«Κρυφό σχολειό», «Χορός του Ζαλόγγου» -Οι εθνικοί μας μύθοι…‏

57
367

«Η Ιστορία δεν πρέπει να διαμορφώνεται απο την πολιτική και τα κόμματα», τόνισε η Μαρία Ρεπούση, σε συνέντευξή της στο ραδιόφωνο του Alpha. Από το στόμα της και στου Θεού το αυτί, λέω εγώ, γιατί στη μικρή μας χώρα η επιστήμη της Ιστορίας έχει βιαστεί επανειλλημένως.

Στη Ελλάδα, που όλοι είμαστε προπονητές ποδοσφαίρου, ειδήμονες της πολιτικής και εραστές της οικονομικής θεωρίας, η Ιστορία θα μας ξέφευγε;

Βέβαια, η παραχάραξη της Ιστορίας για πολιτικούς λόγους δεν είναι αποκλειστικά ελληνικό φαινόμενο.

Στη Βικτωριανή Αγγλία, παραδείγματος χάρη, ο μέσος πολίτης νόμιζε πως στις αποικίες οι Βρετανοί στρατιώτες έχτιζαν σχολεία και ανακάλυπταν τα εξωτικά έθιμα των “ευγενών αγρίων”.

Αργότερα, η γερμανική κοινωνία είχε πειστεί πως η είσοδος της χώρας στον Πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο ήταν μία πράξη αντίστασης απέναντι στον επεκτατισμό της Ρωσσίας.

Τι και αν τα παραπάνω ήταν παραμύθια; Όλες οι χώρες χρειάζονται τους εθνικούς τους μύθους. Το πρόβλημα δημιουργείται όταν αυτοί οι μύθοι αρχίσουν να αποτελούν τον κανόνα και όχι την εξαίρεση. Με ποια κριτήρια αποφασίζει το κράτος ότι τα παιδιά μας πρέπει να μαθαίνουν χοντροκομμένα ιστορικά ψέματα σαν το «κρυφό σχολειό» ή τον «χορό του Ζαλόγγου»;

Ποιός είπε στον εκάστοτε υπουργό Παιδείας πως η εθνική μας ταυτότητα χρειάζεται ψέματα για να επιβιώσει;

Όταν συνειδητοποιήσουμε πως δεν χρειαζόματε πια τους εθνικούς μας μύθους, είμαι βέβαιος πως θα αγαπήσουμε ακόμα περισσότερο την ιστορία μας. Προσωπικά δεν θα ξεχάσω ποτέ τη συγκίνηση στο πρόσωπο του Βρετανού καθηγητή μου όταν μου μίλαγε για την Ελληνική Επανάσταση.

Τι και αν γνώριζε πως η διδασκαλία των ελληνικών δεν απαγορευόταν απο τον Σουλτάνο… Στα μάτια του αυτό δεν άλλαζε τίποτα.

*Ο Γιάννης Καψής σπουδάζει Ιστορία στο Queen Mary University of London.

*Follow on Twitter: @GiannisCapsis

57 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Πράγματι είναι υπερβολές και μύθοι «Το κρυφό σχολειό» και «ο χορός του Ζαλόγγου». Πράγματι πρέπει κάποτε να διδαχτούμε πραγματική ιστορία. Μία απορία έχω μόνο. Πότε θα διαβάσουμε την πραγματική ιστορία του Εμφυλίου; Μήπως κύριε Καψή να μιλήσουμε και για τους μύθους του εμφυλίου; Πλάκα θα έχει να μου πεις ότι εκεί δεν υπάρχουν μύθοι. Η ξεφτίλα της Ελληνικής διανόησης είναι ότι γίνεται τεράστια προσπάθεια να απομυθοποιηθεί οτιδήποτε στην Ελλάδα εκτός από τη δράση των αριστερών στον εμφύλιο. Τώρα που το έγραψα αυτό θα εμφανιστούν κάποιοι που συμφωνούν με τον συνωστισμό να με αποκαλέσουν φασίστα. Ουστ.

  2. Θα σας στεναχωρήσω, αλλά ενώ το κρυφό σχολιό είναι μύθος, ο χορός του Ζαλόγγου είναι ιστορικό γεγονός, αν και εξιδανικευμένο (δλδ δεν έγινε με χορούς και τραγούδια, και το γνωστό δημώδες «έχε γεια καημένε κόσμε δημιουργήθηκε μόλις το 1908),,,

  3. Η Κυρία Ρεπούση έχει δείξει πολλές φορές την φιλοπατρία της στο παρελθόν και μας την υπενθυμίζει και τώρα ξανά. Είναι η ίδια που είναι υπέρμαχη της άποψης περί «συνωστισμού στη Σμύρνη» ή αλλιώς από τους «ιστορικούς παραχαράκτες» Μικρασιατική Καταστροφή!!!!

    Το παραπάνω δηλώνει την οργανωμένη πρόθεση της κυρίας και των κέντρων που υπηρετεί (γιατί είμαι σίγουρος ότι ούτε ανιστόρητη είναι, αλλά ούτε αφελής). Δεν είναι ανάγκη να τεκμηριώσω με ιστορικές πηγές ότι οι ισχυρισμοί της είναι αστείοι μιας και με ένα απλό «χτύπημα» σε μηχανές αναζήτησης ο κάθε ένας θα βρει πολλές!!!!

    Οι πολιτικοί μας (δυστυχώς στην πλειονότητα τους) έχουν βαλθεί να διαλύσουν την πατρίδα μας από την ρίζα.

    Λυπάμαι Πολύ,
    Χρήστος Τσιάρας.

  4. Εσύ να κοιτάξεις να ασχοληθείς με την Ιστορία των ανύπαρκτων Άγγλων και να αφήσεις τη στείρα κριτική σου σε θέματα της Ελληνικής Ιστορίας!!! Τύποι σαν εσένα θα πρέπει να πλένουν το στόμα τους πριν μιλήσουν για την Ελληνική Ιστορία! Αλλά πως να αποκτήσεις παιδεία όταν το ίδιο το κράτος δεν μέριμνα να διδάξει σωστά την Ιστορία, χωρίς να την διαστρεβλώνει μέσα από τις πολιτικές σκοπιμότητες και τις προσωπικές φιλοδοξίες! Είσαι από εκείνους που την Κωνσταντίνουπολη την αποκαλούν Instabul, είμαι σίγουρος για αυτό!! Κράτα την ημιμάθεια σου για τον εαυτό σου!! Καλύτερα να μασάς παρά να μιλάς!!!!

