Να ξαναφτιάξουμε τα πειραματικά και πρότυπα σχολεία

2
25

Η πρωτοβουλία του υπουργείου Παιδείας για την ανασύσταση- επαναλειτουργία των Πειραματικών και Πρότυπων Σχολείων είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Τα Πειραματικά και τα Πρότυπα ήταν δημόσια σχολεία με ιστορία, που προσέφεραν στην Παιδεία και στον τόπο.

Από το 1929 που ιδρύθηκαν τα δύο πρώτα Πειραματικά Σχολεία των Πανεπιστημίων Αθηνών και Θεσσαλονίκης και στη συνέχεια τα υπόλοιπα των άλλων Πανεπιστημίων (στη δεκαετία του ’70 αυτό των Πατρών), το όνομά τους συνδέθηκε με την ποιότητα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, τις πρότυπες μεθόδους διδασκαλίας και μάθησης, την ανάδειξη της αριστείας, αλλά και με τους πολλούς καλούς και διακεκριμένους δασκάλους που υπηρέτησαν σε αυτά.

Σχολεία μίας ελίτ; Σίγουρα όχι μίας ταξικής ελίτ. Τα Πειραματικά και τα Πρότυπα υπήρξαν σχολεία μίας εκπαιδευτικής και πνευματικής ελίτ. Πάνω από όλα, όμως, ήταν καλά δημόσια σχολεία, στα οποία, σε παλαιότερες εποχές, η εισαγωγή των μαθητών γινόταν με εξετάσεις και αργότερα με κλήρωση, χωρίς ταξικούς διαχωρισμούς ως προς την πρόσβαση. Σχολεία των επιδόσεων που υποστήριζαν τις ικανότητες και καλλιεργούσαν τις δεξιότητες των μαθητών. Σχολεία της κριτικής, της αμφισβήτησης και της πραγματικής αριστείας, συνδεδεμένα με τη νέα γνώση που παραγόταν στα Πανεπιστήμια. Σχολεία δημοκρατικά, προοδευτικά για την εποχή τους, και στην αιχμή των κοινωνικών αλλαγών.

Αυτά τα Σχολεία αποτέλεσαν για χρόνια, αναφορά ποιότητας για το εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα, καλλιεργώντας παράλληλα στους μαθητές τους την κουλτούρα της μάθησης, της αξίας, της διάκρισης, και της αλληλεγγύης. Σήμερα, μετά από την κατάργησή τους τη δεκαετία του ’80, τα Πειραματικά και τα Πρότυπα λειτουργούν μόνο κατ’ όνομα.

Ιδιαίτερα τα Πειραματικά Σχολεία των Πανεπιστημίων δεν ανταποκρίνονται ουσιαστικά στην αποστολή τους. Χρειάζεται να τα ξαναφτιάξουμε από την αρχή, να τα επανιδρύσουμε.

Συμφωνώ με την πρόταση του υπουργείου για την αξιολόγηση των ήδη υπαρχόντων Πειραματικών Σχολείων και τη σύνδεσή τους με τις Παιδαγωγικές και καθηγητικές Σχολές των Πανεπιστημίων ανά την Ελλάδα. Χρειάζεται η επιλογή των μαθητών με εξετάσεις και με ίσες ευκαιρίες για όλους, αλλά και η επιλογή των δασκάλων και καθηγητών με υψηλά κριτήρια αξιολόγησης. Αυτοί που θα δώσουν τα κίνητρα μάθησης και αριστείας στους μαθητές, πρέπει να έχουν και οι ίδιοι ηθικά τουλάχιστον κίνητρα, να υπηρετούν στα Σχολεία αυτά.

Χρειάζονται νέα πειραματικά εκπαιδευτικά προγράμματα ποιότητας και καινοτομίας. Χρειάζονται, τέλος, νέες υποδομές, ώστε τα σχολεία αυτά να λειτουργήσουν πιλοτικά για την εκπαίδευση των φοιτητών των παιδαγωγικών και των καθηγητικών Σχολών των Πανεπιστημίων, αλλά και για να ξαναβρεθούν και τα ίδια στην πρωτοπορία της συνεχούς μεταρρύθμισης του εκπαιδευτικού συστήματος.

