Η διατροφή μπορεί να επιταχύνει ή να επιβραδύνει το Αλτσχάιμερ

2
36

Τα Ω-3 λιπαρά οξέα και οι βιταμίνες μπορούν να επηρεάσουν την λειτουργία του εγκεφάλου σας.

Στην πρώτη μελέτη που έγινε με αυτό το θέμα, οι ερευνητές συνέδεσαν συγκεκριμένες βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά που παίρνουμε από τη διατροφή με την γνωστική απόδοση και τον κίνδυνο της νόσου του Αλτσαχάιμερ.

Πολλές έρευνες, που έχουν προηγηθεί πάνω σε ανθρώπους, έδειξαν ότι εκείνοι που ανέφεραν ότι η διατροφή τους ήταν υψηλή σε βιταμίνη Ε και Ω-3 λιπαρά οξέα είχαν χαμηλότερους ρυθμούς επιβράδυνσης της εγκεφαλικής λειτουργίας σε σύγκριση με εκείνους που δήλωσαν ότι η διατροφή τους ήταν χαμηλότερη σε αυτές τις θρεπτικές ουσίες.

Η έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Neurology, έδειξε ότι τα άτομα με υγιεινή διατροφή (δηλαδή πλούσια σε Ω-3 λιπαρά οξέα και σε μια ποικιλία από βιταμίνες) είχαν μεγαλύτερους εγκεφάλους και καλύτερη λειτουργία από εκείνα τα άτομα που η διατροφή τους ήταν στο σύνολό της περισσότερο ανθυγιεινή.

Οι ερευνητές ανέλυσαν το αίμα τους για μια ποικιλία βιταμινών και θρεπτικών ουσιών, συμπεριλαμβανομένων των βιταμινών B,C, D και Ε, κορεσμένων λιπαρών, καροτενοειδών, Ω-3 λιπαρών οξέων, χοληστερόλης και trans λιπαρών. Στη συνέχεια σύγκριναν τα αποτελέσματα των αιματολογικών με γνωστικά τεστ που έγιναν στους συμμετέχοντες, καθώς επίσης και με μαγνητικές τομογραφίες κοιτάζοντας τις διαφορές στο μέγεθος ορισμένων τομέων του εγκεφάλου που σχετίζονται με το Αλτσχάιμερ. Διαπίστωσαν, λοιπόν, ότι τα άτομα που είχαν υψηλότερα επίπεδα βιταμινών B, C, D και E και Ω-3 λιπαρών οξέων, είχαν καλύτερη απόδοση στα τεστ εγκεφαλικής λειτουργίας, συμπεριλαμβανομένων των ελέγχων παρατηρητικότητας και οπτικών δεξιοτήτων, από εκείνα τα άτομα με χαμηλότερα επίπεδα αυτών των θρεπτικών συστατικών.

Από την άλλη πλευρά, όμως, εκείνοι που είχαν υψηλότερα επίπεδα τρανς λιπαρών οξέων στο αίμα τους είχαν, ουσιαστικά, χειρότερη απόδοση σε αυτές τις εξετάσεις. Χρειάστηκαν περισσότερο χρόνο συνολικά για την ολοκλήρωση των δοκιμών και είχαν περισσότερα προβλήματα με τη μνήμη και τις γλωσσικές δεξιότητες.

Τα Ω-3 λιπαρά οξέα και η βιταμίνη D βρίσκονται κυρίως στα ψάρια, ενώ οι βιταμίνες B, C και Ε σε φρούτα και λαχανικά. Τα τρανς λιπαρά περιέχονται κυρίως σε συσκευασμένα, τηγανητά, κατεψυγμένα τρόφιμα και σε πρόχειρο φαγητό από ταφυφαγεία.

Όταν οι επιστήμονες έλαβαν υπόψη παράγοντες που είναι γνωστοί για την σύνδεσή τους με τη νόσο του Αλτσχάιμερ (ηλικία, φύλο και γενετικές μεταλλάξεις) διαπίστωσαν ότι οι παράγοντες αυτοί ήταν υπεύθυνοι για το 46% της διαφοράς στις βαθμολογίες των συμμετεχόντων.

Ωστόσο, όταν η ομάδα των ερευνητών προσέθεσε την επίδραση της διατροφής των συμμετεχόντων, διαπίστωσε πως το διατροφικό προφίλ εξηγεί άλλο ένα 17% της διακύμανσης των βαθμολογιών στους ελέγχους.

