Προτάσεις

0
36

ΣΙΝΕΜΑ

ΑΣΕ ΤΟ ΚΑΚΟ ΝΑ ΜΠΕΙ

Το άγρια ρομαντικό και απόκοσμα τρυφερό σουηδικό θρίλερ «Άσε Το Κακό Να
Μπει» αναστάτωσε τον κόσμο των βαμπίρ πριν από δύο χρόνια. Στην
πραγματικότητα ο σκηνοθέτης Τόμας Αλφρεντσον δημιούργησε ένα νέο κεφάλαιο
στο μύθο του βρικόλακα, φέρνοντας σε αντιπαράθεση την αθωότητα της παιδικής
ηλικίας με την πρωταρχική ενοχή των βαμπίρ.
Δυο δεκάχρονα παιδιά συναντιούνται στο ψυχρό χειμερινό τοπίο μιας μικρής
πόλης. Μιλούν για τα όνειρά τους, παίζουν, αναπτύσσουν ένα ωραίο τρυφερό
παιδικό έρωτα. Το κορίτσι, όμως, είναι βαμπίρ και κάθε βράδυ βγαίνει προς
αναζήτηση αίματος.

Όταν, λοιπόν, αυτό το κοριτσάκι -βαμπίρ βρήκε την αμερικανική του εκδοχή,
οι φανατικοί της εξαιρετικής πρώτης ταινίας, έπαθαν πανικό περιμένοντας μια
ακόμη χολιγουντιανή ασέλγεια. Το αποτέλεσμα μας ανακούφισε όλους -ακόμη κι
εμάς που δεν είχαμε ενθουσιαστεί με το πρώτο έργο.

Ο σκηνοθέτης του «Cloverfield», Ματ Ριβς, πλησίασε με ευρωπαϊκό σεβασμό το
θέμα απλοποιώντας τις αλληγορικές του αιχμές, αλλά και αναδεικνύοντας τις
επιμέρους ευαισθησίες του.
Η αλήθεια είναι ότι το έχει κάνει πιο εύληπτο- αυτό που λέμε «πιο στρωτό»-
αφαιρώντας δηλαδή τα πιο ενδιαφέροντα κομμάτια της ποιητικότητάς του.
Κράτησε, όμως, τη σεναριακή του δύναμη κι έδωσε βάρος στα στοιχεία της
έκπληξης, του σασπένς και του τρόμου.

Η ΖΩΗ ΜΕΤΑ

Υπάρχει μια ανισότητα στο έργο του 80χρονου Κλιν Ιστγουντ και στον τρόπο
που αυτό γίνεται δεκτό από τους ειδικούς: οι μεγάλες ταινίες και τα Όσκαρ
(«Million Dollar Baby», «Γράμματα από το Ιβο Ζίμο») ακολουθούνται από
μέτριες δουλειές όπως ο προηγούμενος «Ανίκητος» και αυτό εδώ, την ώρα που
οι αμερικανοί εχθροί του βιάζονται να πουν ότι ο Ντέρτι Χάρι ξόφλησε κι οι
γάλλοι φίλοι του αλιεύουν προτερήματα και τον εκθειάζουν ότι κι αν κάνει.

Το «Η Ζωή Μετά» είναι μετάφραση του πρωτότυπου «Hereafter»», που βρίσκει το
ελληνικό του αντίστοιχο στην εξαιρετική λέξη «Επέκεινα». Μια ταινία,
λοιπόν, για την μετά θάνατο ζωή. Ενα μέντιουμ που ζει στο Σαν Φρανσίσκο
(Ματ Ντέϊμον) θέλει να ξεχάσει για πάντα αυτή του την ικανότητα που την
θεωρεί κατάρα. Μια παριζιάνα τηλεοπτική δημοσιογράφος (Σεσιλ Ντε Φρανς)
γλιτώνει από το τσουνάμι, αλλά βλέπει τη καριέρα της να καταρρέει. Κι ένας
βρετανός πιτσιρικάς χάνει κάθε ισορροπία στην φτωχή και δυστυχισμένη ζωή
του, όταν ο δίδυμος αδελφός του σκοτώνεται σε ατύχημα.
Κι όσο οι λέξεις αυτές φορτίζουν με μια υπέροχη μελαγχολική ακρίβεια την
κινηματογραφική προσμονή, τόσο το αποτέλεσμα απογοητεύει με την αδυναμία,
την δυσκαμψία και την ιδεολογική του ασάφεια. Στο κομμάτι του Παρισιού,
μάλιστα, η πανέμορφη Σεσιλ Ντε Φρανς αφήνεται στην τύχη της να παίζει, σαν
χαμένη, μπροστά σε μια κάμερα που έχει χάσει κάθε αίσθηση ρυθμού.