Η πολιτική αυτή της επανίδρυσης των Πειραματικών και των Προτύπων Σχολείων θα βρει, ιδιαίτερα σήμερα, πολλούς υποστηρικτές. Μεταξύ αυτών και πολλοί εξ’ ημών, παλαιοί απόφοιτοί τους, οι οποίοι οφείλουμε στα Σχολεία αυτά τη μετέπειτα πορεία μας.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Προηγούμενο άρθροΗ τρόικα κυβερνά de facto
Επόμενο άρθροΠροτάσεις
Ο Θόδωρος Παπαθεοδώρου είναι Καθηγητής Αντεγκληματικής Πολιτικής και Πρύτανης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Γεννήθηκε στην Πάτρα το 1965, σπούδασε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και ανακηρύχθηκε Διδάκτορας Ποινικών και Εγκληματολογικών Επιστημών στο Πανεπίστημιο του Poitiers (Γαλλία). Το 1994 εξελέγη Maître de Conférences (Επίκουρος Καθηγητής) Ποινικού Δικαίου και Εγκληματολογικών Επιστημών στην Νομική Σχολή της La Rochelle (Γαλλία). Κύρια έργα του: Η έννοια της τιμωρίας. Μία συνέντευξη του Μ. Φουκώ, Αντ. Ν. Σάκκουλας, Αθήνα Κομοτηνή, 1990, La perception des textes pénitentiaires européens par les droits français et grec, Ant. N. Sakkoulas, 1995, Le code pénitentiaire hellénique, Etre et Connaître, 1997, Δημόσια ασφάλεια και αντεγκληματική πολιτική, Νομική Βιβλιοθήκη, Αθήνα, (α´ έκδ. 2002) β´έκδ. 2005, Η σεξουαλική παρενόχληση στην εργασία, Νομική Βιβλιοθήκη, 2006, Νομικό καθεστώς αλλοδαπών, Νομική Βιβλιοθήκη, β´έκδ. 2010, Επιτηρούμενη Δημοκρατία. Η ηλεκτρονική παρακολούθηση στην κοινωνία της διακινδύνευσης, Εκδ. Βιβλιόραμα, 2009. Επίσης, έχει δημοσιεύσει πολλά άρθρα και επιστημονικές μελέτες σε ελληνικά και διεθνή νομικά περιοδικά. Το 2003 είχε ορισθεί από το Υπουργείο Παιδείας της Γαλλίας εξωτερικός αξιολογητής για τις Νομικές και Πολιτικές Επιστήμες γαλλόφωνων Πανεπιστημίων στην Ανατολική Ευρώπη. Από το 1997, είναι Διευθυντής της Ευρωπαϊκής Ομάδας Έρευνας για την Ποινική Δικαιοσύνη. Τέλος, το 2003 τιμήθηκε από τη Γαλλική Δημοκρατία με το παράσημο της Τάξης του Ακαδημαϊκού Φοίνικα.

2 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Επειδή μακρύς λόγος γίνεται τον τελευταίο καιρό για την κατάντια της χώρας, μήπως θα μπορούσατε να θυμίσετε στους αναγνώστες σας, όχι την δεκαετία της κατάργησης των πειραματικών σχολείων αλλά την πολιτική δύναμη και τους συγκεκριμένους ανθρώπους που με πανηγυρισμούς επιχειρούσαν την συστηματική διάλυση των πάντων; Θα προσφέρατε υπηρεσία νομίζω, γιατί οι υπεύθυνοι έχουν όνομα και μπορεί να μην τους ζητηθούν ευθύνες πια, αλλά έτσι οι πολίτες θα συνειδητοποιούν ποιοι και γιατί υπήρξαν και παραμένουν, ίσως, «κοπρίτες»

  2. Το θέμα της επαναλειτουργίας των προτύπων σχολείων , αντιμετωπίζεται πολύ θετικά (ιδίως από τους αποφοιτήσαντες από αυτά. Αποφοίτησα από τη Βαρβάκειο Πρότυπο Σχολή και ήμασταν οι τελευταίοι μαθητές που εισαχθήκαμε με εξετάσεις στο Βαρβάκειο . Είμαι συμβολαιογράφος και μητέρα πολύτεκνη (5 ανηλίκων παιδιών) .Πάντοτε επιθυμούσα την επαναφορά αυτού του θεσμού, που τόσο πολύ προσέφερε στη διαμόρφωση της όλης προσωπικότητάς μας , της παιδείας μας και της κατοπινής μας πορείας.
    Θεωρώ ότι η επαναλειτουργία των προτύπων σχολείων -‘οπως ήταν πριν- όχι μόνο δεν είναι «ελιτίστιστικο» μέτρο, αλλά τουναντίον συμβάλλει στην αναβάθμιση όλης της δημόσιας παιδείας -που τόσο ισοπεδωτικά έχει υποβαθμιστεί από τις αρχές της δεκαετίας του ’80 και μετά , δημιουργεί ένα ευγενή συναγωνισμό μεταξύ των δημοσίων σχολείων, και συμβάλλει στην ανάδειξη των πραγματικά δυνατών στο πνεύμα και των εχόντων έφεση για μάθηση διότι η αξιολόγηση τους είναι αξιοκρατική, ανεξαρτήτως οικονομικής δυνατότητας . Θα επιθυμούσα πολύ τα παιδιά μου να λάβουν τον τρόπο σκέψης, τη γνώση και τα ερεθίσματα που έλαβα από το Βαρβάκειο και που θεωρώ ότι συνοδεύουν όλη την κατοπινή μου ζωή .

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here