Ελενα Ακρίτα: Ενα υπουργείο κι ένας ελέφαντας στο δωμάτιο

0
324

Επανερχόμαστε σε ένα θέμα για το οποίο η εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» έχει δείξει ιδιαίτερη ευαισθησία και μαχητικότητα. Τη σκλήρυνση κατά πλάκας και την αντιμετώπισή της από ένα κράτος το οποίο έχει μπλέξει τα μπρίκια με τις ταβανόβουρτσες. Κατ’ αρχάς, τα αυτονόητα, τι είναι η νόσος και τι θέλει από τη ζωή μας; Η πολλαπλή σκλήρυνση είναι μια πάθηση με ιδιαίτερη προτίμηση στις γυναίκες. Τις νέες γυναίκες. Εκεί γύρω στα 30 με 40 τους χρόνια. Ασφαλώς δεν είναι ακατάδεχτη και προς τους άνδρες ή τα παιδιά, όχι όμως με την ίδια επιμονή και συχνότητα.

Στο άκουσμα του ονόματος της «Σκλήρυνση κατά πλάκας» η εικόνα που σχηματίζεται στο μυαλό σου είναι του ανθρώπου σε αναπηρικό αμαξίδιο ή με μπαστούνια. Λάθος. Πολλοί πάσχοντες γύρω μας, στη δουλειά, στο σινεμά, στο μετρό περπατούν χωρίς μπαστούνια, έχουν όμως άλλες μη ορατές αναπηρίες. Ισως φορούν πάνες ακράτειας, βλέπουν θαμπά ή αμυδρά, δεν ακούν, δεν καταπίνουν, έχουν γνωσιακές ή ψυχολογικές βλάβες και πολλά, πάρα πολλά συμπτώματα που δεν φαίνονται. Τις περισσότερες φορές, στο ίδιο άτομο συνυπάρχουν ένα πλήθος από διαφορετικά συμπτώματα.

Εδώ να ξεκαθαρίσουμε κάτι σημαντικό. Ολες ανεξαιρέτως οι μορφές του τέρατος είναι ανίατες, μη αναστρέψιμες και διαρκώς επιδεινούμενες. Θεραπεία δεν υπάρχει. Φάρμακα ναι, πολλά φάρμακα, δαπανηρές θεραπείες αλλά όχι ίαση. Τα φάρμακα είναι καλά μόνο για να επιμηκύνουν το μεσοδιάστημα ανάμεσα στις κρίσεις. Κι αυτό όχι για όλους. Είναι μερικοί πεισματάρηδες πάσχοντες, που δεν αντιδρούν θετικά σε καμιά θεραπεία.

Κάθε δύο με τρία χρόνια οι ασθενείς περνούν από επιτροπές που γνωματεύουν για το ποσοστό αναπηρίας τους. Οι «τυχεροί» που έχουν από 67% και άνω παίρνουν ένα επίδομα (αν δεν εργάζονται) ή αναπηρική σύνταξη (αν έχουν αρκετά χρόνια εργασίας). Πριν από τρεις μήνες, μέσα από αυτή τη στήλη, βγάλαμε στην επιφάνεια το θέμα κι ευτυχώς μάς ακολούθησαν κι άλλοι. Η γενική αυτή κατακραυγή εξανάγκασε το υπουργείο Εργασίας να εκχωρήσει το δικαίωμα σε ένα ποσοστό 10% των πασχόντων να κρίνονται ως ανάπηροι εφ’ όρου ζωής.

Ολοι μας πιστέψαμε πως η ρύθμιση αυτή αφορούσε όλους του πάσχοντες. Σύμφωνα με την αντίληψη του υπουργείου όμως, ανίατες είναι μόνο οι μορφές της πάθησης οι οποίες δεν εμφανίζουν κρίσεις αλλά έχουν μια αργή καθοδική πορεία. Οι υπόλοιπες τρεις μορφές – κι εδώ πια μιλάμε για το 90% των πασχόντων – πρέπει να περνούν ξανά και ξανά από τις επιτροπές για να αποδείξουν ότι ΔΕΝ θεραπεύτηκαν. Γιατί να το κάνουν αυτό, από τη στιγμή που ούτως ή άλλως θεραπεία δεν υπάρχει; Θεραπεία μπορεί να μην υπάρχει αλλά υπάρχουν και τα θαύματα, βοήθειά μας. Π.χ. το αγιασμένο 12ποντο έχει κάνει σοβαρή δουλειά στον τομέα αυτό, μην το παραγνωρίζουμε.

Θα μπορούσε κανείς να αντιτάξει το επιχείρημα πως συμφέρει το υπουργείο να περιορίσει τον αριθμό των αναπήρων με τη βούλα της επιτροπής, έτσι ώστε να μην αυξηθούν επιδόματα ή παροχές. Ομως στην πραγματικότητα αυτά τα δύο δεν συνδέονται. Να μην ταλαιπωρούνται, αυτό μόνο ζητούν οι άνθρωποι. Γιατί η επιτροπή κρίνει το ποσοστό της νόσου, όχι την ίδια τη νόσο. Κι αν είναι κάτω από 67%, δεν παίρνουν ούτε ευρώ τσακιστό. Τουλάχιστον όμως δεν τραβιούνται στις επιτροπές να αποδεικνύουν ξανά και ξανά ότι δεν είναι ελέφαντες.

