Όχι άλλη σιωπή για τα Πανεπιστήμια…

12
49

Από την ψήφιση του νέου νόμου για τα Πανεπιστήμια μέχρι την εφαρμογή του, η αλήθεια είναι ότι μεσολαβούν έτη φωτός. Αυτό συμβαίνει, κυρίως, γιατί το νέο πλαίσιο συναντά έντονες αντιδράσεις από μερίδα των διδασκόντων, οι Πρυτάνεις εγείρουν ζητήματα συνταγματικότητας που θα κληθεί να απαντήσει το Συμβούλιο της Επικρατείας, και οι φοιτητοπατέρες επαναστατούν, διότι τους αφαιρούνται τα προνόμια που, την τελευταία δεκαετία, αποτελούν και λόγο ύπαρξής τους.

Για όλα αυτά πρέπει να πετάξουμε το νόμο στα σκουπίδια; Η απάντηση είναι κατηγορηματικά όχι.

Το νέο πλαίσιο για τη λειτουργία των ΑΕΙ είναι μια ευκαιρία να διαμορφώσουμε το Πανεπιστήμιο που θέλουμε, μέσα από τα εργαλεία που μας δίνει. Προβληματίζομαι όταν διαπιστώνω ότι απέναντι σ’ αυτό, η απάντηση του ΕΣΔΕΠ -ΑΠΘ συνοψίζεται στη φράση «Ο νέος νόμος δεν μπορεί και δεν πρέπει να εφαρμοστεί». Είναι δυνατόν ένας Πανεπιστημιακός δάσκαλος να καλεί σε ανυπακοή; Τι έχουμε; Χούντα; Πού είναι ο σεβασμός στη Δημοκρατία και τον Κοινοβουλευτισμό; Πού είναι το παράδειγμα στις νεότερες γενιές; Μπορούμε να διατυπώσουμε τις αντιρρήσεις μας για ό,τι μας αφορά. Μπορούμε, ακόμη, να προσφύγουμε στη Δικαιοσύνη, αν εκτιμούμε ότι εγείρονται ζητήματα συνταγματικότητας σε σχέση με το αυτοδιοίκητο. Είναι αδιανόητο, όμως, να παροτρύνουμε σε έκνομες ενέργειες. Είμαστε πρώτα απ’ όλα δάσκαλοι. Θα μου πείτε, το ίδιο δεν έγινε και στη Βουλή, κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου και, μάλιστα, από βουλευτές -συναδέλφους Πανεπιστημιακούς;

Η ώρα της αλήθειας έφτασε για όλους. Πρέπει να λύσουμε τη σιωπή μας. Πρέπει να μιλήσουμε. Οι καταλήψεις έρχονται η μία μετά την άλλη. Η ευθύνη είναι, πλέον, δική μας. Να αναλάβουμε τις ευθύνες μας και να μιλήσουμε καθαρά μεταξύ μας. Να μιλήσουμε με τις φοιτήτριες και τους φοιτητές μας. Όλοι. Οι Πρυτάνεις, οι Σύγκλητοι, οι Κοσμητείες, το κάθε μέλος ΔΕΠ ξεχωριστά. Κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει με τα Πανεπιστήμια κλειστά, τους φοιτητές μακριά από τα μαθήματά τους και τους διδάσκοντες ανήμπορους να πλησιάσουν ακόμη και στα γραφεία τους.

Ο νόμος, κατά την άποψή μου, χωρίς να τον εξιδανικεύω, δίνει πολλά εργαλεία στην Πανεπιστημιακή κοινότητα· αναφέρω τα δύο σημαντικότερα.

– Ο Οργανισμός, που πρέπει να δημιουργηθεί σε κάθε Πανεπιστήμιο. Σε κάθε περίπτωση, η Πανεπιστημιακή κοινότητα μπορεί να διατηρήσει ό,τι πιστεύει πως είναι προς όφελος του Πανεπιστημίου.

– Η αξιολόγηση του νέου πλαισίου σε 4 χρόνια. Η Πανεπιστημιακή κοινότητα μπορεί και πρέπει να διαμορφώσει τους όρους και τις προϋποθέσεις για την αλλαγή των όποιων στοιχείων πιστεύει και αποδεικνύονται στην πράξη ως μη εφαρμόσιμα.

Σε κάθε περίπτωση, το Πανεπιστήμιο του μέλλοντος δεν μπορεί να στηριχθεί στην ανυπακοή, στη σιωπή, στην αδράνεια, στα γεμάτα με graffiti και αφίσες κτίρια, στα σκοτεινά κτίρια το βράδυ… Όχι άλλη σιωπή…

*Ο Στράτος Στυλιανίδης είναι Λέκτορας στο Τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας & Ανάπτυξης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