  5. Επίσης γνώριζε ότι σε περιόδους βίαιων εξισλαμισμών, αρκετά συχνοί στα 400 χρόνια, απαγορευόταν η διδασκαλία των ελληνικών και λειτουργούσαν γι’αυτές τις περιόδους τα «κρυφά σχολεία». Ενδεχομένως ο Βρεττανός καθηγητής σου να γνώριζε επίσης ότι ο όρος κρυφό σχολειό έχει μια έννοια πιο συμβολική στο συλλογικό θυμικό και λιγότερο κυριολεκτική. Αυτή όπου ο κατακτημένος αισθάνεται καταπίεση και μειονεξία έναντι του κατακτητή με τον οποίο τον διαφοροποιεί κυρίως η κουλτούρα, τα γράμματα δηλαδή. Αν βάλεις μέσα και το ότι η μόνη επαφή που είχε η συντριπτική πλειοψηφία των Ρωμηών με την ελληνική γραμματεία ήταν απ’τους ψαλμούς και το Ευαγγέλιο κατανοεί κάποιος μη δογματικός για ποιό λόγο έχει περάσει στην ιστορική μας συνείδηση τόσο ομαλά αυτός ο «μύθος».Δεν είναι επειδή μας τον έχει ταϊσει το κράτος. Το ανάποδο είναι. Παράδοξη προσέγγιση πάντως για αγγλοσπουδαγμένο ιστορικό. Είχα την αίσθηση ότι είναι η κατεξοχήν σχολή της σφαιρικότητας

  6. Όπως Μύθος ήταν και η σφαγή στην Σμύρνη έτσι? Ούτε από επίδοξους ιστορικούς -δημοσιογράφους γράφεται η Ιστορία κ. Καψή……

  7. »Παραχάραξη της Ιστορίας», αγαπητέ, είναι να αποκαλείς »μύθους», ιστορικά γεγονότα.

    Αυτό που γράφεις »η παραχάραξη της Ιστορίας για πολιτικούς λόγους δεν είναι αποκλειστικά ελληνικό φαινόμενο», είναι απόλυτα σωστό.
    Αλλά εσύ φτάνεις στο άλλο άκρο. Ναι μεν να μην υπερτιμάται η αξία του κρυφού σχολειού και η προσφορά της Εκκλησίας, αλλά »μύθος»; »Μύθος» ο χορός του Ζαλόγγου;! Ε, όχι φίλε μου, το ξεφτίλισες!

    »Τι και αν τα παραπάνω ήταν παραμύθια; Όλες οι χώρες χρειάζονται τους εθνικούς τους μύθους.»
    Αυτό το πρόβλημα το έχουν οι άλλες χώρες, όχι η Ελλάδα. Ευτυχώς στο παρελθόν κάναμε τόσα πολλά και σπουδαία, που έχουμε μηδενική ανάγκη για εθνικούς »μύθους».

    »Όταν συνειδητοποιήσουμε πως δεν χρειαζόματε πια τους εθνικούς μας μύθους, είμαι βέβαιος πως θα αγαπήσουμε ακόμα περισσότερο την ιστορία μας.»
    Αυτά που εσύ αποκαλείς »μύθους», εγώ τα αποκαλώ »ιστορία». Δε μπορώ να την αγαπήσω όταν μου λές να ξεχάσω μέρος της.

    »Η παραχάραξη της Ιστορίας για πολιτικούς λόγους δεν είναι αποκλειστικά ελληνικό φαινόμενο.»
    Να σου πώ την γνώμη μου, για το ΤΙ είναι αποκλειστικά ελληνικό φαινόμενο. Να παραχαράζει ένα κράτος την ιστορία του εις βάρος του ιδίου.
    (βλ. προδοσία)

  8. ΕΤΣΙ ΜΠΡΑΒΟ… ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΘΑΡΡΟΣ ΝΑ ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΣΤΟΛΙΖΕΣΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΕΣΤΩ ΚΙ ΑΝ ΑΥΤΗ ΔΕΝ ΣΟΥ ΠΕΦΤΕΙ ΤΟΣΟ ΚΟΜΨΑ ΟΣΟ ΘΑ ΗΘΕΛΕΣ. ΤΟ ΨΕΜΑ ΚΟΣΤΙΖΕΙ ΠΟΛΥΜΟΡΦΙΚΑ ΚΙ Ο ΒΑΥΚΑΛΙΣΜΟΣ ΔΕΙΧΝΕΙ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΜΕΓΑΛΟ ΚΟΜΠΛΕΞ. ΕΙΝΑΙ ΚΙ ΑΛΛΑ ΠΟΛΛΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΑΣ ΜΕΙΩΝΟΥΝ ΣΑΝ ΛΑΟ ΟΤΑΝ ΥΙΟΘΕΤΟΥΜΑΙ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ. Π.Χ. ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΜΠΑΚΟΛΙΑ ΚΑΙ ΦΙΛΕΛΛΗΝΕΣ, ΝΑΥΜΑΧΙΑ ΝΑΥΑΡΙΝΟΥ Κ.Α. ΑΝΤΙΘΕΤΑ Η ΠΑΡΑΠΟΙΗΣΗ ΜΑΣ ΜΕΙΩΝΕΙ ΓΕΝΙΚΑ. ΡΙΧΝΟΝΤΑΣ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΣΤΗΡΙΓΜΑΤΑ ΕΧΟΥΜΕ.

