Για μια μπούρκα αδειανή, για μια Καμίλια

5
33

Η Καμίλια Σεχάτα είναι, αναμφίβολα, η πλέον περιζήτητη γυναίκα στην Αίγυπτο. Ίσως και σε ολόκληρο τον αραβοϊσλαμικό κόσμο. Η Καμίλια είναι μια όμορφη 25πεντάχρονη που τη διεκδικούν εκατομμύρια άντρες. Μόνο που κανείς δεν τη θέλει για την ομορφιά της. Όλοι τη θέλουν για μια δήλωση. Για την ακρίβεια, για μια δήλωση πίστης.

Για χάρη της έχουν σκοτωθεί δεκάδες άνθρωποι, έχουν ανατιναχθεί εκκλησίες στη Βαγδάτη και την Αλεξάνδρεια, έχουν πολιορκηθεί καθεδρικοί ναοί και τζαμιά στο Κάιρο, έχουν οργανωθεί μαχητικές διαδηλώσεις και αντιδιαδηλώσεις από Κόπτες και Μουσουλμάνους σε όλη την Αίγυπτο, έχουν εκτοξευτεί απειλές από την Αλ Κάιντα, ενώ είχε κατατεθεί και μήνυση εναντίον του Χόσνι Μουμπάρακ λίγους μήνες πριν μάθουμε όλοι το όνομα της κεντρικής πλατείας του Καΐρου.

Με την Καμίλια έχουν ασχοληθεί το CNN, το BCC, οι Los Angeles Times, το Αλ Τζαζίρα, η Αλ Αχράμ, ενώ δεκάδες αραβικοί τηλεοπτικοί σταθμοί της έχουν αφιερώσει εκπομπές ολόκληρες. Οι μνηστήρες της Καμίλια δεν θα μπορούσαν να λείπουν φυσικά από το facebook, όπου υπάρχουν ήδη δύο αντιμαχόμενα γκρουπ υπερασπιστών της.

Οι συγκρούσεις το Σαββατοκύριακο έξω από εκκλησία στη συνοικία Ιμπάντα του Καίρου, που άφησαν πίσω τους δεκάδες νεκρούς και τραυματίες, μουσουλμάνους και κόπτες, ήταν το πιο πρόσφατο επεισόδιο στο έπος της Καμιλιάδας. Και όπως δείχνουν τα πράγματα δεν θα είναι, δυστυχώς, το τελευταίο.

Όλα ξεκίνησαν τον περασμένο Ιούλιο όταν η νεαρή Καμίλια εγκατέλειψε τον σύζυγο της, τον Κόπτη ιερέα Τάντρος Σαμαάν, εφημέριο του ναού του Αγίου Μάρκου στην πόλη Αλ Μίνια, 250 χιλιόμετρα νότια του Καΐρου. Από τότε δεν την έχει δει κανείς.

Σύμφωνα με τη μία εκδοχή, η Καμίλια γοητευόταν τις Παρασκευές από τη φωνή του τοπικού μουεζίνη και είχε αποφασίσει να αλλαξοπιστήσει. Επικοινώνησε με κάποιον ιεροκήρυκα, τον Μουφτάχ Μοχάμεντ, γνωστό ως Αμπού Γιαχγία, και του ζήτησε να την πάει στο Αλ Αζχάρ, το ιστορικό τζαμί του Καΐρου, για να δηλώσει και τυπικά την προσχώρηση της στην πίστη του μουεζίνη με τη γοητευτική φωνή.

Σύμφωνα με την άλλη εκδοχή, η Καμίλια δεν είχε καμία τέτοια πρόθεση. Απλά είχε τσακωθεί με τον παπά σύζυγο της και είχε βρει καταφύγιο για λίγες μέρες σε κάποιο φιλικό σπίτι στο Κάιρο. Εκεί έπεσε στα δίκτυα κάποιου σαλαφιστή ιεροκήρυκα που την υπέβαλε σε πλύση εγκεφάλου και την έπεισε να πάνε μαζί στο Αλ Αζχάρ για τα περαιτέρω.

