Συγχύσεις (ιδεών και σφαιρών)

11
39

Ποια είναι η σωστή οδός

της υποχώρησης;

Αντ. Μακρυδημήτρης, Υποχώρηση

Το να θεωρούμε «φυσιολογικό» να σκοτώνει ο διαφωνών, να καταστρέφει ο χούλιγκαν και να τρομοκρατεί ο περιθωριακός, επειδή με τον τρόπο αυτό αντιστέκονται κατά του σάπιου συστήματος, συνιστά υποκρισία (αν δεν υποκρύπτει άλλους στόχους).

Ποτέ κανένα σύστημα δεν άλλαξε, σε δημοκρατικές κοινωνίες, με την παραβίαση των νόμων και των αξιών (από μεμονωμένα, συχνά «αδιαφανή» άτομα) αλλά με κοινούς κοινωνικούς αγώνες (από το σύνολο των καταπιεζόμενων πολιτών).

Και ποτέ μέσα στο «χάος» και στην «ανομία» δεν άνθισαν λουλούδια ελπίδας (αφού στις συνθήκες αυτές κινούνται πιο άνετα οι σκοτεινές δυνάμεις). Όσο επικίνδυνο είναι το κράτος να στιγματίζει, τόσο επικίνδυνο είναι οι «θεωρητικοί» να ηρωοποιούν.

Η κάθε αντικοινωνική ή εγκληματική συμπεριφορά δεν πρέπει να εκλαμβάνεται ως επαναστατική δράση και, βέβαια, η κοινωνική απάντηση στην κρατική βία και στο μοντέλο του «βολεμένου αστού» δεν μπορεί να είναι η αυτοδικία (ή το ξεκαθάρισμα λογαριασμών) διάφορων υποομάδων και το πρότυπο του «επικίνδυνου εκτός νόμου» τύπου.

Στόχος μας πρέπει να είναι η αλλαγή των όρων της ζωής μας και όχι η αντικατάσταση των τυράννων, όπου τη θέση του αυταρχικού κράτος θα πάρει ο ανεξέλεγκτος (κι ατιμώρητος) οπλοφόρος της πλαϊνής πόρτας ή της συνοικιακής συμμορίας.

Η Δημοκρατία ανέχεται και η κοινωνία συγχωρεί. Κανείς, όμως, δεν έχει το δικαίωμα να αφήνει ελεύθερο χώρο στην κατάλυση και στη διάσπαση, ιδίως όταν οι «επισπεύδοντες» δε διαθέτουν οράματα αλλά μόνο άρματα.

*Ο καθηγητής Γιάννης Πανούσης είναι βουλευτής της ΔΗΜΑΡ.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Προηγούμενο άρθροΠοιος εμποδίζει τον κ.Πρίφτη να ανοίξει κουρείο;
Επόμενο άρθροΗ φωτογραφία της ημέρας
Ο Γιάννης Πανούσης έλκει την καταγωγή του από την Αρκαδία και την Κορινθία, αλλά γεννήθηκε στην Αθήνα το 1949. Σπούδασε στη Νομική, αλλά αγαπούσε τη Φιλολογία. Συνέχισε τις σπουδές του στις Πολιτικές Επιστήμες και συνέχισε στη Γαλλία με εγκληματολογία, που αποτελεί συνδυασμό πολιτικής σκέψης, φιλολογίας, νομικής και πολιτικής επιστήμης. Διετέλεσε καθηγητής στη Νομική Θράκης επί 19 χρόνια (και πρύτανης απο το 1994 έως το 1997) και όταν έφυγε από εκεί για τη Νομική Αθηνών ένιωσε ότι "ξενιτεύεται" -παρότι όταν είχε πρωτοπάει στην Κομοτηνή είχε τρομάξει! http://www.giannispanousis.gr/page.php?p=biography

11 ΣΧΟΛΙΑ

  1. «ποτέ μέσα στο «χάος» και στην «ανομία» δεν άνθισαν λουλούδια ελπίδας»

    Πολύ σωστή σκέψη. Το χάος και η ανομία είναι προνόμιο μόνο της κυβέρνησης που στηρίζει ο σοφός καθηγητής. Και να ήταν μόνο το χάος και η ανομία….. Υπάρχουν ακόμα, η αδικία, ο δόλος, η βία, η υποκρισία, τα εκβιαστικά διλήμματα, η ατιμωρησία, η φαυλότητα, η διχόνοια, το ψέμα, η προπαγάνδα, η περιφρόνηση και κατασυκοφάντηση των αδυνάτων παράλληλα με τη στοργή και κάλυψη των ισχυρών. Πραγματικά σε τέτοιο περιβάλλον όχι λουλούδια, αλλά ούτε τσουκνίδα δεν ριζώνει.
    Πέρασε άραγε από το μυαλό του σοφού καθηγητή, μήπως η ανάπηρη «δημοκρατία» γεννά τα φαινόμενα που μετά βδελυγμίας καταδικάζει;
    Και ένα τελευταίο ερώτημα. Μήπως η τρομοκρατία που μέχρι τώρα γνωρίζαμε (17 Ν, ΕΛΑ, επ. αγ)
    ήταν θεσμική και ελεγχόμενη και επομένως συγγνωστή; (στους δολοφόνους, ξηρούς και κουφοντίνες, κανείς δεν άπλωσε χέρι. Απεναντίας δέχτηκαν και επισκέψεις στη φυλακή από πολιτικούς του «δημοκρατικού τόξου» ……..