  9. Σύμφωνοι το κρυφό σχολειό είναι μύθος.Είναι βασισμένος ακριβώς σε αυτόν το πίνακα του Γύζη για τον απλό λόγο ότι δεν απαγορεύονταν η εκπαίδευση επί τουρκοκρατίας.Υπήρχαν πολλές ιδιωτικές πρωτοβουλίες για την ίδρυση σχολείων με χαρακτηριστικότερα παραδείγματα τη Μεγάλη του Γένους Σχολή στην Πόλη και το εκπαιδευτήριο της Χίου. Ο Κοσμάς ο Αιτωλός πχ πως μπόρεσε και ίδρυσε δεκάδες σχολεία αν απαγορεύονταν;Το γεγονός ότι τον φάγανε οι Τούρκοι οφείλεται στο ότι μέσα από το σχολείο γίνονταν πολλές φορές διδασκαλία περί ανάγκης επανάστασης πράγμα που λογικότατα δεν τους άρεσε. Έτσι υπάρχουν απαγορεύσεις στη λειτουργία τους αλλά μόνο ανα περιόδους και κατά τόπους. Ο όρος μάλιστα «κρυφό σχολείο» δεν εμφανίστηκε στον τουρκοκρατούμενο χώρο αλλά στην φραγκοκρατούμενη Τήνο. Όπως όμως υπάρχουν οι ιστορικές πηγές που ανατρέπουν την ύπαρξη του κρυφού σχολειού, έτσι υπάρχουν και οι αναφορές που επιβεβαιώνουν την ύπαρξη του Χορού του Ζαλόγγου και δεν είναι άλλες από τις αναφορές στα βιβλία των διαφόρων περιηγητών. Πρώτος κατέγραψε το περιστατικό αυτό ο Πρώσος Μπαρτόλντυ, του οποίου η μαρτυρία θεωρείται και η πιο αντικειμενική μιας και ήταν φιλότουρκος. Την περιήγησή του την εξέδωσε το 1805, δυο χρόνια μετά το περιστατικό και αρα δεν υπήρχε περίπτωση να διαστρεβλωθεί από το πέρασμα του χρόνου. Τα ίδια αλλά με μικρότερο αριθμό γυναικών αναφέρει και ο Γουλιέλμος Λυκ. Ο Περραιβός που γράφει το 1815 (πριν την Επανάσταση δλδ και αρα δεν τα γράφει σε προσπάθεια να συγκινήσει την Ευρώπη) είναι η πρώτη ελληνική αναφορά και μιλά ξεκάθαρα για το περιστατικό ως αυτοκτονία και βρεφοκτονία, πράγμα που κάνει και ο Πουκεβίλ το 1820 , ο οποίος διέμενε επί δεκαετίας στην αυλή του Αλή Πασά. Επόμενος είναι ο Φωριέλ που όμως θεωρείται επιρρεασμένος από τον Περραιβό. Συνοψίζοντας δηλαδή οι ιστορικές πηγές δεν αμφισβητούν την ύπαρξη του περιστατικού και μόνο μια από αυτές κάνει λόγο για γκρέμισμα από τους Τούρκους.Υπάρχουν άρα αναφορές και αυτή είναι και η διάκριση ανάμεσα στο τι αποτελεί ιστορική αλήθεια και τι ανθελληνικά ιδεολογήματα όπως αυτά της κυρίας Ρεπούση και των ομοϊδεατών της που βγάζουν μια θεωρία γιατί έτσι το επιβάλλει η κακώς εννοούμενη από αυτούς ιδεολογία του διεθνισμού.

  10. Επειδή όταν σπουδάζουμε ιστορία αναφερόμαστε σε πηγές μελέτα τον κ. Γουλιέλμος Ληκ. επί του θέματος. Καλά τα μπαράκια στο σοχο αλλά να μην τρώμε μόνο τα λεφτά του μπαμπά..να διαβάζουμε κιόλας…

  11. Διαβαζοντας το αρθρο σας προβληματιστηκα οσο αναφορα αν τα παιδιά μας πρέπει να μαθαίνουν χοντροκομμένα ιστορικά ψέματα σαν το «κρυφό σχολειό» ή τον «χορό του Ζαλόγγου»;Ψαχνωντας λοιπον λιγο επεσα πανω σε ενα λημμα το οποιο παραθετει αναφορες απο διαφορους συγγραφεις της εποχης οι οποιοι ειτε λιγο ειτε πολυ αποδεικνυουν την υπαρξη του περιστατικου
    http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A7%CE%BF%CF%81%CF%8C%CF%82_%CF%84%CE%BF%CF%85_%CE%96%CE%B1%CE%BB%CF%8C%CE%B3%CE%B3%CE%BF%CF%85
    Αναφορες που εχουν ονομα και επιθετο και οχι απλες αποψεις.Φανταζομαι λοιπον(με ολο το σεβασμο και χωρις να θελω να το παιξω ειδημονας απλα και μονο καθαρα για να ξερω τι θα πω στο παιδι μου)οτι για να εχετε τετοια σαφη αποψη ως προς το γεγονος θα υπαρχουν και οι αντιστοιχες αναφορες τις οποιες θα ηθελα πολυ να διαβασω για να εχω μια ολοκληρωμενη γνωση.

  12. Δεν θα σχολιάσω τα όσα γράφεις, αλλά την αφορμή που το κάνεις.
    Διόρθωσε με αν δεν θυμάμαι καλά αλλά η κα. Ρεπούση είναι αυτή που τον διωγμό από την Σμύρνη τον βάφτισε συνοστισμό και επίσης εκείνη που δεν αναγνωρίζει την γενοκτονία ποντίων και Αρμενίων και γιαυτό και τιμάται από τούρκικα πανεπιστήμια.

    Δεν σχολιάζω αυτά που λες αλλά να προσέχουμε πως ξεκινάμε τον συλλογισμό μας εκτός αν συμφωνείς με την εν λόγω και θες να αγιάσει το στώμα της.

    Σημείωση ότι το κρυφό σχολειό έχει μείνει στην αντίληψη του λαού ως τέτοιο και όχι στην Ιστορία που διδάσκεται στα σχολεία, οπου ρητώς καταγράφεται η αλήθεια.

  13. Αγαπητέ Γιάννη,

    το νεαρό της ηλικίας σου, επιβάλει να αμφισβητείς τα πάντα και να ζητάς αποδείξεις για αυτά που θα επιλέξεις να στηρίζεις. Ωστόσο θα πρέπει να ερευνήσεις πολύ και από μόνος σου πριν αναμασήσεις έτοιμες απόψεις.
    Πρώτα από όλα η φράση «Η Ιστορία δεν πρέπει να διαμορφώνεται απο την πολιτική και τα κόμματα» ειπώθηκε από ένα πρόσωπο που καιρό τώρα έπαψε να είναι ιστορικός και είναι πολιτικός. Μάλιστα πολιτικός που θέλει να διαμορφώσει εκ νέου την Ελληνική ιστορία.
    Τόσο εσύ, όσο και ο Βρετανός καθηγητής σου είμαι βέβαιος ότι καλύπτεστε από το ότι ο Σουλτάνος δεν απαγόρευε την διδασκαλία των Ελληνικών, αλλά είμαι σίγουρος ότι έχετε πλήρη άγνοια τι ίσχυε στις κατά τόπους περιοχές της Ελλάδας από τον κάθε μπέη, πασά και οποιουδήποτε αξιώματος Οθωμανό υπεύθυνο της περιοχής. Αναζήτησε τις συνθήκες που επικρατούσαν στις περιοχές όπου αναφέρει η Ιστορία ότι λειτουργούσε το κρυφό σχολειό και σταμάτα να βιάζεσαι να τιμήσεις τον κάθε πικραμένο με αιρετικές ή όχι απόψεις χωρίς να έχεις καμία γνώση περί του θέματος και να καλύπτεσαι από τον τίτλο του φοιτητή Ιστορίας.

    Ευχαριστώ,

  14. Είσαι της γνωστής οικογενείας με την τεράστια προσφορά στην Πολιτική και την Δημοσιογραφία ;

  15. Aγαπητέ Γιάννη,

    Η δύναμη της εκκλησίας στην Ελλάδα είναι δυστυχώς κάτι το οποίο και δεν μπορείς να παραβλέψεις. Εκκλησία σημαίνει και ψήφους βέβαια οπότε καταλαβαίνεις . . .

