«Star Wars: Οι Τελευταίοι Τζεντάι»: Συναρπαστική απόδραση

0
157

O Πάνος Γκένας γράει για το cinemagazine τις ετντυπώσεις του απότην ταινία «Star Wars: Οι Τελευταίοι Τζεντάι» και όπως καταλήγει στο κείμενό του «Η Δύναμη έχει ξυπνήσει και (παραμένει) μαζί μας».
Οι «Τελευταίοι Τζεντάι» είναι ένα μεγαλειώδες, χορταστικό (μέσα στα 150 λεπτά του) «Star Wars» που είναι αφελές και συγκινητικό, έξυπνο και τραγικό, χιουμοριστικό και περιπετειώδες, παλιομοδίτικο και ευρηματικό. Είναι μία συναρπαστική, επική απόδραση μέσα στην κινηματογραφική αίθουσα που χωρά και την ξεκάθαρη εμπορική στόχευση, και τη θεαματική διαφυγή σε πλήρη ισοτιμία. Ο Τζόνσον τολμά να κάνει τα απαραίτητα βήματα προς τα εμπρός, ρίχνοντας όμως κλεφτές ματιές προς τα πίσω. Τόσο ο ίδιος, όσο και ο Έιμπραμς (και προφανώς όλοι όσοι εμπλέκονται στην παραγωγή της νέας τριλογίας) είναι άνθρωποι που μεγάλωσαν με τις αυθεντικές ταινίες, εμπνεύστηκαν από αυτές και τώρα έχουν την ευθύνη να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, τιμώντας και εξελίσσοντας. Ισορροπία και έμπνευση, να άλλη μία λέξη που χρειάζεται να προστεθεί.

Ποια είναι η επόμενη βασική λέξη-κλειδί για το Επεισόδιο 8; Κληρονομιά. Οι «Τελευταίοι Τζεντάι» όπως θα έχετε αντιληφθεί από το προωθητικό υλικό, τρέιλερ και αφίσες, είναι «κόκκινοι». Το κόκκινο χρώμα είναι ίσως το πιο σημαντικό στοιχείο της ταινίας, εμποτίζει τη σκηνογραφία και υπενθυμίζει πως αυτό το «Star Wars» ακολουθεί ένα “bloodline”, την καταγωγή δηλαδή μιας οικογενειακής ιστορίας, αλλά συνάμα συνδέει ως ένα μπλοκμπάστερ «εξ αίματος», τη συγγένεια με το είδος, το κοινό, αλλά και την πολιτιστική του παρακαταθήκη. Το «Star Wars» μπορεί να έχει συγχωνεύσει δημιουργικά αντιδάνεια από πληθώρα λογοτεχνικών και μυθολογικών αναφορών, παραμένει όμως ένα μαξιμαλιστικό, δυναμικό και φιλόδοξο κινηματογραφικό παραμύθι. Όλα ξεκίνησαν από τη μεγάλη οθόνη.

Ισορροπία, έμπνευση, κληρονομιά. Αυτός είναι ο κανόνας του Ράιαν Τζόνσον στους «Τελευταίους Τζεντάι» και μέσα από αυτόν αποδομεί και ανασυνθέτει το «Star Wars».
Ισορροπία, έμπνευση, κληρονομιά. Αυτός είναι ο κανόνας του Ράιαν Τζόνσον στους «Τελευταίους Τζεντάι» και μέσα από αυτόν αποδομεί και ανασυνθέτει το «Star Wars» μέσα από αναμενόμενες διαδρομές, αλλά και ανατρεπτικά μονοπάτια. Η Ρέι της Ντέιζι Ρίντλεϊ και ο Κάιλο Ρεν του Άνταμ Ντράιβερ είναι το δίπολο ηρώων που συμπληρώνει και τονώνει τη νέα τριλογία. Το σενάριο τους «ενώνει» σε έναν εξαιρετικά ενδιαφέροντα διάλογο σε όλη τη διάρκεια της ταινίας, βρίσκοντας τους κοινούς τόπους και τις ηθικές διαφορές τους. Χωρίς να γράψω λεπτομέρειες, για να αποφύγουμε τα spoilers, θα ήθελα να επισημάνω πως η κοινή σκηνή που έχουν στην ταινία, σκηνή που προσφέρει ένα μεγάλο twist, είναι ενδεικτική της νοοτροπίας της δημιουργικής ομάδας πίσω από τα νέα «Star Wars», με τη Ντίσνεϊ τελικά να κερδίζει τα εύσημα υποστηρίζοντας ιδέες, που δεν είναι ξεκάθαρα ασφαλείς και οικογενειακές.