Στις 20 του περασμένου Ιουλίου, τη μέρα που η Καμίλια θα πήγαινε στο τζαμί με τον Αμπού Γιαχγία για να φορέσει το νικάμπ, οργισμένοι Κόπτες συγκεντρώθηκαν έξω από το Αλ Αζχάρ απαιτώντας την άμεση απελευθέρωση της. Η Κρατική Ασφάλεια του Μουμπάρακ, θέλοντας να αποφύγει θρησκευτικές ταραχές, διέκοψε την τελετουργία, συνέλαβε την Καμίλια και την παρέδωσε στην Κοπτική εκκλησία η οποία έκτοτε την κρατά κλεισμένη σε κάποιο μοναστήρι.

Τώρα ήταν η σειρά των Μουσουλμάνων να ξεκινήσουν διαδηλώσεις διαμαρτυρίας για την απαγωγή και την ομηρία της «μουσουλμάνας αδελφής μας Καμίλια».

Από τότε η ιστορία της Καμίλια άρχισε να παίρνει μεγάλες και ανησυχητικές διαστάσεις.

Τον Αύγουστο, τρεις Αιγύπτιοι δικηγόροι καταθέτουν μήνυση εναντίον του Χόσνι Μουμπάρακ καλώντας τον να ακυρώσει την απόφαση του Κόπτη Πατριάρχη Σενούντα για τον εγκλεισμό της «μουσουλμάνας» Καμίλια σε μοναστήρι. Λίγες μέρες μετά εμφανίζεται σε διάφορες ιστοσελίδες Κοπτών ένα βίντεο με την Καμίλια να δηλώνει ότι ουδέποτε ασπάστηκε το Ισλάμ. Οι σαλαφιστές απαντούν στις δικές τους ιστοσελίδες δημοσιεύοντας σειρά φωτογραφιών της Καμίλια από την εφηβεία της μέχρι σήμερα για να αποδείξουν ότι η γυναίκα στο βίντεο δεν είναι η Καμίλια, αλλά κάποια σωσίας της. Μερικές, εφημερίδες, μάλιστα δημοσιεύουν φωτογραφία της Καμίλια φορώντας μαντίλα. Οι Κόπτες μιλούν για φωτομοντάζ.

Τον Σεπτέμβρη μεγάλες διαδηλώσεις στο Κάιρο και στην Αλεξάνδρεια ανεβάζουν επικίνδυνα την ένταση. «Λευτεριά στην Καμίλια!» έγραφαν τα πανό. Οι οργισμένοι σαλαφιστές απαιτούσαν να εμφανιστεί η Καμίλια αυτοπροσώπως στις τηλεοράσεις και να δηλώσει ευθαρσώς ότι δεν έγινε μουσουλμάνα. «Μόνο έτσι θα το πιστέψουμε,» έλεγαν στους ρεπόρτερ των διεθνών δικτύων. Η Καμίλια, όμως, άφαντη. Η έκρηξη πλησίαζε.

Τον Οκτώβρη χύθηκε το πρώτο αίμα. Η πρώτη επίθεση έγινε σε εκκλησία στο κέντρο της Βαγδάτης με δεκάδες νεκρούς και τραυματίες. «Το Ισλαμικό Κράτος του Ιράκ», παρακλάδι της Αλ Κάιντα, ανέλαβε την ευθύνη εκτοξεύοντας απειλές εναντίον της Κοπτικής εκκλησίας της Αιγύπτου, με αίτημα την απελευθέρωση της Καμίλια. Λίγους μήνες μετά, τον Ιανουάριο, ένοπλοι άνοιξαν πυρ σκοτώνοντας έξι Κόπτες έξω από εκκλησία στο Νάγκι Χαμάντι, κοντά στο Κάιρο. Οι ταραχές που ακολούθησαν κόπασαν μόνο όταν Μουσουλμάνοι και Κόπτες άρχισαν να κατεβαίνουν μαζί στην πλατεία Ταχρίρ, σε μια επίδειξη εθνικής ενότητας απέναντι στους ισχυρισμούς του Μουμπάρακ ότι μετά από αυτόν έρχεται το χάος.

