Φθινοπωρινές Αναμετρήσεις στην Παιδεία

7
31

Η εκπληκτική γελοιογραφία της γλαύκας του Ηλία Μακρή στην Καθημερινή σκιαγραφεί την μόνη εκπαιδευτική βεβαιότητα του φθινοπώρου: «Μην ανησυχείτε, τα φροντιστήρια θα ανοίξουν στην ώρα τους …»

Οι φθινοπωρινές αναμετρήσεις στην Παιδεία έχουν ήδη εγγραφεί στην ημερήσια διάταξη των εκπαιδευτικών γεγονότων που έχουν προ πολλού προαναγγελθεί. Η κινητικότητα, οι μετατάξεις και η διαθεσιμότητα των εκπαιδευτικών ως προθάλαμος απολύσεων αποτελούν αιτίες και αφορμές, οι οποίες συναθροίζουν την κρίσιμη μάζα εκείνων που έχουν κάθε λόγο να διαμαρτύρονται. Οι Συντεχνίες είναι έτοιμες να κλείσουν τα σχολεία την επαύριον του αγιασμού με απεργιακές κινητοποιήσεις σε όλες τις βαθμίδες. Ταυτόχρονα, η αναγγελία των μεταρρυθμίσεων στο περίφημο Νέο Λύκειο είναι εξαιρετικά πιθανό να τροφοδοτήσει ένα κίνημα μαθητικών καταλήψεων που θα διευκολύνουν τη μαζικότητα των κινητοποιήσεων και δεν θα αποστερήσουν από τους απεργούντες καθηγητές την πενιχρή αντιμισθία των τελευταίων ετών. Η τραγωδία της ελληνικής Παιδείας αναπόφευκτα κορυφώνεται με οδυνηρό τρόπο για τους μαθητές, τους γονείς, τους δασκάλους και τους καθηγητές. Το βαρύ τίμημα του μεταπολιτευτικού κρατισμού όλων των αποχρώσεων επέρχεται επί δικαίων και αδίκων.

Το ελληνικό σχολείο σήμερα, σε όλες του τις βαθμίδες, δεν έχει έλλειμμα στόχων, καθώς όλοι συμφωνούν στο τι θέλουμε να πετύχουμε. Για να φτάσουμε, όμως, στις δεξιότητες που πρέπει να εξασφαλίζει η Παιδεία σήμερα στους έφηβους μαθητές της, θα πρέπει να αποδεχθούμε με ξεκάθαρους όρους την αξιολόγηση, τις εξετάσεις και την άρση της μονιμότητας στο κρατικό σχολείο. Θα πρέπει ταυτόχρονα να αποδεχθούμε έναν διαφορετικό τρόπο χρηματοδότησης των υπηρεσιών υπέρ των αδυνάτων, για να μην αναπαράγει η Παιδεία μας σήμερα τις ταξικές ανισότητες.

Το Νέο Λύκειο, το οποίο εξαγγέλθηκε, κινείται αναμφίβολα στη σωστή κατεύθυνση και η a priori απόρριψή του από τις Συντεχνίες έρχεται σε καταφανή αντίφαση με τις απόψεις χιλιάδων εκπαιδευτικών που ευθαρσώς διατυπώθηκαν στον ελάχιστο χρόνο της δημόσιας διαβούλευσης. Το σχολείο του μέλλοντος δεν μπορεί να είναι εκείνο που θα προετοιμάζει μόνο κρατικούς λειτουργούς και υπαλλήλους αλλά ελεύθερες προσωπικότητες, ικανές να δημιουργήσουν εμπορεύσιμες αξίες για το κοινωνικό σύνολο.