    Εγώ θυμάμαι ακόμα την απάντηση από τη δασκάλα μου–στην τελευταία τάξη του δημοτικού όταν και είχαμε πάει στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο–στο ερώτημά μου γιατί λείπουν οι μύτες, τα γεννητικά όργανα, κτλ κτλ από τα αγάλματα, η οποία ήταν ότι απλά έσπασαν από τα χρόνια και τις ανασκαφές! Κάτι το οποίο είναι αλήθεια στο 10% περίπου, αν θα μπορούσαμε να βάλουμε ένα ποσοστό σε κάτι τέτοιο. Κανείς όμως δεν μας είπε για τις επελάσεις των χριστιανών ιερέων στα σπίτια των «Εθνικών,» βάσει εντολών από την ηγεσία της εκκλησίας βέβαια, με συγκεκριμένο σκοπό των βανδαλισμό των αγαλμάτων. Πράγματα ιστορικά αποδεδειγμένα τα οποία δεν βλέπω βέβαια να μπαίνουν σε κάποιο βιβλίο ιστορίας στα σχολεία. Πονεμένη ιστορία.

    Το μόνο που γίνεται είναι όποιος προσπαθήσει να πει κάτι βαφτίζεται αριστερός ή ψευτοεπαναστάτης και αυτομάτως αυτά που λέει μειώνονται στα μάτια των πολλών. Όπως και το κλασσικό πλέον «είσαι άθεος άρα κομμουνιστής.» Τώρα από που προκύπτει ότι όποιος ενδιαφέρεται για την αλήθεια είναι αριστερός, μόνο αυτοί ξέρουν. Εγώ προσωπικά δεν είμαι . . . Είμαι απλώς κάποιος που ψάχνει . . . την ουτοπία, απ’ ότι φαίνεται, της αλήθειας, χωρίς πολιτικές αποχρώσεις!

  16. Αν επιτρεπεται, μια φιλικη συμβουλη. Γενικα στη ζωη, αλλα ποσο μαλλον στα 21, ειναι χρησιμο να μην ειναι κανεις απολυτος. Δεν ειναι κακο να εισαι ανοιχτος στην αντιθετη αποψη.

    Ειμαι ο τελευταιος που θα υπερασπιστω εθνικους μυθους και οντως να συμφωνησω οτι πολλοι τετοιοι υπαρχουν στην ελληνικη ιστορια. Και φυσικα οχι μονο στην ελληνικη.

    Για το θεμα του Ζαλογγου, υπαρχουν διαφορες πηγες ξενων. Αν θελετε, θα ηταν χρησιμο να τις σχολιασετε. Για παραδειγμα, ο κυριος William Martin Leake. http://books.google.co.uk/books?id=9XUKAAAAIAAJ&pg=PA246#v=onepage&q&f=false σελιδα 246.

    (κι εγω υπεθετα οτι ηταν μυθος, αλλα ας ειμαστε ανοιχτοι και σε αντιθετες αποψεις)

  17. Ασε μας αγορι μου που σπουδαζεις και Ιστορια, αντε ανοιξε κανα βιβλιο για τον χορο του Ζαλογγου που τον εβγαλες και μυθο… Εχεις ακομα πολλα ψωμια να φας… Τι εισαι εσυ, Τατσοπουλος wannabe ;;; Ο μεγαλυτερος ελληνικος πολιτικος μυθος, ειναι εκεινος του Γλεζου και της δηθεν σημαιας που κατεβασε… Αυτο να ξερεις, αυτο να ψαξεις και ασε ολα τ’αλλα…

    Καμια συγγενεια με τον γνωστο Καψη;;;; Για να εχεις στηλη εδω μεσα, μαλλον ναι…

  18. Το 1803 ο Πρώσσος περιηγητής και διπλωμάτης Ιάκωβος Μπαρτόλντυ γράφει

    “Καμιά εκατοστή απ΄ αυτούς τους δυστυχισμένους είχαν αποτραβηχτεί βόρεια της Πρέβεζας στο Μοναστήρι του Ζαλόγγου. Τους επιτέθηκαν εκεί θεωρώντας ότι τάχα αυτή η τοποθεσία, πράγματι ισχυρή, θα μπορούσε να τους προσφέρει ένα νέο τόπο μόνιμης διαμονής, όπου και η σφαγή που ακολούθησε υπήρξε φρικτή. Τριάντα εννέα γυναίκες γκρεμίστηκαν από τα βράχια με τα παιδιά τους που μερικά ακόμη βύζαιναν.”

    Το 1805 ο Άγγλος στρατιωτικός, περιηγητής και αρχαιολόγος William Martin Leake γράφει στο Travels in Northern Greece (στο κεφάλαιο Ήπειρος)

    «”Περίπου 100 οικογένειες είχαν αποτραβηχτεί στο μέρος αυτό από το Σούλι και την Κιάφα, με συνθήκες και ζούσαν στο λόφο ανενόχλητες ώσπου έπεσε το Κούγκι. Τότε επειδή τάχα η περιοχή αυτή ήταν περισσότερη οχυρή ξαφνικά τους επιτέθηκαν με διαταγή του Βεζίρη. Όταν η κατάσταση έγινε απελπιστική ο Κίτσος Μπότσαρης και ένα τμήμα του διέφυγαν. Από τους υπολοίπους, 150 σκλαβώθηκαν και 25 κεφάλια στάλθηκαν στον Αλβανό Μπουλούκμπαση στην Καμαρίνα που διεύθυνε τις επιχειρήσεις, 6 άνδρες και 22 γυναίκες ρίχτηκαν από τα βράχια από το ψηλότερο σημείο του γκρεμνού, προτιμώντας έτσι παρά να πέσουν ζωντανοί στα χέρια των εχθρών τους. Πολλές γυναίκες που είχαν παιδιά τις είδαν να τα ρίχνουν με δύναμη προτού εκείνες κάνουν το μοιραίο πήδημα “»

    Ολόκληρο το βιβλίο από το google. Η παραπομπή είναι στη σελίδα 246 του πρώτου τόμου, από όπου και το απόσπασμα (http://books.google.co.uk/books?id=9XUKAAAAIAAJ&pg=PA246#v=onepage&q&f=false)