    (

  2. ειμαι 60 ετων και οσο ναναι….θυμαμαι και γω κατι,ξεχωρα απο τις γνωσεις που μπορω να εχω στο βαθος του χρονου. Λοιπον, και οι Λαμπρακηδες διωχθηκαν,κυνηγηθηκαν αγρια,ξυλοκοπήθηκαν κ.α. διαφωνοντας ριζικα με το κατεστημενο και την σαπια κοινωνια, αλλά ΠΟΤΕ δεν πηραν τα Καλασνικωφ,και ΔΕΝ εκαναν ληστείες Συμφωνω απόλυτα με τον κ.Πανουση/.

  3. K. Πανούση.
    Προχτές άκουσα τους γονείς των νεαρών k με εξέπληξαν με την ευκολία υπεράσπισης τον παιδιών που «ανάθρεψαν??» κάποιος αποκάλεσε τον εαυτό του αναρχικό, κάποιος φοβέρισε ότι θα σκοτώσει, κάποιοι μας διάβαζαν τους νομους….
    Σαν ειδικός στο θέμα θα πρέπει να ξανά ανασυγκροτήσετε την Οικογένεια k ήθος που διαλύσατε όλα αυτά τα χρονια. Ως κράτος τίποτα προσωπικό αλλα εδώ που φτάσαμε δεν βλέπω να έχουμε άλλες επιλογές από να αρχίσουμε πάλι από την βάση σε ένα ΝΕΟ ΚΡΑΤΟΣ.

  4. Τα δύο Ιερά και Όσια των Ελλήνων τα εξής …ένα !!!
    ..
    Επίταξε όλους τους εργαζόμενους..όλους ….
    Πήγαινε τους μισθούς στα 150 ευρώ …
    Βάρα διαδηλωτές , συνταξιούχους , αναρχικούς , νέους , νέες , παιδιά …
    Τσάκισε , βασάνισε , φυλάκισε ακόμα και μωρά …
    Βάλε όσες εικόνες και ρεπορτάζ θέλεις με φτωχούς στα σκουπίδια..
    Δείξε μου άστεγους , κουρελιάρηδες , πρεζόνια , χασικλήδες όσους θες ..
    Δείχνε μου κάθε μέρα όσους βιασμούς και μαχαιρώματα θέλεις …
    Δείξε μου Δράκους , παιδεραστές , ομο-αμφιφυλόφιλους πισωγλέντηδες κ,λ,π …
    Ληστείες απλές , ληστείες L , XL , XXL , μετά φόνου , χωρίς φόνο κ.λ.π ..
    Σκίσε το Σύνταγμα τους νόμους τους Χάρτες των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων..όλα
    Χρέωσε τη χώρα , την Ευρώπη , τον πλανήτη όλο…
    Όλα τα υπομένω !!!!!
    ΟΛΑ …..
    ΕΝΑ ΜΗΝ ΜΟΥ ΠΕΙΡΑΞΕΙΣ

    ΤΑ ΛΕΦΤΟΥΔΑΚΙΑ ΜΟΥ ΣΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑ!!!!!!!!
    Ααααααααααααααααααααααα!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  5. Και όλα αυτά τα σημειώνει κάποιος ο οποίος έχει βάλει «πλάτη» για την τρομοκρατία του λαού, με μειώσεις μισθών, ύφεση και ανεργία. Όχι κύριε Πανούση. Εσείς, η μικρή κάστα μεγαλοπολιτικών τους φοβάστε αυτούς. Σας βολεύει η ακροδεξιά βία και σας φοβίζει οποιοσδήποτε σας εναντιώνεται. Και χρησιμοποιείται μόνο ΒΙΑ. Ψυχολογική και κυρίως σωματική. Είτε απέναντί σας έχετε «τρομοκράτη» ή απλά κάποιον διαδηλωτή. Αλλά θα έρθει η μέρα που η βία που δίνετε θα σας επιστραφεί.

    Μιχάλης
    Άνεργος με μεταπτυχιακό και ποτέ βουλευτής, ούτω στο μέλλον.

  6. Ναι, Τετοια Δημοκρατικη Αριστερα (ΟΧΙ Σταλινικη )χρειαζομαστε, σαν την ΔΗΜΑΡ του Γιαννη Πανουση. Ανθρωπος φωτισμενος και ελπιζω να εχει Ακροατηριο στο Μαθημα του !!