Το πρόσωπο του Μαρκ Χάμιλ δίνει μία ποιότητα σοφίας, αλλά και δικαιολογημένης κόπωσης, στον χαρακτήρα του Λουκ Σκαϊγουόκερ. Η υπερηφάνεια του ήρωα, αλλά και η αλαζονεία του αντι-ήρωα, δημιουργούν ενδιαφέρουσες παλινδρομήσεις. Όποτε εμφανίζεται συγκεντρώνει άνετα το ενδιαφέρον πάνω του, δείγμα του πόσο είχε λείψει ο Λουκ από τις ταινίες και το franchise. Μία σκηνή του αποτελεί κλείσιμο του ματιού σε μία αντίστοιχη της πρώτης ταινίας, ενώ ένα cameo από τα παλιά θα προκαλέσει ρίγη συγκίνησης στους θαυμαστές της σειράς. Η αδικοχαμένη Κάρι Φίσερ δηλώνει παρούσα ως Στρατηγός Λέια και ο Τζόνσον της επιφυλάσσει δυο αξέχαστες στιγμές, που τιμούν τη μνήμη της. Ποια θα είναι η εξέλιξη του χαρακτήρα για το επεισόδιο 9, είναι μία πραγματική απορία και σίγουρος δημιουργικός πονοκέφαλος για τους σεναριογράφους της επόμενης ταινίας.

Η Δύναμη έχει ξυπνήσει και (παραμένει) μαζί μας.
Από την άλλη, στους «Τελευταίους Τζεντάι» δεν βρίσκονται όλα στη «φωτεινή πλευρά» της κριτικής. Οι δομικές αναφορές στην «Αυτοκρατορία Αντεπιτίθεται» σε καθοδηγούν για το πως θα αναπτυχθεί η πλοκή σε σημεία και επίσης το σενάριο δεν βρίσκει χρόνο να αφομοιώσει όλα τα στοιχεία, πρόσωπα και τόπους. Για παράδειγμα οι νέοι χαρακτήρες που υποδύονται οι Λόρα Ντερν, Μπενίσιο Ντελ Τόρο και Κέλι Μέρι Τραν, φαντάζουν πολύ σχηματικοί και αναλώσιμοι, οι ερμηνείες των Όσκαρ Άιζακ και Ντόμναλ Γκλίσον λίγο πιο υπερβολικές από το επιτρεπτό όριο ερμηνείας-παρωδίας, ενώ ο πλανήτης του Κάντο Μπάιτ – μία αρτ ντεκό πόλη καζίνο – μοιάζει περισσότερο με χαμένη ευκαιρία, παρά για ένα εκθαμβωτικό ταξίδι σε ένα μέρος που δεν έχουμε ξαναδεί. Ο Τζόνσον ισοσκελίζει με το φινάλε στον κάτασπρο πλανήτη Κρέιτ, μία αντιστοιχία του παγωμένου Χοθ της «Αυτοκρατορίας», μόνο που αντί για πάγο έχει επιφάνεια από αλάτι και κόκκινο (το χρώμα της ταινία άλλωστε) υπέδαφος. Ένα οπτικό εύρημα – θρίαμβος για τη σκηνογραφική επιμέλεια.

Από την πρώτη σκηνή που δείχνει το Wars μέχρι την τελευταία που οδηγεί στο Star, οι «Τελευταίοι Τζεντάι» τιμούν την κινηματογραφική κληρονομιά με έναν διαπολιτιστικό μύθο παγκόσμιας ταύτισης, ισορροπούν τη δράση με το δράμα και εμπνέουν την αλλαγή. Η ταινία θα κλείσει την «ίριδα» στα credits με ένα φινάλε που σε ολοκληρώνει, όσο κι αν ανυπομονείς για το επόμενο επεισόδιο. Ναι οι τελευταίοι Τζεντάι δεν είπαν την τελευταία τους κουβέντα ακόμα. Αλλά έβαλαν ένα συναρπαστικό κόμμα. Η Δύναμη έχει ξυπνήσει και (παραμένει) μαζί μας.

«Star Wars: Οι Τελευταίοι Τζεντάι»

Πηγή: cinemagazine.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here