    Το 1823 ο Γάλλος ακαδημαϊκός Κλωντ Φλωριέλ γράφει για το Ζάλογγο

    «..ήταν ακόμα αβέβαιη, όταν εξήντα γυναίκες, βλέποντας πως στο τέλος θα σκοτώνονταν οι δικοί τους, μαζεύονται σ΄ ένα απότομο ψήλωμα στον γκρεμό, που στη μία πλευρά του ανοιγόταν ένα βάραθρο και στο βάθος του το ρέμα άφριζε ανάμεσα στους μυτερούς βράχους που γέμιζαν τις όχθες και τη κοίτη του. Εκεί αναλογίζονται τι έχουν να κάνουν, για να μη πέσουν στα χέρια των Τούρκων, που τους φαντάζονται κιόλας να τις κυνηγούν. Αυτή η απελπισμένη συζήτηση στάθηκε σύντομη, και η απόφαση που ακολούθησε ήταν ομόγνωμη. Οι περισσότερες απ΄ αυτές τις γυναίκες ήταν μητέρες, αρκετά νέες, και είχαν μαζί τα παιδιά τους, άλλες στο βυζί ή στην αγκαλιά, άλλες τα κρατούσαν από το χέρι. Η κάθε μια πήρε το δικό της, το φίλησε για τελευταία φορά και το έριξε ή το έσπρωξε γυρνώντας το κεφάλι στον διπλανό γκρεμό. Όταν δεν είχαν πια παιδιά να γκρεμίσουν, πιάστηκαν από τα χέρια και άρχισαν ένα χορό, γύρω – γύρω, όσο πιο κοντά γινόταν στην άκρη του γκρεμού και η πρώτη απ΄ αυτές, αφού χόρεψε μια βόλτα φτάνει στην άκρη, ρίχνεται και κυλιέται από βράχο σε βράχο ως κάτω στο φοβερό βάραθρο. Ωστόσο ο κύκλος, ή ο χορός συνεχίζει να γυρνάει, και σε κάθε βόλτα μια χορεύτρια αποκόβεται με τον ίδιο τρόπο, ως την εξηκοστή. Λένε πως από κάποιο θαύμα, μία απ΄ αυτές τις γυναίκες δεν σκοτώθηκε πέφτοντας»

    2013 – Ρεπούση, εγγονός Γιάννη Καψή: «ψέμματα, ψέμματα, εθνικοί μύθοι»

    Τα σχόλια δικά σας.

  19. ΕΧΩ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΩΣΗ ΟΤΙ ΟΛΛΟΙ ΟΙ ΦΙΛΟΤΟΥΡΚΟΙ ΑΝΘΕΛΛΗΝΕΣ ΗΡΘΑΝ ΝΑ ΜΑΣ ΜΑΘΟΥΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΙΓΑ ΣΙΓΑ ΘΑ ΜΑΣ ΠΟΥΝ ΟΤΙ ΜΙΑ ΧΑΡΑ ΗΜΑΣΤΑΝ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟ ΣΟΥΛΤΑΝΟ ΚΑΙ ΚΑΚΩΣ ΚΑΝΑΜΕ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ! ΟΥΣΤ ΑΠΟ ΕΔΩ!!!!!

  20. Τους χρειαζόμαστε τους μύθους, αγαπητέ Γιάννη, όταν η λέξη μύθος προέρχεται από την παραμυθία που σημαίνει αλληλεγγύη, παρηγοριά, στήριξη, κλπ. με εξοργίζει που προσπαθείτε εμμέσως να στρογγυλέψετε τα πράγματα. Καλό θα είναι η κυρία Ρεπούση να σταματήσει να άγεται και να φέρεται, να αποφασίσει τέλως πάντων, τι θέλει να πει, τι εννοεί, μόλις σήμερα αναίρεσε τα χτεσινά της λεγόμενα, χτες πάλι αναίρεσε τα προχτεσινά, μοιάζει να έχει πάρει εργολαβία την παραχάραξη των γεγονότων αυτής της χώρας.Πλίνθοι και κέραμοι, εν ολίγοις. Επίσης, θα πρέπει να σταματήσει η κυρία Ρεπούση να «διαβάζει» την Ιστορία κατά πως την βολεύει, η Ιστορία δεν «χαχανίζεται» στα τηλεοπτικά παράθυρα, αλλά «ψηλαφίζεται» πολύ προσεκτικά. Επειδή αισθάνομαι πως ακόμα και οι σύντροφοί της (λέμε τώρα) στο κόμμα που ζαλιστικά κατέληξε, νιώθουν αμήχανα, προτείνω στη κυρία Ρεπούση να αφήσει την έδρα της και να συνεχίσει τη ζωή της, κάνοντας ευτυχισμένους τους κοσμικούς φίλους της. Κάθε πατρίδα και η Ιστορία αυτής ανήκει μόνο στους λαούς, οι λαοί αποφασίζουν για τους μύθους τους, δε «συνωνστίζονται» γύρω γύρω χαχανίζοντας. Εσείς προσωπικά και όλοι εμείς που τυχαίνει να έχουμε κοινή καταγωγή, κυρίως εσείς, θα έπρεπε να γράψετε ένα «θυμωμένο» άρθρο, έχοντας σαν Πάτερ Ημών και Ευαγγέλιο τις…»Χαμένες πατρίδες» και ο νοών νοήτω.
    Ευχαριστώ.

  21. Σε ποια στοιχεία στηρίζεις την άρνηση του χορού του Ζαλόγου;
    Παρουσιασέ τα για να πείσεις με επιχειρήματα και άσε τις γενικολογίες και αοριστολογίες στην άκρη.

