου κατά βάση φταίει ο υπουργός προστασίας του πολίτη; Στην τελική, αν πρόκειται όντως για «μεμονωμένα περιστατικά», η λύση είναι απλή….να ΔΙΩΧΝΟΝΤΑΙ από την αστυνομία! Αν αυτό γινόταν, πολύς κόσμος θα έβλεπε την αστυνομία αλλιώς. Γιατί στο κάτω-κάτω, οι πιο πολλοί από εμάς πολύ θα ήθελαν μια αστυνομία που να κάνει τη δουλειά της, σωστά και αποτελεσματικά, μια αστυνομία που να βοηθά και να προστατεύει τον πολίτη – όχι να πουλάει τζάμπα μαγκιά, «δημοσιουπαλληλίστικη» γραφειοκρατία και αγένεια.

    Στην παρούσα φάση, η αστυνομία δυστυχώς μοιάζει να έχει καταντήσει κόπρος του Αυγεία. Εν μέρει, θα ήταν στο χέρι της ίδιας να κάνει την «αυτοκάθαρσή» της. Δε φαίνεται να υπάρχει καμία τέτοια διάθεση. Και αυτό, σε συνδυασμό με την ανάγκη αρκετών για αποδιοπομπαίους τράγους, όντως δημιουργεί ένα απίστευτο μένος των πολιτών απέναντί της. Εν μέρει πρόκειται για υπερβολική αντίδραση, με στοιχεία ψυχολογίας του όχλου ενίοτε, αλλά δεν υπάρχει καπνός χωρίς φωτιά.

  5. Συμφωνώ απόλυτα με το άρθρο σου.
    Επειδή είμαι αρκετά ρεαλιστής λόγω δουλειάς (δεν είμαι αστυνομικός) και όχι τόσο «φιλόσοφος», θα προσθέσω και την απλή καθημερινή πρακτική διάσταση της κατάστασης:
    «οι νέοι με μισθό 800 ευρώ της ομάδας ΔΙΑΣ παίζουν καθημερινά τη ζωή τους κορώνα γράμματα με τον κάθε αλοδαπό (και μη) εγκληματία».
    Αυτό ας μου το σχολιάσουν οι αγαπητοί χρήστες ίντερντετο-παντογνώστες που κάθονται στο γραφειάκι τους και στέλνουν την «ατάκα» τους..

  6. Απέφευγα συστηματικά, από μικρός -σε κάθε ύφους συζητήσεις και με πλείστους συνομιλητές- να αναφέρομαι στην Ελληνική Αστυνομία και το έργο της καθότι, ως γιός αξιωματικού, δεν ήθελα να δίνω την εντύπωση ότι είχα σκοπό να «προστατεύσω» τη τιμή του επαγγέλματος του πατέρα μου και μόνο.
    Αρα,λεω εγω,απο τη στιγμη που εκρινες οτι δεν πρεπει να εχεις γνωμη,αυτοματα τασσεσαι υπερ της αστυνομιας,φιλε,διοτι διαφορετικα θα εκρινες και αρνητικα και ας ειχες πατερα αστυνομικο.Συ ειπας,και τωρα ως δημοσιογραφος κρατας την ιδια σταση,αρα δεν εισαι ταγμενος σε αυτο που ο »τυπος»πρεπει να κανει,να ελεγχει δλδ την εξουσια,την οποια εξουσια.Αν σε ολη σου την κοινωνικη διαδρομη,δεν εχεις παρει θεση για τα οσα εχουν κατα καιρους συμβει με δραστες αστυνομικους,χαμηλοβαθμους η υψηλοβαθμους και ενω η κοινωνια βοα,διαλεξες μαλλον λαθος επαγγελμα.Οι αλλαγες ξεκινανε οταν αμφισβητεις τα »ιερα»και »οσια»,κοιταξε λιγο την ιστορια,εχει πλειστα παραδειγματα

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here