Η αναγκαία αναδιοργάνωση του Λυκείου δεν μπορεί να είναι ούτε συντεχνιακό παζάρι ειδικοτήτων που απειλούνται ούτε πρέπει να χαϊδεύει τις χρόνιες παθογένειες της εκπαιδευτικής μας τραγωδίας. Ο τρόπος σκέψης εκείνων που σχεδιάζουν το Νέο Λύκειο και το νέο σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αποτυπώνεται με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο στον ευφυή αλγόριθμο που προσμετρά την επίδοση των λυκειακών τάξεων, αφού προηγουμένως την προσαρμόζει στις επιδόσεις των τεσσάρων πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων. Η ανάγνωση του αλγόριθμου τούς αφήνει όλους ευχαριστημένους. Ο καθηγητής του δημόσιου σχολείου που διδάσκει «δευτερεύοντα» μαθήματα αισθάνεται περισσότερο ισχυρός με τη χρήση της βαθμολογίας. Οι επίορκοι καθηγητές των «πρωτευόντων» ειδικοτήτων, που παραδίδουν ιδιαίτερα μαθήματα χωρίς μάλιστα να διακινούν τον προσωπικό λογαριασμό της μισθοδοσίας τους, ευελπιστούν ότι θα κάνουν χρυσές δουλειές με το δέλεαρ της προφορικής και γραπτής βαθμολογίας έστω και κατά το ήμισυ. Οι Φροντιστές αναμένουν επαύξηση των εγγραφών στις δύο πρώτες τάξεις του Λυκείου και οι εμπνευστές του Νέου Λυκείου ευελπιστούν ότι οι μαθητές θα ξανακαθίσουν στα θρανία και δεν θα εγκαταλείπουν από τον Μάρτη το σχολείο.

Χρειαζόμαστε ένα αυστηρό σχολείο, όχι στις διαπροσωπικές σχέσεις μαθητών, καθηγητών και γονέων αλλά με προσήλωση στους εκπαιδευτικούς του στόχους και πρέπει να υπερβούμε την υψηλή θνησιγένεια των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων που ουδέποτε ολοκληρώνονται και διαιωνίζουν, τελικώς, τις ταξικές ανισότητες.

*Ο Γιώργος Χατζητέγας είναι εκπαιδευτικός

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Προηγούμενο άρθροΑκροαριστερά και Ακροδεξιά εξίσου επικίνδυνες
Επόμενο άρθροΚαλά νέα: Μικρότερη η ύφεση – Κακά νέα: μείωση επενδύσεων, κατανάλωσης
Ο Γεώργιος Κωνσταντίνου Χατζητέγας γεννήθηκε στο Βουκουρέστι το 1957 από βλαχόφωνους Έλληνες γονείς και επα­ναπατρίσθηκε το 1966. Σπούδασε Φυσική στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Από το 1982 διευθύνει φροντιστήρια γενικών εξετάσεων στην Αθήνα. Δι­δάσκει το μά­θημα της Φυσικής σε υποψήφιους ΑΕΙ και ΤΕΙ. Αρθρο­γραφεί σε εφημερίδες και περιοδικά για επίκαιρα εκπαιδευτικά ζητή­ματα, συμμετέχει σε προγράμματα εφαρμοσμένου επαγγελματικού προσανατολισμού και σε πλήθος σχετικών σε­μιναρίων – διαλέξεων – εκπομπών σε όλη την Ελλάδα. Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Φυ­σικών και της Εταιρείας Αρω­μανικού Πο­λιτισμού. Το 2004 εκλέχθηκε Πρό­εδρος της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας.

7 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Έτσι και γίνουν πραγματικές αλλαγές στην εκπαίδευση, εσείς θα πεινάσετε. Γι’ αυτό σταματήστε να πουλάτε το παραμύθι των φροντιστηρίων. Σας βόλεψε εξαιρετικά το νέο σύστημα. Μην κάνετε και κήρυγμα από πάνω για τα δημόσια σχολεία. Λίγη αιδώς δε βλάπτει.