http://twitter.com/#!/stratos_styl


ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Προηγούμενο άρθροΓιώργος & υπουργοί είναι εκτός τόπου & χρόνου‏
Επόμενο άρθροΟ κύκλος της πονηρής πραμάτειας
O Στράτος Στυλιανίδης γεννήθηκε Πρωταπριλιά στην Πάφο της Κύπρου. Εκεί τέλειωσε το σχολείο. Μετά πήγε για σπουδές στην πατρίδα της μάνας του· στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός στο Τμήμα Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών, της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Κατά τη διάρκεια των σπουδών του έλαβε υποτροφίες από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας για την ακαδημαϊκή του επίδοση. Από το ίδιο τμήμα έλαβε το διδακτορικό του. Για την εκπόνησή του έλαβε υποτροφίες από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών και το Ίδρυμα Α. Γ. Λεβέντη. Από το 2008 είναι λέκτορας στο Τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης του ΑΠΘ. Διδάσκει μαθήματα στην κατεύθυνση της Γεωπληροφορικής. Μέχρι σήμερα έχει: (α) συμμετάσχει σε 33 επιστημονικά συνέδρια σε ολόκληρο τον κόσμο· σε 9 είχε εμπλακεί στην επιστημονική και οργανωτική επιτροπή, (β) συγγράψει και παρουσιάσει 2 διατριβές, 33 επιστημονικές εργασίες σε συνέδρια και επιστημονικά περιοδικά και (γ) συμμετάσχει σε 25 ερευνητικά έργα, χρηματοδοτούμενα από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους· στα 3 ως επιστημονικός υπεύθυνος. Είναι αξιολογητής σε ευρωπαϊκά/διεθνή ερευνητικά προγράμματα και κριτής σε 2 επιστημονικά περιοδικά. Είναι παντρεμένος με τη δημοσιογράφο Μαρία Σπυράκη και έχουν δύο παιδιά.

12 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Ειστε σαφεστατος. Το ιδιο πιστευει η σιωπηλη πλειοψηφια φωναξτε τρομοκρατηστε τους τρομοκρατες
    <που ειναι η ηχηρη μειοψηφια?

  2. μήπως αυτά που γράφετε να τα στέλνατε να τα διαβάσει και στον δικό σας Πρυτανη, που κυρίως αυτός έχει σηκώσει το λάβαρο της αντίδρασης για τις αλλαγές στα πανεπιστήμια??????

  3. «…Είναι δυνατόν ένας Πανεπιστημιακός δάσκαλος να καλεί σε ανυπακοή; Τι έχουμε; Χούντα; Πού είναι ο σεβασμός στη Δημοκρατία και τον Κοινοβουλευτισμό; Πού είναι το παράδειγμα στις νεότερες γενιές;…»
    Είτε ζείτε σε άλλη χώρα είτε διαβάζετε σαν το Χριστόδουλο…
    Για ποια Δημοκρατία μιλάτε; Για ποιο Κοινοβουλευτισμό;
    Τί έχουμε; Μα προφανώς Χούντα! Και υποταγή στην Τρόϊκα.
    Η προσπάθεια σας να μπείτε πίσω από τα κουρέλια της Δημοκρατίας για να επιχειρηματολογήσετε αποτελεί προσφιλή τακτική των υποταγμένων πολιτικών και ΜΜΕ.
    Ε, λοιπόν ο μόνος δρόμος είναι η ανυπακοή, η ανατροπή αυτής της «Δημοκρατίας» μέσα από συλλογικές δράσεις, μία εκ των οποίων είναι και οι καταλήψεις. Δεν αρκούν μόνο αυτές, οπότε θεωρήστε τις ως την αρχή. Και έπεται και συνέχεια…

  4. Ενας, ισως ο ευφυστερος και οπωσδηποτε απο τους πιο εργατικους και αποτελεσματικους καθηγητες της Πολυτεχνικης Σχολης του Αριστοτελειου, που ετυχε να τον γνωριζω απο τα 23 χρονια του(ελπιζω και ευχομαι να ειναι ακομη και παντα καλα) Μου ειχε δηλωσει σε χρονο ανυποπτο. «Εγω δεχομαι και θελω να αξιολογειται το εργο μου Καθε Χρονο» και οποιος αλλος αντεχει προσυπογραφει. Μανωλης Τζεκακης το ονομα του, για οσους δεν τον γνωριζουν- Αρχιτεκτονας…

  5. Καλά σας λέει. Είναι δυνατόν ένας πανεπιστημιακός δάσκαλος να προτρέπει ότι και ο αναρχικός; Μόνο αυτόν τον τρόπο φτάνει το ανώτερο μυαλό σας για να υποστηρίξει και να περάσει τις ιδέες του; Και μετά βγαίνετε και λέτε (και το πιστεύετε κιόλας) ότι τα δύο χιλιάρικα το μήνα είναι λίγα για την καλλιέργεια – που διαθέτετε; Μωρέ τι χάλι είναι τούτο δω; Απ’ όλες τις κάστες, η πιο σωστή να ‘ναι η πολιτική. Ποια; Η πολιτική.

  6. Το έτος φωτός είναι μονάδα μέτρησης μήκους, όχι χρόνου.
    Πέρα από αυτό, συμφωνώ σε γενικές γραμμές με όσα γράφετε. Τα Πανεπιστήμια απώλεσαν μόνα τους τα δικαιώματά τους και την ανεξαρτησία τους, καταχρώντας τα. Κι αντιδρούν στην αλλαγή με μηδενισμό και απολυταρχισμό. Στα δύσκολα, έπεσαν οι μάσκες των «ναών της γνώσης».
    Καλή τύχη σε ανανεωτικές φωνές σαν τη δική σας. Θα τη χρειαστείτε, όπως όλοι όσοι τα βάζουν με δεινόσαυρους…

  7. Απο το ένα άκρο στο άλλο.Θα καταργήσουμε τις επίσημες και νόμιμες φοιτητικές παρατάξεις θα τις εξισώσουμε με ακραία φασιστικά στοιχειά και οι καλοί ΄΄ δήθεν ΄΄ φοιτητές που απέχουν απο όλα θα συνεχίσουν να κάνουν αντίσταση απο το facebook και θα κανουν κριτικη εκ του ασφαλους απο τον καναπε.Αχ καημενα προβατα…απο το ένα άκρο στο άλλο.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here