Στην συνέχεια οι ερευνητές εξέτασαν το μέγεθος συγκεκριμένων δομών του εγκεφάλου μέσω της μαγνητικής τομογραφίας. Είδαν, λοιπόν, ότι οι γνωστοί παράγοντες κινδύνου της νόσου του Αλτσχάιμερ αντιπροσώπευσαν το 40% της διαφοράς βαθμολογίας μεταξύ εκείνων που είχαν κανονικό μέγεθος εγκεφάλου και εκείνων που είχαν μικρότερο μέγεθος, ενώ η διατροφή εξηγούσε το 37% της διακύμανσης. Το μέγεθος του εγκεφάλου συρρικνώνεται με το πέρασμα των χρόνων, αλλά με τη νόσο του Αλτσχάιμερ αυτή η συρρίκνωση επιταχύνεται, γεγονός που υποδηλώνει ότι η κατάσταση επιδεινώνεται. Συνεπώς, η διατροφή μαζί με τους γνωστούς παράγοντες κινδύνου, εξηγεί συνολικά το 76% της διακύμανσης. Και αυτό σημαίνει ότι η εικόνα και οι αλλαγές στη δομή του εγκεφάλου μπορεί να είναι πολύ ευαίσθητες στην διατροφική πρόσληψη. Γι’αυτό η εικόνα και οι διαρθρωτικές αλλαγές του εγκεφάλου έχουν, πραγματικά, μεγαλύτερη δυνατότητα να ανιχνεύουν τις σχέσεις μεταξύ διατροφής και εξασθένησης εγκεφαλικών λειτουργιών συγκριτικά με τους όποιους ελέγχους πνευματικών δεξιοτήτων. Αυτό είναι αρκετά αξιοσημείωτο.

Είναι πιθανό, λοιπόν, κάποια στιγμή οι γιατροί να χρησιμοποιήσουν τις εγκεφαλικές απεικονίσεις για τον εντοπισμό αλλαγών στο μέγεθος του εγκεφάλου (μαζί με την εξασθένηση των εγκεφαλικών λειτουργιών)· αλλαγές που αντιστοιχούν στις ελλείψεις σε ορισμένες θρεπτικές ουσίες ή συμπληρώματα. Αυτή, ωστόσο, ήταν η πρώτη μελέτη που μέτρησε αντικειμενικά την πιθανή σύνδεση διατροφής και γήρανσης του εγκεφάλου και, σίγουρα, απαιτείται περαιτέρω έρευνα για να επιβεβαιωθεί.

Είναι, επίσης, η πρώτη έρευνα που μελετά το συνδυασμένο αποτέλεσμα μιας ποικιλίας θρεπτικών ουσιών στον εγκέφαλο.

Η μελέτη ανοίγει το ενδεχόμενο να είμαστε σε θέση να χρησιμοποιούμε εξατομικευμένες διατροφικές θεραπείες για την ενίσχυση οποιασδήποτε πλευράς εγκεφαλικής λειτουργίας, όπως μνήμη, προσοχή ή εκμάθηση, που μπορεί να εξασθενεί ταχύτερα. Για παράδειγμα, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι συμμετέχοντες που είχαν υψηλότερα επίπεδα βιταμινών B,C, D και E δεν είχαν προβλήματα με την μνήμη, αλλά είχαν με την παρατηρητικότητα και την αίσθηση του χώρου, ενώ εκείνοι με υψηλότερα επίπεδα καροτενοειδών (που βρίσκονται στα καρότα και στα σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά) έδειξαν ότι είχαν λιγότερα προβλήματα με τη μνήμη.

«Είναι μια πλατφόρμα για την εξατομικευμένη διατροφική θεραπεία. Ήδη βλέπουμε διαφορετικές διατροφικές συνήθειες να συνδέονται με διαφορετικές εγκεφαλικές λειτουργίες. Αυτό όχι μόνο μας βοηθάει να καταλάβουμε τον ρόλο της διατροφής στην διαδικασία γήρανσης του εγκεφάλου, αλλά επίσης να δούμε πώς θα μπορέσουμε τελικά μέσω εξατομικευμένης διατροφικής θεραπείας να βελτιώσουμε την εγκεφαλική λειτουργία καθώς γερνάμε.»