  2. O κος Χατζητέγας καλό είναι οταν βγαίνει και μιλάει στο Mega και όταν αρθρογραφεί όπως εδώ να μην υπογράφει ως εκπαιδευτικός αλλά ως φροντιστής όπως είναι. Αυτά για να μην δημιουργούμε εντυπώσεις. Όταν μπει στην τάξη ενος σχολείου τότε να υπογράφει ως εκπαιδευτικός

  3. «Το σχολείο του μέλλοντος δεν μπορεί να είναι εκείνο που θα προετοιμάζει μόνο κρατικούς λειτουργούς και υπαλλήλους αλλά ελεύθερες προσωπικότητες, ικανές να δημιουργήσουν εμπορεύσιμες αξίες για το κοινωνικό σύνολο» ΦΙΛΕ ΓΙΩΡΓΟ ΠΙΣΤΕΥΕΙΣ ΑΛΗΘΕΙΑ ΟΤΙ ΑΥΤΟ ΤΟ «ΝΕΟ» ΛΥΚΕΙΟ ΕΤΟΙΜΑΖΕΙ ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΑΤΕΛΕΙΩΤΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΟΛΟΙ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΠΩΣ ΓΙΝΟΝΤΑΙ .ΟΤΑΝ Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ «Β’ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ» ΕΝΩ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙ ΙΚΑΝΕΣ ΕΜΠΟΡΕΥΣΙΜΕΣ ΑΞΙΕΣ ?ΓΕΙΑ ΣΟΥ

  4. Κε, Χατζητέγα, είμαι ο ανώνυμος φασίστας στον οποίο απαντήσατε. Πουθενά δεν έγραψα ότι είστε κλέφτης και δεν πληρώνετε φόρους. Η διαστρέβλωση των λόγων κάποιου πώς ονομάζεται, κατά τη γνώμη σας;
    Αφορμή για το σχόλιό μου αποτέλεσε το προκλητικά ειρωνικό σας ύφος για το δημόσιο σχολείο (το οποίο χαρακτηρίσατε με τον απαράδεκτο όρο «κρατικό». Σας υπενθυμίζω ότι το σχολείο δεν είναι σαν την τηλεόραση, γι’ αυτό τέτοιοι όροι είναι ύποπτοι και προφανώς υποκρύπτουν κάποια υποτίμηση γι’ αυτό. Δυστυχώς όμως για σας, υπάρχουν και στο δημόσιο σχολείο εξαιρετικοί καθηγητές και παιδαγωγοί, που λειτουργούν στο επίπεδο (παιδαγωγικά) που αδυνατούν τα φροντιστήρια που κάνουν καλά μόνο μια δουλειά (να περνούν οι μαθητές στο πανεπιστήμιο). Εκεί δυστυχώς είναι αδύνατο στο δημόσιο σχολείο να συναγωνιστεί το φροντιστήριο. Πώς να γίνει αυτό, όταν στις κατευθύνσεις εγώ έχω 27 μαθητές και στο φροντιστήριο έχουν 8 – 10;
    Όσο για τις αλλαγές προς μια πραγματική εκπαίδευση, αυτές σίγουρα θα βρίσκονταν στο παράδειγμα της Φινλανδίας. Περιορισμός των υπερβολικών εξετάσεων (εξυπηρετούν μόνο τα φροντιστήρια), ευελιξία των σχολείων και των εκπαιδευτικών να επιλέγουν ή να συνδιαμορφώνουν το πρόγραμμα σπουδών κάποιων μαθημάτων. Σε μια τέτοια περίπτωση, πράγματι θα έχετε πρόβλημα.

  5. Μακάρι οι «εκπαιδευτικοί» του δημοσίου να κάναν σωστά τη δουλειά τους, μακάρι να ήταν εκπαιδευτικοί. Μερικοί ίσως, αλλά οι πλείστοι δεν…. Τουλάχιστον μέσω των φροντιστηρίων μπορεί κάποιος να εξασφαλίσει θέση σε πανεπιστήμιο.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here