Σημαντικό –κι ίσως μοναδικό- ατού, η ερμηνεία του Ντέϊμον ο οποίος διασώζει
την καθαρότητα, το άχθος και τις βασανισμένες επιλογές του πιο
ολοκληρωμένου χαρακτήρα της ταινίας.

ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ

Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΑ

Ο Κόλιν Φερθ έχει ήδη το Όσκαρ στο τσεπάκι του ερμηνεύοντας τον τραυλό
Βασιλιά Γεώργιο ΣΤ’. Λίγο πριν την έκρηξη του Β´ Παγκοσμίου Πολέμου ο
βρετανός μονάρχης έμαθε να μιλά σωστά και να εκφωνεί λόγους με την βοήθεια
ενός ανορθόδοξου λογοθεραπευτή. Μάθημα ερμηνευτικής ακρίβειας, χωρίς
κραυγές.

Ο ΘΑΥΜΑΤΟΠΟΙΟΣ

Επτά χρόνια μετά το «Τρίο της Μπελβίλ» ο σκηνοθέτης Σιλβέν Σομέ ξαναβουτά
στα φαντασμαγορικά χρώματα των παραδοσιακών κινουμένων σχεδίων,
διασκευάζοντας ένα σενάριο του ποιητή της γαλλικής κωμωδίας Ζακ Τατί
(1907-1982). Το σινεμά δεν είναι, βέβαια, υπόθεση τεχνολογικής επίδειξης
πολλαπλών διαστάσεων, αλλά έμπνευσης και ουσίας.

ATTENBERG

Μια ελληνική ταινία κερδίζει το διεθνές κοινό: Βραβείο γυναικείας ερμηνείας
(Αριάν Λαμπέντ) στο φεστιβάλ Βενετίας και επιλογή στο ερχόμενο φεστιβάλ
ανεξάρτητου κινηματογράφου του Σάντανς. Μια υπέροχη σινεφίλ εμπειρία που
παίζει μα τον πειραματισμό, την τρυφερότητα και την ελπίδα. Σκηνοθετεί η
Αθηνά Τσαγκάρη.

ΓΟΝΕΙΣ ΤΗΣ ΣΥΜΦΟΡΑΣ

Αξιοπρεπέστατη αμερικανική κωμωδία, συνέχεια των παθημάτων του Μπεν Στίλερ, ο οποίος είχε την ατυχία να κάνει πεθερό του τον πρώην πράκτορα της CIA, Ρόμπερτ Ντε Νίρο. Νευρωτικός και αθεράπευτα «κατασκοπευτικός» ο τελευταίος υποβάλει τον γαμπρό του σε μια νέα σειρά δοκιμασιών για να διαπιστώσει εάν μπορεί να αναθρέψει τα παιδιά του.

ΘΕΑΤΡΟ

ΕΜΙΛΙΑ ΓΚΑΛΟΤΙ

Σε μία από τις καλύτερες στιγμές της καριέρας του ο Γιάννης Χουβαρδάς δίνει
απίστευτα μοντέρνα πνοή στη κλασική αστική τραγωδία του Γκότχολντ Έφρεμ
Λέσινγκ (1729-1781). Το δύσκολο και στρυφνό αυτό αριστούργημα του
γερμανικού διαφωτισμού γίνεται στα χέρια του Χουβαρδά μια μοντέρνα,
εκπληκτικά λιτή και λειτουργικά ρυθμική αλληγορία για την εξουσία και την
απληστία.
Η ομώνυμη ηρωίδα, λίγο πριν παντρευτεί, πολιορκείται στενά από τον πρίγκιπα
της περιοχής ο οποίος δίνει εντολή σε ένα αυλικό του να κάνει τα πάντα για
να του τη φέρει. Η δολοφονία του μέλλοντα συζύγου της, όμως, ρίχνει όλους
τους εμπλεκόμενους στην αρένα της σκληρής πραγματικότητας. Οξυδερκέστατο
πολιτικό σχόλιο της εποχής του, το έργο ασκεί σκληρή κριτική στην
αριστοκρατία, η οποία τότε προσπαθούσε να καταπιέσει την έκρηξη της μεσαίας
τάξης.