Την περασμένη εβδομάδα το θέμα συζητήθηκε και στη Βουλή. Δόθηκε μια φλου αρτιστίκ απάντηση τύπου «είμαστε ανοιχτοί στη συνεχή αναθεώρηση του πίνακα». Είμαστε ανοιχτοί στη συνεχή αναθεώρηση του πίνακα; Σοβαρά; Αλήθεια, τα ελληνικά που χρησιμοποιούν υπουργοί και βουλευτές είναι ταυτόσημα με τα ελληνικά που μιλάμε όλοι εμείς στην υπόλοιπη χώρα; Και εν πάση περιπτώσει, κυρία Αχτσιόγλου, για να τελειώνουμε. Πώς τον λένε τον «ελέφαντα» στη γλώσσα σας, μπας και συνεννοηθούμε κάποτε;

ΥΓ: Ευχαριστώ την εξαιρετική συνάδελφο Λασκαρίνα Γερασίμου για τις πολύτιμες πληροφορίες.

Ελενα Ακρίτα: Ενα υπουργείο κι ένας ελέφαντας στο δωμάτιο

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Προηγούμενο άρθροΗ Ντόρα για την παρουσία της στην ορκωμοσία Ερντογάν
Επόμενο άρθροTελικά διασώθηκαν 4 παιδιά από το σπήλαιο τής Ταϊλάνδης
Η Έλενα Ακρίτα είναι δημοσιογράφος και συγγραφέας. Γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι κόρη του Λουκή Ακρίτα (από το χωριό Μόρφου στην Κύπρο) και της Σύλβας Ακρίτα. Ως δημοσιογράφος, συνεργάστηκε με το περιοδικό «Tαχυδρόμος» και τις εφημερίδες: Το Bήμα, Έθνος, Έθνος της Kυριακής, Eιδήσεις και Τα Nέα, όπου συνεχίζει μέχρι σήμερα. Συνεργάστηκε επίσης με τους ραδιοφωνικούς σταθμούς: EPΑ1, Αθήνα 9.84, Flash, και ΑΝΤ1. Έγινε γνωστή ως ευθυμογράφος στο περιοδικό «Tαχυδρόμος». Εδώ και 10 χρόνια, κάθε Σάββατο η εφημερίδα «Τα Νέα του Σαββατοκύριακου» φιλοξενεί τα κείμενα της. Tο πρώτο της θεατρικό έργο, «H δίαιτα του αστροναύτη», ανέβηκε το 2000-2001 σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή. Έχει μεταφράσει και διασκευάσει από τα αγγλικά και τα γαλλικά πολλά θεατρικά έργα, πρόζες και μιούζικαλ. Βιβλία • «Aπό την Έλενα με χαμόγελο» • «Pαντεβού με την Έλενα» • «H Έλενα στη χώρα των θαυμάτων» • «H διαθήκη» • «Tα φλου» • «Γόβα στιλέτο» • «Γεννήθηκα ξανθιά» (2002) • «Και οι ξανθιές έχουν ψυχή» (2004) Τηλεοπτικές εκομπές • «Πινγκ Πονγκ» • «Kορώνα Γράμματα» (τηλεπαιχνίδι) • «Kυριακάτικα» (μαζί με τον Δημήτρη Κωνσταντάρα) • «Σόου είναι, θα περάσει» • «Όταν θυμάσαι χαίρεσαι» • «Φώτα πορείας» (ενημερωτική ΝΕΤ) • «O πιο αδύναμος κρίκος» (τηλεπαιχνίδι για τον τηλεοπτικό σταθμό Mega Channel) Σενάρια • «Γόβα στιλέτο» (1994 ΑΝΤ1). • «Στρας» (1995 ΑΝΤ1) • «Στα φτερά του έρωτα» (1999 - 2001ΝΕΤ • «Με θέα στο πέλαγο» (2003 - 2004 - Mega Channel) • «Βέρα στο δεξί» (2004 - 2007 Mega Channel) • «Αν υπήρχες θα σε χώριζα» (2007 - 2008 Mega Channel) • «Τα μυστικά της Εδέμ» (2008 - 2011 - Mega Channel) Διακρίσεις • Από τον Σύλλογο Γονέων[ασαφές] για τον αγώνα κατά των ναρκωτικών. • ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ Καλύτερη Δημοσιογράφος Εντύπων 2004. • ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ Καλύτερη Δημοσιογράφος Εντύπων 2005. • LEADERS OF THE YEAR Κορυφαία Γυναικεία προσωπικότητα της χρονιάς 2004. • 9 ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΕΘΝΟΥΣ Βραβείο Καλύτερης Δημοσιογραφικής Εκπομπής "Φώτα Πορείας" Βραβείο Καλύτερου σεναρίου για την σειρά 2004 «Με Θέα στο Πέλαγος». Βραβείο Καλύτερου σεναρίου 2005 για τη σειρά «Βέρα στο Δεξί». Βραβεία δημοφιλέστερης καθημερινής σειράς «Βέρα στο Δεξί» μαζί με τον Γιώργο Κυρίτση. Βραβείο καλύτερο πρωτότυπου σεναρίου "Μυστικά της Εδέμ", βραβείο Αγαπημένης Ελληνικής Σειράς "Μυστικά της Εδέμ". Τα κείμενα της έχουν μεταφραστεί σε πολλές χώρες. Υπάρχουν πολλές διδακτορικές διατριβές φοιτητών ψυχιατρικής με θέμα το ύφος γραφής της.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here