«Νέο λύκειο». Μια ακόμη χαμένη ευκαιρία

    4
    32

    Πριν από λίγες ημέρες η πολιτική ηγεσία του Yπουργείου Παιδείας παρουσίασε τη δομή του «Νέου Λυκείου».

    Κατ’αρχάς η πολιτική ηγεσία μου δίνει την αίσθηση ότι δεν έχει καταλάβει το κύριο πρόβλημα της εκπαίδευσης. Δεν έχουμε ανάγκη από ένα ακόμη σύστημα εισδοχής στα Πανεπιστήμια, αλλά από μία νέα εκπαιδευτική πολιτική. Όπως είχα επισημάνει και σε ένα παλαιότερο άρθρο μου, το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα τα τελευταία τριάντα ή και σαράντα χρόνια είναι προσανατολισμένο στην εισδοχή των μαθητών στα Πανεπιστήμια. Από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού ακόμη τα παιδιά κατευθύνονται στο πώς θα εισαχθούν στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Κάθε τόσο γίνονται αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής που συνοδεύονται από αλλαγές στο Λύκειο. Μετά από λίγα χρόνια νέες αλλαγές για τα ίδια πράγματα και πάλι αλλαγές.

    Πίστευα ότι τώρα είναι μία ευκαιρία να δούμε συνολικά το εκπαιδευτικό σύστημα και, ιδίως, την υποχρεωτική εκπαίδευση. Να δούμε τι πρέπει να ξέρει ένας μαθητής μετά από 14 χρόνια στο Σχολείο (Νηπιαγωγείο- Δημοτικό- Γυμνάσιο), πώς θα αποκτήσει αυτές τις γνώσεις και πώς θα τις χρησιμοποιήσει στη συνέχεια. Αυτή είναι η βάση και εκεί να δοθεί όλη η έμφαση.

    Η Πολιτεία είναι υποχρεωμένη να δίνει εφόδια και βοήθεια στον κάθε Έλληνα μαθητή να αποκτήσει τις βασικές υποχρεωτικές γνώσεις. Στη συνέχεια να δίνει διεξόδους στους αποφοίτους της υποχρεωτικής εκπαίδευσης να ακολουθήσουν εκπαίδευση ή κατάρτιση ανάλογα με τις επιθυμίες, τις γνώσεις, τα ταλέντα, τις κλίσεις  ενός εκάστου, με έναν τρόπο ευέλικτο που δεν θα  αποκλείει  μία στροφή ή αλλαγή κατεύθυνσης στο μέλλον. Ο τρόπος διάρθρωσης της εκπαίδευσης μετά την υποχρεωτική εκπαίδευση πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη τις ανάγκες της αγοράς και την οικονομική διάρθρωση της οικονομίας. Γιατί οι  μαθητές  και αυριανοί εργαζόμενοι  πρέπει να γνωρίζουν  πού και πώς θα απασχοληθούν.

    Ένας από τους δρόμους που θα ακολουθήσει ένας νέος είναι και αυτός του Πανεπιστημίου. Συνεπώς, γι αυτούς που θα κατευθυνθούν σε κάποιο Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα είναι απαραίτητο το Γενικό Λύκειο. Εδώ, όμως, παρουσιάζεται για μία ακόμη φορά ως μονόδρομος για τους αποφοίτους του Γυμνασίου το Γενικό Λύκειο και, επομένως, το Πανεπιστήμιο και φοβούμαι ότι και αυτή η προσπάθεια οδεύει προς αποτυχία.

    ‘Οσον αφορά αυτές καθαυτές τις προτάσεις. Δεν μπορεί όλοι να ισχυρίζονται ότι το Λύκειο πρέπει να είναι μία αυτόνομη εκπαιδευτική βαθμίδα και να βλέπουμε απο την πρώτη τάξη εξειδικευμένες κατευθύνσεις που οδηγούν σε αντίστοιχες Πανεπιστημιακές Σχολές.

    Δεν μπορεί να εξαγγέλλονται νέοι τρόποι διδασκαλίας, π.χ. ερευνητικές εργασίες, ή ψηφιακά εγχειριδια χωρίς οι εκπαιδευτικοί να έχουν επιμορφωθεί και δουλέψει αρκετά και σε βάθος με τα σχετικά αντικείμενα.

    Δεν μπορεί να εξαγγέλλεται νέος  τρόπος εισαγωγής στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, δίνοντας ιδιαίτερο και κυρίαρχο ρόλο σε αυτά, όταν δεν είναι γνωστή καν η μορφή και η λειτουργία των τελευταίων, αλλά θα τη μάθουμε στο μέλλον.

    Δεν μπορεί να ονομάζονται νέες καινοτόμες ιδέες, συστήματα που έχουν χρησιμοποιηθεί ,  εφαρμοστεί,  και εν πολλοίς αποτύχει , στο πρόσφατο ή απώτερο παρελθόν.

    Τέλος, δεν μπορεί να εξαγγέλλονται νέα μέτρα με πολλές αλλαγές και δυσκολίες ανυπέρβλητες και να λέμε ότι θα αρχίσουν να εφαρμόζονται από τον προσεχή Σεπτέμβριο. Αν αυτό δεν είναι προχειρότητα και ανευθυνότητα τότε τι άλλο μπορεί να είναι;

    Δυστυχώς φοβούμαι ότι μια ακόμη ευκαιρία για την Ελληνική Εκπαίδευση χάνεται.

    *Ο Θανάσης Κυριαζής είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, στο Τμήμα Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης.

    ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
    Προηγούμενο άρθροΘα φάμε ραδιενεργά ψάρια
    Επόμενο άρθροBlogging: Ήρωες, εκβιαστές και λουτροκαμπινέδες
    Ο Θανάσης Κυριαζής (athankyriazis@yahoo.gr) γεννήθηκε στη Λαμία και είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, στο Τμήμα Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης. Σπούδασε Μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, όπου και πήρε το Διδακτορικό του Δίπλωμα. rnΕχει διατελέσει Επισκέπτης-Ερευνητής σε Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Κέντρα μετά από πρόσκληση, υποτροφίες ή στο πλαίσιο ανταλλαγών, στα State University of New York at Buffalo, και University of Maryland (ΗΠΑ), στο Institute of Education, Πανεπιστήμιο Λονδίνου, Queen Elizabeth College,στο International Center for Theoretical Physics (Τεργέστη), στο Middle East Technical University of Ankara (Τουρκία), στο Institute of Mathematics (Πράγα) κ.ά.

    ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here