Η προσχώρηση Κοπτών στο Ισλάμ δεν είναι κάτι πρωτοφανές για την Αίγυπτο. Συνήθως πρόκειται για άντρες που το βρίσκουν ως τη μόνη λύση για να ξαναπαντρευτούν, αφού η Κοπτική εκκλησία απαγορεύει αυστηρά το διαζύγιο. Με αυτούς δεν ασχολήθηκε ποτέ κανείς. Η περίπτωση της Καμίλια όμως διαφέρει. Άλλο να επιλέγεις το Ισλάμ τυπικά για ένα δεύτερο γάμο, κι άλλο να το κάνεις από αγνή πίστη στον Αλλάχ. Λαχείο η Καμίλια για τους σαλαφιστές. Γυναίκα παπά. Η καλύτερη διαφήμιση.

Στη μετα-Πλατεία Ταχρίρ εποχή όλοι σκέφτηκαν ότι πρέπει να δοθεί ένα τέλος σε αυτή την ιστορία, και έτσι την περασμένη βδομάδα η Κοπτική εκκλησία έδωσε στη δημοσιότητα μια φωτογραφία της Καμίλια να κάθεται ευτυχισμένη δίπλα στον παπά σύζυγο της και τον μικρό τους γιο. Στην ανακοίνωση που τη συνόδευε, η Καμίλια δήλωνε ότι δεν σκοπεύει να εμφανιστεί στις τηλεοράσεις και ότι ο πληρεξούσιος δικηγόρος της θα αναλάβει να ξεκαθαρίσει το όλο θέμα στα δικαστήρια. Οι καχύποπτοι σαλαφιστές θεώρησαν ότι υποχρεώθηκε από τους παπάδες να ποζάρει για την οικογενειακή φωτογραφία και επιμένουν να τη δουν στα κεντρικά δελτία. Και κάποιος εισαγγελέας θεώρησε σοφό να την καλέσει ενώπιον του για να καταθέσει σε ποιο θεό πιστεύει.

Στην μετα-Μουμπάρακ Αίγυπτο το πολιτικό τοπίο είναι θολό. Οι στρατηγοί κάνουν ασκήσεις δημοκρατίας επί χάρτου και είναι προβληματισμένοι κι ανήσυχοι. Κατάφεραν να αποφύγουν τις διεθνείς συμπληγάδες και να έχουν πόλεμο για μια γυναίκα; Είναι δυνατόν; Έλα ντε.

 

5 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Οσοι μιλούν με αισιοδοξία για την κατάληξη των εξεγέρσεων στις Ισλαμικές χώρες, ίσως έχουν υποτιμήσει τη δύναμη της θρησκείας σε αυτούς του λαούς. Οι ουάχαμπι παραμονεύουν. Και έχουν πολλά λεφτά και μέσα από πίσω τους.

  2. Κυρία Καρχιλάκη,
    Δεν έχω λόγια για το κείμενο σας αυτο.Ηταν πραγματικα διαφωτιστικο και ενημερωτικό μιας και το θεμα δεν ελαβε μεγαλη προβολη απο τα εγχωρια και ξενα δικτυα.Οφειλω να ομολογησω οτι αποδωσατε με απόλυτη ακριβεια ολα τα γεγονοτα.Η ιστορία που παρουσιασατε ηταν πολυ ενδιαφερουσα και με καθηλωσε, βαζοντας με σε σκεψεις: πως η κοπελα στην οποια αναφερθηκατε ειναι είτε αφελείς ώστε να επιτρέπει να γινονται στο ονομα της ολες αυτες οι φρικαλεοτητες και να αλληλοσκοτωνεται ενα εθνος για χάρη της, ειτε αειλειται απο κάποια πλευρά ωστε να προτιμα να μην εκτειθεται δημοσιως στα ΜΜΕ αλλα αντιθετως να επικοινωνει μεσω αντιπροσωπων, σημειωματων και φωτογραφειων, αναξιόπιστα μεσα κατα τη γνωμη μου.Ομως γενικα μου φαινεται ολη η κατασταση λιγο παραλογη.Μηπως τελικα ορισμενοι ψαχνουν αφορμες για να προκαλουν αναταραχες;Συγχαριτηρια και παλι.