  22. ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ 10 ΕΠΙΣΗΜΑ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΥΠΑΡΞΗ ΚΡΥΦΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΜΕ ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΣΤΟ ΑΡΓΥΡΟΚΑΣΤΡΟ ΣΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ ΕΙΚΟΣΤΟΥ ΑΙΩΝΑ.ΠΟΙΟΣ ΣΟΥΛΤΑΝΟΣ ΕΠΕΤΡΕΠΕ ΤΗΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ; ΟΙ ΟΘΩΜΑΝΟΙ 400 ΜΕ 500 ΧΡΟΝΙΑ ΥΠΟΔΟΥΛΩΣΑΝ ΤΟΥΣ ΡΩΜΙΟΥΣ ΚΑΙ ΣΕ ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟ ΧΩΡΟ ΣΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΑΛΛΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΗΤΑΝ ΠΙΟ ΧΑΛΑΡΟΣ ΚΑΙ ΣΕ ΑΛΛΟ ΜΕΡΟΣ ΑΝ ΜΙΛΑΓΕΣ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΙ ΕΚΑΝΕΣ ΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΣΟΥ ΣΕ ΣΚΟΤΩΝΑΝ ΣΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΑΛΛΑΧ.ΕΠΙΣΗΣ ΟΤΑΝ Ο ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ ΒΓΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ ΚΑΙ ΕΚΑΝΕ ΠΕΡΙΟΔΕΙΕΣ ΕΛΕΓΕ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΝΑ ΜΙΛΑΕΙ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΙ ΙΔΡΥΣΕ ΠΟΛΛΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΡΩΜΙΟΙ ΔΕΝ ΜΙΛΟΥΣΑΝ ΚΑΛΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΙΣ ΣΠΟΥΔΕΣ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΜΗ ΣΚΕΦΤΩ ΟΤΙ ΕΝΑ ΑΓΓΛΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΕΝ ΚΑΤΕΥΘΥΝΕΙ ΤΗΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΣΥΜΦΕΡΕΙ ΤΟΥΣ ΑΓΓΛΟΥΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΑ ΟΤΑΝ ΣΤΗΝ ΤΩΡΙΝΗ ΜΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ ΕΚΑΝΑΝ ΠΛΑΤΕΣ ΣΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΣΒΟΛΗ ΦΟΒΟΥΜΕΝΟΙ ΤΗΝ ΕΝΩΣΗ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ.Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΓΡΑΜΜΕΝΗ ΑΠΟ ΜΕΓΑΛΟΥΣ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥΣ ΣΑΝ ΤΟΝ ΠΑΠΑΡΗΓΟΠΟΥΛΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΠΟ ΚΟΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΤΩΝ 1.500 ΨΗΦΩΝ ΣΑΝ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ.ΑΛΛΩΣΤΕ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΓΕΜΑΤΗ ΑΠΟ ΛΕΩΝΙΔΕΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΕΦΙΑΛΤΕΣ.ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

  23. ΦΙΛΕ ΓΙΑΝΝΗ ΟΛΛΟΙ ΜΑΣ ΓΝΩΡΗΖΟΥΜΕ ΟΤΙ ΟΙ ΜΕΙΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΟΙ ΝΕΕΣ ΓΕΝΕΙΕΣ , ΟΥΤΕ ΚΑΝ ΞΕΡΟΥΝ ΤΗ ΣΥΜΕΝΗ ΤΟ ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΙΟ–Η Ο ΧΟΡΟΣ ΤΟΥ ΖΑΛΟΓΓΟΥ ΔΙΟΤΙ ΔΕΝ ΘΕΛΗΣΑΝ ΝΑ ΜΑΘΟΥΝ ΑΠΟ ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ ΤΟ ΠΩΣ ΒΓΗΚΑΝ ΟΙ ΕΘΝΙΚΟΙ ΜΑΣ ΜΥΘΟΙ.:

  24. Είμαι μπερδεμένος! Κι αυτό το παρακάτω είναι «παραχάραξη της Ιστορίας για πολιτικούς λόγους» και «χοντροκομμένα ιστορικά ψέματα»;

    http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A7%CE%BF%CF%81%CF%8C%CF%82_%CF%84%CE%BF%CF%85_%CE%96%CE%B1%CE%BB%CF%8C%CE%B3%CE%B3%CE%BF%CF%85

    Μάλλον κατεβαίνει στις εκλογές κι η… ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ! Δεν εξηγείται αλλιώς η εμφανής πολιτική σκοπιμότητα των ιστορικών της παραχαράξεων…

  25. Η ιστορία γράφτηκε σε μία πατριωτικά φορτισμένη εποχή που ο κόσμος είχε ανάγκη από μύθους και ήρωες και η επικοινωνία βασίζονταν στο Ραδιο Αρβύλα και σε φήμες – Εκτός αν έχετε την εντύπωση πως όλα καταγράφονταν από τις τηλεοράσεις τότε και υπάρχουν αδιάψευστα στοιχέια.

    Δεν είμασταν μπροστά στα γεγονότα της εποχής. Είναι φυσικό να υπάρχει σκεπτικισμός.
    Δεν είναι δυνατόν το 2013 να δεχόμαστε τα πάντα άκριτα. Ούτε και να τα κρίνουμε δογματικά.

    Η αλήθεια όπως πάντα βρίσκεται κάπου στη μέση.

    Στο σχολείο μαθαίναμε για τις «κακές’ Μεγάλες δυνάμεις, αλλά ποτέ για τις ίντριγγες, την διαφθορά και τα υπόλοιπα ελληνικά κουσούρια που μας οδήγησαν σε ιστορικές καταστροφές.
    Ελπίζω μια μέρα η εκπαίδευση μας να μας επιτρέψει να ξεφύγουμε από την παπαγαλία και να επιτρέψουμε τα παιδιά μας να σκέφτονται και να κρίνουν.

    Πάντως, ως Έλληνας θα ήμουν περήφανος για το τι πράττουμε σήμερα. Και όχι πριν 200 ή 2500 χρόνια.

  26. Φίλε Γιάννη Καψή,

    στην Ελλάδα του 2013, που ο καθένας έχει την ελευθερία του λόγου (το επιτρέπει η χιλιόπαθη Δημοκρατία μας) και τη δύναμη ο λόγος του να γίνεται μέχρι και άρθρο στο διαδίκτυο, ένα είναι σίγουρο… Σχόλια σαν το δικό σου θα διαβάσουμε πολλά και τα περισσότερα από αυτά είναι κατευθυνόμενα. Στις πολιτικές των τελευταίων χρόνων που επιτάσσουν συμφιλίωση με λαούς όπως οι Τούρκοι βάζεις και συ το λιθαράκι σου για να χτιστεί κάτι τέτοιο.

    Δεν γίνεται όμως φίλε Γιάννη, κα Ρεπούση και λοιπές δυνάμεις το αίμα να γίνει νερό, η καταστροφή της Σμύρνης συνωστισμός, η γενοκτονία των Ποντίων μύθος. Τα γεγονότα είναι ακόμα τόσο φρέσκα στις μνήμες των Ελλήνων που η λέξη ιεροσυλία είναι φτωχή για να περιγράψει τα συναισθήματα που μου δημιούργησε το άρθρο σου.

    Θα περίμενα από το aixmi.gr να κάνει καλύτερη επιλογή αρθρογράφων για να μιλήσουν για τα φλέγοντα θέματα της Ιστορίας και όχι νεαρούς φοιτητές του εξωτερικού.

    Ευχαριστώ πολύ.