Ο Χουβαρδάς, βέβαια, δεν μένει στην ιστορική αναπαράσταση. Το αντίθετο.
Αδειάζει την τεράστια σκηνή του θεάτρου του Τσίλερ και την αφήνει γυμνή και
απειλητική. Ντύνει ψυχρά τους ηθοποιούς (εξαιρετικά τα κοστούμια της
Ιωάννας Τσάμη) και τους κινεί με μια ανατριχιαστική χορευτική ακρίβεια.
Αυτό που βλέπεις, λοιπόν, ξαφνικά μπροστά σου δεν είναι παρά η πλαστική
αμεσότητα ενός σπαρακτικού έργου που αναδεικνύεται απίστευτα σημερινό.
Το πρωταγωνιστικό δίδυμο Ακύλλας Καραζήσης- Νίκος Κουρής οργώνουν την σκηνή με άνεση και αμεσότητα φτιάχνοντας δυο μοναδικούς χαρακτήρες. Εξαιρετικοί σε μικρότερους ρόλους είναι ο Μηνάς Χατζησάββας (είχε καιρό να παίξει με τόση ορμή και πλούτο), η πολύ καλή Στεφανία Γουλιώτη και η Θέμις Μπαζάκα -η οποία καθηλώνει με τη δραματική της κορύφωση ακροβατώντας υπέροχα ανάμεσα στην υστερία και την αμφιβολία.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ- ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
(Αγ. Κωνσταντίνου 22-24, Ομόνοια, τηλ.: 210.5288170)

ΜΟΥΣΙΚΗ

ΑΛΚΗΣΤΙΣ ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗ – ΜΑΡΙΟΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

Στην ιδιαιτερότητα των δύο φωνών τους κυριαρχεί ένα φορτίο πάθους, το οποίο
εξάλλου επεξεργάζονται επιλέγοντας τραγούδια από μια ευρύτατη γκάμα ερώτων
και αγάπης. Καλλιτεχνική επιμέλεια Σταμάτης Κραουνάκης και Λίνα
Νικολακοπούλου και σκηνοθεσία Γιάννης Κακλέας.
6, 8, 9 και 12 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
21.00, ΠΑΛΛΑΣ (οδός Βουκουρεστίου, τηλ.: 2103213100)

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ

Εμπνευσμένος από τη «Θεογονία» του Ησίοδου, ο Σαββόπουλος αφηγείται
παραμύθια για μικρούς και μεγάλους σε ένα ιδιότυπο –και άκρως απολαυστικό-
πανηγύρι τραγουδιών και ονείρων. Βλέποντάς τον διαπιστώνεις ότι, στην
πραγματικότητα, αυτό ήταν πάντα: ένας ωραίος παραμυθάς.

9, 10, 11, 12
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 19.00, ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ (τηλ.: 2107282333, www.megaron.gr)

ΧΕΙΜΕΡΙΝΟΙ ΚΟΛΥΜΒΗΤΕΣ

Τριάντα χρόνια συμπληρώνει φέτος το θρυλικό συγκρότημα του Αργύρη Μπακιρτζή του Ισίδωρου Παπαδάμου, του Κώστα Σιδέρη, του Μιχάλη Σιγανίδη και του Δημήτρη Πολυζωίδη. Εξόχως ποιητική η μουσική τους ακροβασία, λαϊκή και παιγνιώδης, δημιούργησε μια μικρή επανάσταση στις αρχές του 80. Προλογίζει ο Τζίμης Πανούσης.

ΤΡΙΤΗ 11 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 21.00, ΠΑΛΛΑΣ (οδός Βουκουρεστίου)

ΧΟΣΕ ΓΚΟΝΖΑΛΕΖ

Η ταυτότητά του δηλώνει άμεσα την φολκ διαφορετικότητά του: Σουηδός με
αργεντίνικη καταγωγή. Ο Jose Gonzalez πάντως ξέρει να παίζει με το
μέινστριμ, να ξεγελά τις συνταγές και ταυτόχρονα να γίνεται δημοφιλής ακόμη
κι όταν πειραματίζεται με την κιθάρα του. Σίγουρα από τις πιο ενδιαφέρουσες
συναυλίες του μήνα.

ΤΕΤΑΡΤΗ 12 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 21.00, GAGARIN 205 (Λιοσίων 205, τηλ.: 6944814543)

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Προηγούμενο άρθροΝα ξαναφτιάξουμε τα πειραματικά και πρότυπα σχολεία
Επόμενο άρθροNew year’s resolutions
Γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης, σπούδασε κινηματογράφο στην Αθήνα και το Παρίσι, έζησε και δούλεψε στη Γενεύη και τη Νότιο Γαλλία. Έγραψε κείμενα και κριτικές για τον κινηματογράφο στις εφημερίδες Ελεύθερος Τύπος, Αυγή και Εθνος και σε αρκετά μηνιαία και εβδομαδιαία περιοδικά. Τα τελευταία χρόνια είναι διευθυντής του περιοδικού ΣΙΝΕΜΑ, καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας και κινηματογραφικός συντάκτης του MEGA

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here