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Προηγούμενο άρθροΓιώργο, οι πολίτες τα είδαν και τα έζησαν ΟΛΑ, όχι εσύ
Επόμενο άρθροΗ ζωή έχει και υποχρεώσεις Σωτήρη Νίνη!
Η Ειρήνη Μπαμπαρούτση είναι Κλινική Διαιτολόγος και Αθλητική Διατροφολόγος, απόφοιτος του τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας – Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου με Διδακτορικό τίτλο σπουδών στο τομέα της «Διατροφής & Άσκησης». Από το Σεπτέμβριο του 1999 είναι μέλος του Πανελληνίου Συλλόγου Διαιτολόγων και μεταγενέστερα της Ελληνικής Εταιρίας Λιπιδολογίας και Αθηροσκλήρωσης και του Ε.Λ.Ι.Ο.Σ. Τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιείται ιδιαίτερα στο χώρο της Αθλητικής Επιστήμης της Διατροφής, παρέχοντας διατροφικές συμβουλές σε μερικούς από τους πιο διακεκριμένους Έλληνες αθλητές στίβου, όπως επίσης και σε αθλητές πολλών άλλων αθλημάτων. Από το 2001-2010 ήταν Διατροφολόγος της Εθνικής Ομάδας Στίβου (Σ.Ε.Γ.Α.Σ.), ενώ από το 2003 συνεργάζεται με τον Πανελλήνιο Γυμναστικό Σύλλογο (Π.Γ.Σ.). Από το Φεβρουάριο του 2008 είναι επιστημονική υπεύθυνη του διαιτολογικού γραφείου ‘Θερμίδα’, ενώ από το 2001 συνεργάζεται με την πολυδύναμη διαιτολογική μονάδα “Medi Slim” στο Αγρίνιο. Κατά το χρονικό διάστημα 2002-2004 συνεργάστηκε με την Ελληνική ιστιοπλοϊκή Ομοσπονδία και με την Ομοσπονδία Ατόμων με αναπηρία. Ενώ από το 2007 συνεργάζεται με τους διαιτητές ποδοσφαίρου της Ε.Π.Ο. Τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει έντονη συγγραφική δραστηριότητα και συνεργάζεται με τα περιοδικά RUNNER, M-BIKE, Κ-ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ, Τηλεθεατής και Forma, Elle. Έχει συμμετάσχει στα περισσότερα εθνικά και διεθνή συνέδρια Διατροφής και Αθλητικών επιστημών καθώς και σε αρκετά ερευνητικά προγράμματα στα πλαίσια της διδακτορικής της διατριβής στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, κατά την οποία εκπόνησε 6 επιστημονικές δημοσιεύσεις. Τέλος έχει υπάρξει και η ίδια αθλήτρια Στίβου με εθνικές διακρίσεις σε σκυταλοδρομίες 4*400 m στην κατηγορία των Κορασίδων και Νεανίδων σε Πανελληνίους Διασυλλογικούς αγώνες το 1993.

2 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Μια έρευνα που αποδεικνύει ότι η παραδοσιακή μας διατροφής είναι από τις καλύτερες του κόσμου. Η προγονοί μας ξέρανε την αξία της πολύ καλά, άλλα εμείς την σνομπάραμε και τώρα πρέπει να αντιμετωπίσουμε την μεγαλύτερη επιδημία αυτήν τις παχυσαρκίας, που μας σκοτώνει κάθε λεπτό. Ώρα να σηκωθούμε από το καναπέ και να δουλέψουμε το κηπάκι μας, όχι μόνο για να γλυτώσουμε λεφτά άλλα κυρίως να βελτιώσουμε την ποιότητα της διατροφή μας, και της ζωής μας φυσικά.

  2. Πράγματι.

    Η διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο, όχι μόνο στη νόσο αλτσχάιμερ αλλά και γενικότερα.

    Εκτός από τις άλλες διατροφικές προσεγγίσεις που χρειάζεται να εξετάσει κάποιος, αξίζει να δει και το Γανόδερμα, το οποίο είναι εξαιρετική πηγή οξυγόνου.

    Θεωρείται, δε, ιδιαίτερα ευεργετικό στην αντιμετώπιση της απώλειας μνήμης αλλά και να βελτιώνει τη νοητική συγκέντρωση.

    Επίσης, έχει βρεθεί ότι είναι νευροπροστατευτικό και δείχνει να έχει πιθανά οφέλη στη νόσο Alzheimer π.χ. όχι μόνο στην πρόληψη με το να επιβραδύνει την έναρξη της νόσου αλλά και στην πρόοδο της.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here