  27. Με μεγάλη χαρά αντιλαμβάνομαι ότι υπάρχουν τόσοι «δάσκαλοι» ιστορίας που απαντούν στο λιτό άρθρο ενός Έλληνα που έχει την τύχη να σπουδάζει κάπου όπου η άποψη είναι ελεύθερη και δεν πετροβολείται. Και ως τέτοιοι σοφοί, δεν θα μπορούσαν ποτέ να δεχθούν ανθελληνικές απόψεις (η τεκμηρίωση των οποίων δεν μας ενδιαφέρει κιόλας) όπως:
    – Τις άριστες σχέσεις των Ηπειρωτών εμπόρων με τους κατακτητές και τα μεγάλα τους κέρδη επί τουρκοκρατίας, οικογένειες των οποίων ήταν οι μεγάλοι μας ευεργέτες
    – Το ρόλο της μασονίας και των ξένων συμφερόντων στην Επανάσταση και το τι τελικά ήταν ο Παλαιών Πατρών
    – Την καταπληκτική σε σύλληψη δράση των Ελληνικών στρατευμάτων να καταλάβουν την Άγκυρα και την άρση στήριξης αυτής της πράξης από τα ιταλικά στρατεύματα της περιοχής, συνέπεια της οποίας ήταν η καταστροφή της Σμύρνης και λοιπών δεινών, που σαφώς και θα εξυμνείται από την τουρκική ιστορία.
    Από φύσης, κανείς λαός δεν μπορεί να είναι αντικειμενικός απέναντι στην ιστορία του. Η βυζαντινή είναι ιστορία του Ελληνισμού; ναι, αν τη δεχόμαστε ως τέτοια. Αρκεί βέβαια να την ορίσουμε ως μέρος και συνέχεια της ρωμαϊκής και ως μια περίοδο που τα αρχαιοελληνικά ιδεώδη πήγαν περίπατο και οι επιστήμες ποδοπατήθηκαν (ευτυχώς που υπήρχαν αυτοί οι Βάρβαροι άραβες και η πρόοδος συνέχισε να υφίσταται).
    Μπορούν άραγε αυτοί οι απολίτιστοι ξένοι, που φορούν κάλτσες με πέδιλα και στην αρχαιότητα κοιμόντουσαν στα δέντρα να μου μάθουν Εμένα Ιστορία της Ελλάδος; σαφώς όχι. Εγώ ξέρω ότι ο Γλέζος και Σάντας προβλήθηκαν σε έναν κομουνιστικό μύθο και ότι η Ακρόπολη καταστράφηκε από μαμελούκους και Τούρκους (μα ας σοβαρευτούμε, μπορεί ένας ευγενής της Βενετίας και ένας Σερ να το κάνουν ποτέ αυτό;).

  28. «Δυστυχώς» το πιο βέβαιο πράγμα σε αυτόν τον κόσμο είναι μέχρι στιγμής τα μαθηματικά…
    Από έναν μαθηματικό…

  29. ENA ΠΡΑΓΜΑ ΜΟΝΟ. ΣΤΑ ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΛΑΙΩΝ ΠΑΤΡΩΝ
    ΓΕΡΜΑΝΟΥ ΔΕΝ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΚΑΘΟΛΟΥ Η ΑΓΙΑ ΛΑΥΡΑ .
    Ο ΝΟΩΝ ΝΟΕΙΤΩ.

  30. ΠΡΟΤΕΙΝΩ ΔΙΑΛΥΜΑ ΘΕΙΙΚΟΥ ΟΞΕΩΣ 50-50 ΜΕ ΥΔΡΟΧΛΩΡΙΚΟ ΟΞΥ.MOUTH GARGLE ΑΠΟ ΡΕΠΟΥΣΗ Μ.ΔΥΟ ΦΟΡΕΣ ΗΜΕΡΗΣΙΩΣ.
    ΑΡΧΙΣΕ ΝΑ ΑΣΧΟΛΕΙΤΕ ΜΕ ΤΙΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΑΓΓΛΙΚΟΥ ΕΚΣΤΡΑΤΕΥΤΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ ΟΙ ΑΓΓΛΟΙ ΣΤΟ ΛΟΝΔΙΝΟ ΓΙΑ ΒΑΣΑΝΙΣΤΗΡΙΑ.ΕΚΕΙ,ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΣΥΛΙΑ Η ΒΟΥΛΕΥΤΙΝΑ,ΘΑ ΤΗΝ ΞΕΝΥΧΙΑΣΟΥΝ!!!
    ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΡΟΛΑΛΛΗΣΑΝΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΥΜΜΟΡΙΤΟΠΟΛΕΜΟΥ,ΟΧΙ ΚΑΤΑ ΔΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ,ΑΛΛΑ ΤΟΥ Ο.Η.Ε. ΚΑΙ ΤΟΤΕ ΝΑ ΑΚΟΥΣΟΥΜΕ ΤΗΜ «ΙΣΤΟΡΙΚΟ» ΜΑΣ!!!!
    ΜΗΝ ΑΣΧΟΛΕΙΣΤΕ ΜΕ ΤΗΝ κυρια ΑΛΛΟ,ΤΟ ΚΑΝΕΙ ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ!!!!!

  31. Αριστερίστικες καραμέλες, τσιτάτα και προπάντων αφέλεια και αμάθεια. Αμφιβάλλω αν οι φιλίστωρες σχολιαστές έχουν διαβάσει έστω και μισό βιβλίο ιστορίας με πηγές, για το Σούλι…

    «Ηρωικό θάρρος εξήντα γυναικών, που κινδύνευαν να παραδοθούν στη σκλαβιά των Τούρκων. Ρίχνουν τα παιδιά τους πάνω στους πολιορκητές σαν να ήταν πέτρες έπειτα, πιάνοντας το τραγούδι του θανάτου και κρατώντας η μιά το χέρι της άλλης, ρίχτηκαν στο βάθος της αβύσσου, όπου τα κομματιασμένα πτώματα των παιδιών τους δεν άφηναν μερικές να συναντήσουν το Χάρο, όπως θα το ήθελαν.» François Pouqueville, Voyage en Grèce (Paris, 1820–1822)

    «Από τους υπολοίπους, 150 σκλαβώθηκαν και 25 κεφάλια στάλθηκαν στον Αλβανό Μπουλούκμπαση στην Καμαρίνα που διεύθυνε τις επιχειρήσεις, 6 άνδρες και 22 γυναίκες ρίχτηκαν από τα βράχια από το ψηλότερο σημείο του γκρεμνού, προτιμώντας έτσι παρά να πέσουν ζωντανοί στα χέρια των εχθρών τους. Πολλές γυναίκες που είχαν παιδιά τις είδαν να τα ρίχνουν με δύναμη προτού εκείνες κάνουν το μοιραίο πήδημα..» William Martin Leake, Travels in Northern Greece (London, 1835)

  32. Το Ζάλογγο, όπως και ο συνωστισμός της Σμύρνης (τι ποιο φυσικό χαρακτηρισμό να σκεφτεί κανείς για το συμβάν;), είναι μυθοπλασία. Έλληνες κι Αλβανοί, δεν είχαν τι να κάνουν, κι είπαν: «Δε βγάζουμε κι έναν κοινό μύθο κι ένα τραγουδάκι;». Το έμαθαν και κάτι Ευρωπαίοι κι είπαν: Δε ζωγραφίζω κι έναν πίνακα να βοηθήσω τη μυθοπλασία;
    http://en.wikipedia.org/wiki/Dance_of_Zalongo

    Είναι το φαινόμενο Ρεπούση παράξενο; Aσφαλώς όχι, για τους μη αφελείς!
    http://en.wikipedia.org/wiki/Justin_McCarthy_(American_historian)

  33. Αυτην την Κυρια () Ρεπουση Ποιοι ευηθεις (εννοω Ηλιθιοι) Την ψηφισαν και την εστειλαν και στην Βουλη. Αλλα οσο ασχολουμαστε με αυτην «νερο στο Μυλο της κουβαλαμε» Αγνοηστε την λοιπον, Αυτο της χρειαζεται. Να γινει αορατη και Ανυπαρκτη.