    Με εκτιμηση,
    μια 16αχρονη μαθητρια.

    Υ.Γ. τυχαινει κι εγω να εργαζομαι (αφιλοκερδως φυσικα)ως αρθρογραφος στο σχολικο διαδικτυακο περιοδικο του λυκειου στο οποιωο φοιτω.Θα ηταν τιμη μου αν βρισκατε λιγο χρονο να διαβασετε εστω ενα κομματι της δουλειας μου.Σας επισυναπτω λοιπον ενα link με ενα απο τα αρθρα μου ωστε αν μπορειτε παρακαλω να το διαβασετε και να κανετε ενα μικρο εστω σχολιο για να γνωριζω τη γνωμη μιας καταξιωμενης και εμπειρης δημοσογραφου οπως εσεις. Ο συνδεσμος είναι : http://emag2dr.pcriot.com/?p=102
    αν εχετε χρονο παρακαλω ριξτε μια ματια και στα υπολοιπα μας αρθρα.ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ.!

  3. Kyria Karxilaki kalimera
    Os monimos katoikos Kairou (Aigypto) gia ta teleftaia 14 xronia, diavasa to arthro pou grapsate me megali prosoxi kai omologo einai pio diafotistiko apoti exo diavasei i akousi teleftaia gia to thema. Eimai epixirimatias kai to prosopiko mou apoteleitai apo mousloumanous kai koptes xristiannous (dioti oi koptes einai xristiannoi). Apo tin proti mera pou anelava tin epixirisi paratirisa oti yparxei mia monimi endasi metaxi ton dyo thryskiown akoma kai mesa stin etaireia mou kathos kai stous dromous. exo apolysei ypaloilo dioti ekane agiasmo kathe mera stin etaireia kai enoxlouse tous mousoulmanous ypaloilous mou. exo kanei format ypologisti dioti mousoulmanos ypaloilos eixe valei programma pou kalouse se prosefxi me dynata ta ixeia. me afta zoume kathe mera. to oti eipe o moubarak oti meta apo afton einai to xaos, einai mia alitheia. yparxei enas mini emfylios thryskeftikos polemos stin aigypto apo tote pou katelifthi apo tous araves. yparxei xaos. oloi psaxnoun na vroun pos tha agorasoun opla na einai etoimoi gia aftoamyna. oloi kanoun oti tous katevei i karkala dioti den katalavenoun akoma ti symenei dymokratia kai eleftheria kai den exoun akoma epinoisei oti i eleftheries sou stamatane ekei pou arxizeis na katapatas tis eleftheries tou diplanou sou. stin ellada palevoume me tin idea tis dimokratias 5000 xronia. nomizete oti enas laos pou einai thryskeftika fanatikos (enoo kai tis dyo parataxeis) pou ta teleftaia 7000 xronia eixan enan pharao pano apo to kefali tous me ena siderenio gandi, tha boresei na katalavei ti symenei dimokratia kai oti stin dymokratia perilamvanete kai i eleftheria tis pistis opoiasdypote thryskias pou thelo??? mallon oxi. ego prosopika foresa stavro gyro apo ton laimo mou otan me vaftisan prin 46 xronia. otan irtha stin aigypto xanaforesa stavro. giati???? dioti einai etsi ta pragmata edo pou se anangazoun na tous deixneis tin thryskia sou.
    dystixos den tha pane katholou kala ta pragmata kai ean oi adelfoi mousoulmanoi blextoun stin ypothesi, tha yparxei aimatokylisma. kai min nomizete oti kai i ellada tha glytosei dioti ean koitaxte gyro sas (den thelo na akousto ratsistis)peste mou posoi mousoulmanoi oikonomikoi metanastes yparxoun stin ellada kai thymitheitai ti egine prin apo merika xronia stin athina otan dyo astoinomikoi stamatisan enan metanasti kai kanan to lathos na aggixoun to korani tous me ta xristianika tous xeria????? den yparxei periptosi na velteiothoun ta pragmata dioti kai stis dyo parataxeis, yparxoun fanatikoi. kai o fanatizmos fernei tin katastrofi
    me ektimisi
    alexandros morcos