  34. Όπως υπάρχουν αυτοκτονούντες λόγω της κρίσης, έτσι και τότε θα υπήρχαν κι άνθρωποι που δώσαν τέλος στη ζωή τους. Το θέμα είναι πώς χρησιμοποιείς ένα ιστορικό γεγονός. Σε τόσα χρόνια τουρκοκρατίας είναι φυσικό κάποιοι να αυτοκτόνησαν ομαδικά, στην περίοδο της χούντας είναι φυσικό κάποιοι να βασανίστηκαν, όπως και στην περίοδο του εμφυλίου είναι φυσικό κάποιοι αριστεροί να έσφαξαν. Η ανθρώπινη φύση φτάνει στα όριά της. Το ζήτημα είναι πώς χρησιμοποιείται ένα γεγονός, και οφείλω να παραδεχτώ ότι στο άρθρο δεν βρήκα μια πειστική εξήγηση. Με σεβασμό στα πρώτα βήματα του συντάκτη θέλω να συμβουλεύσω ότι πρώτα αναλύουμε ένα γεγονός παραθέτοντας και τις αντικρουόμενες απόψεις που πιθανόν υπάρχουν και έπειτα χρωματίζουμε με σχόλια που δείχνουν την οπτική μας (όλοι έχουμε από μια). Κλείνω με την ευχή οι μελλοντικοί συντάκτες να μην υιοθετήσουν τις λειψές σχολιαστικές παρεμβάσεις τηλεοπτικής αισθητικής από τους κρατούντες τηλεοπτικούς δημοσιολόγους…

  35. Εχετε ιστορικες αποδειξεις οτι ειναι »χοντροκομμενα ιστορικα ψεματα» το κρυφο σχολειο και ο χορος του Ζαλογγου η αφησατε τον εαυτο σας να παρασυρθει απο τον εθνομηδενισμο και τον ακρατο διεθνισμο που σας διακατεχει???Ωραιος ο Κορδατος ε???Τα λεει ολα,δεν χρειαζομαστε ουτε Παπαρρηγοπουλους ουτε τιποτα…και για εναν φιλο παραπανω,ο Αγιος Κοσμας ο Αιτωλος ιδρυε σχολεια οχι γιατι επιτρεποταν αλλα γιατι ως γνωστον εχαιρε μεγαλης εκτιμησης απο τον Αλη Πασα.ΨΑΞΤΕ ΤΟ!!!!!!

  36. γιατι να ξοδεύεστε εις την αλλοδαπην ; Μπορείτε κάλλιστα να μαθητευσετε εις την κα Ρεπουση. Σας πηγαίνει πιο καλά.

  37. εγώ θά συμφωνούσα μέ κάθε κριτική πού υφίσταται κάθε χρονικο σημείο τής εξέλιξης τής ιστορίας κάθε τόπου..Αλλά έχω μία απορία…γιά ποιό λόγο επιτρέπεται νά κριτικάρουμε,νά αμφισβητούμε ,να σαρκάζουμε ή ακόμα καί νά γελοιοποιούμε τό οποιοδήποτε ιστορικό γεγονός,εκτός άν αυτο αφορά Εβραίους?????

  38. «Τι και αν γνώριζε πως η διδασκαλία των ελληνικών δεν απαγορευόταν απο τον Σουλτάνο»

    Σε ποιον πλανήτη ζει ο αρθρογράφος; Επειδή είναι και πιτσιρίκος, έχει μάθει πουθενά την μαγική λέξη «ΠΗΓΕΣ»;

    Για ρίξε μια ματιά ΕΔΩ να δεις μια ωραία φωτοτυπία πηγής για την «ελεύθερη διδασκαλία της Ελληνικής»:

    http://www.oodegr.com/oode/istoria/o8wmanoi/kryfo_sxolio5.htm#77

    Για ρίξε μια ματιά ΕΔΩ να δεις μια ωραία φωτοτυπία πηγής για την «ελεύθερη παιδεία»:

    http://www.oodegr.com/oode/istoria/o8wmanoi/kryfo_sxolio5.htm#73

    Και ΕΔΩ:

    http://www.oodegr.com/oode/istoria/o8wmanoi/kryfo_sxolio5.htm#71

    και ΕΔΩ:

    http://www.oodegr.com/oode/istoria/o8wmanoi/kryfo_sxolio5.htm#713

    Για ρίξε μια ματιά ΕΔΩ να δεις μια ωραία φωτοτυπία πηγής για την «ελεύθερη θρησκεία»:

    http://www.oodegr.com/oode/istoria/o8wmanoi/kryfo_sxolio5.htm#78

    και ΕΔΩ:

    http://www.oodegr.com/oode/istoria/o8wmanoi/kryfo_sxolio5.htm#710

    και άντε διάβασε ΕΔΩ το άρθρο με τις 300 υποσημειώσεις και δεκαπλάσιες πηγές από όσες σε παρέπεμψα:

    http://www.antibaro.gr/article/3441

    Ο συγγραφέας του οποίου εξέδωσε και το σχετικό βιβλίο:

    http://www.goodreads.com/book/show/17318006

    Έχει εκδοθεί εδώ και ένα χρόνο, έχει βουήξει ο τόπος, και εσείς που ζείτε;
    Η απάτη της ελευθερίας της παιδείας που καταστούσε μη αναγκαίο το κρυφό σχολειό σε οποαιδήποτε μορφή του, έχει τελειώσει. Διότι πλέον εδώ δεν λέμε ότι είπε ο Αγγέλου, που είπε ο Βερέμης, που είπε ο Μήτσος ο Λέπουρας. Εδώ πλέον έχουμε δεκάδες πηγές που στέλνουν στα αζήτητα τους αρνητές του κρυφού σχολειού.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here