  4. Kyria Karxilaki kalimera
    Os monimos katoikos Kairou (Aigypto) gia ta teleftaia 14 xronia, diavasa to arthro pou grapsate me megali prosoxi kai omologo einai pio diafotistiko apoti exo diavasei i akousi teleftaia gia to thema. Eimai epixirimatias kai to prosopiko mou apoteleitai apo mousloumanous kai koptes xristiannous (dioti oi koptes einai xristiannoi). Apo tin proti mera pou anelava tin epixirisi paratirisa oti yparxei mia monimi endasi metaxi ton dyo thryskiown akoma kai mesa stin etaireia mou kathos kai stous dromous. exo apolysei ypaloilo dioti ekane agiasmo kathe mera stin etaireia kai enoxlouse tous mousoulmanous ypaloilous mou. exo kanei format ypologisti dioti mousoulmanos ypaloilos eixe valei programma pou kalouse se prosefxi me dynata ta ixeia. me afta zoume kathe mera. to oti eipe o moubarak oti meta apo afton einai to xaos, einai mia alitheia. yparxei enas mini emfylios thryskeftikos polemos stin aigypto apo tote pou katelifthi apo tous araves. yparxei xaos. oloi psaxnoun na vroun pos tha agorasoun opla na einai etoimoi gia aftoamyna. oloi kanoun oti tous katevei i karkala dioti den katalavenoun akoma ti symenei dymokratia kai eleftheria kai den exoun akoma epinoisei oti i eleftheries sou stamatane ekei pou arxizeis na katapatas tis eleftheries tou diplanou sou. stin ellada palevoume me tin idea tis dimokratias 5000 xronia. nomizete oti enas laos pou einai thryskeftika fanatikos (enoo kai tis dyo parataxeis) pou ta teleftaia 7000 xronia eixan enan pharao pano apo to kefali tous me ena siderenio gandi, tha boresei na katalavei ti symenei dimokratia kai oti stin dymokratia perilamvanete kai i eleftheria tis pistis opoiasdypote thryskias pou thelo??? mallon oxi. ego prosopika foresa stavro gyro apo ton laimo mou otan me vaftisan prin 46 xronia. otan irtha stin aigypto xanaforesa stavro. giati???? dioti einai etsi ta pragmata edo pou se anangazoun na tous deixneis tin thryskia sou.
    dystixos den tha pane katholou kala ta pragmata kai ean oi adelfoi mousoulmanoi blextoun stin ypothesi, tha yparxei aimatokylisma. kai min nomizete oti kai i ellada tha glytosei dioti ean koitaxte gyro sas (den thelo na akousto ratsistis)peste mou posoi mousoulmanoi oikonomikoi metanastes yparxoun stin ellada kai thymitheitai ti egine prin apo merika xronia stin athina otan dyo astoinomikoi stamatisan enan metanasti kai kanan to lathos na aggixoun to korani tous me ta xristianika tous xeria????? den yparxei periptosi na velteiothoun ta pragmata dioti kai stis dyo parataxeis, yparxoun fanatikoi. kai o fanatizmos fernei tin katastrofi
    me ektimisi
    alexandros morcos
    cairo egypt

  5. Μηπωςξαναγυρισε η Ωραια Ελενη, που κρυβοταν στην Αιγυπτο ολα τα χρονια ,που γινοταν ο Τρωικος Πολεμος
    και οταν τελειωσε η σφαγη ξαναγυρισε στο σπιτακι της και στον κε….. αντρουλη της Καλη και διαλεγμενη Θυμηθειτε γιατι γραφτηκε η Παλινωδια!!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here