  7. Δάσκαλε,
    μικρό, αλλά πολύ ωραίο κείμενο!
    Επιτρέψτε μου όμως μερικά σχόλια:

    Η θεώρηση των ακραίων μορφών αντίστασης ενάντια στο προφανώς (πιο προφανές, απ’ όσο τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, δε θα μπορούσε να είναι!) σάπιο σύστημα ως φυσιολογικών, πιθανώς συνιστά υποκρισία και υποκρύπτει ίσως στόχους ζοφερούς, επίσης όμως προδίδει την ψυχοπαθολογία της κοινωνίας μία δεδομένη στιγμή, δηλαδή το πιο αναμενόμενο αντίκτυπο κάθε νοσηρής νομιμότητας.

    Και η ενεργή ψυχοπαθολογία, τι άλλο περιέχει στον πυρήνα της, εκτός από οδύνη; Ποιος μπορεί να αμφισβητήσει πως, αυτή εδώ τη στιγμή, ο λαός δεινοπαθεί; Ποιος μπορεί με σιγουριά πια να πει πούθε κινούνται οι «σκοτεινές δυνάμεις»; Ασφαλώς, δεν είχαν καταλάβει τη χώρα τις τελευταίες δεκαετίες ούτε ληστές, ούτε τρομοκράτες. Οι φωτεινές λαϊκές επιλογές κυβερνούσαν. Και ιδού τα αποτελέσματα!

    Οι αντικοινωνικές/εγκληματικές συμπεριφορές σαφώς και δεν πρέπει να εκλαμβάνονται ως επαναστατικές δράσεις. Κάθε επαναστατική δράση όμως; Δεν είναι αυτομάτως παράνομη συμπεριφορά; Τι άλλο θα μπορούσε να είναι;

    Η λύση των κοινών κοινωνικών αγώνων, μιλώντας για τη σημερινή Ελλάδα, ως γνωστόν δεν έχει αποδώσει και -στο όσο γνωρίζω- οι διεθνείς κοινωνικοί αναλυτές δεν προβλέπουν τέτοια μεταστροφή στη νοοτροπία των νεοελλήνων.

    Εσείς, δηλαδή ο κύκλος των θεωρητικών, ορθώς χρησιμοποιείτε τη γλώσσα της λογικής. Ταυτόχρονα όμως, κάποιοι άλλοι, όχι θεωρητικοί μάλλον, έχουν χρέος να μιλούν τη γλώσσα της αγανάκτησης, με φλέβες τιναγμένες στο λαιμό. Αλλιώς, θα είμαστε απ’ άκρη σ’ άκρη των συνόρων, ένας λαός που κοιμάται, δυστυχώς όχι τον ύπνο του δικαίου, αλλά τον ύπνο του κιοτή.

    Δεν υποστηρίζω τον παραλογισμό δάσκαλε, η υπερβολή όμως, όταν πρόκειται για αγώνα υπέρ του δικαίου, χρησιμεύει στην αφύπνιση εκείνων, των οποίων η αντίληψη χρειάζεται πιο χοντροκομμένα μηνύματα για να λειτουργήσει. Όσο για τα οράματα που αναφέρετε, τασσόμενος σαφέστατα με εκείνους που δε διαθέτουν άρματα, θα έλεγα μετά λύπης να μην κρίνετε εξ ιδίων τα αλλότρια. Γιατί δυστυχώς, δεν είστε όσοι θα έπρεπε με όραμα σ’ αυτή τη χώρα. Αλλιώς, ούτε εδώ θα είχαμε φτάσει, ούτε κάποιοι εξ’ ημών θα νοηματοδοτούσαν εκ’ νέου το παλιό πρόσταγμα «στ’ άρματα, στ’ άρματα, εμπρός στον αγώνα!».

    Με βαθιά εκτίμηση,
    Σίσσυ Λοΐζου

  8. Οι έλληνες στα ατομικα επιτευγματα ειναι unrivalled. Στα συλλογικα ειναι ακομη στο Α. Δεν ξερουν τι σημαινει δημοκρατια. Εδειξαν ανοχη στη βια. Την απενοχοποιησαν. Δεχθηκαν την ηθικη και εκπαιδευτικη χαλαρωση στα σχολεια. Δεν ξερουν οτι ο Νομος ειναι το συνορο της ελευθεριας. Δεν ξερουν οτι η μικρη ανομια θα φερει μεγαλυτερη και μετα καποιοι θα ερμνευουν-δικαιλογουν τα καλασνικοφ. Οι ελληνες θελουν εκπαιδευση. Ολο χουντες ειχαν απο το 1900. Και οταν δεν ειχαν χουντα, χρεωκοπησαν το κρατος. Δεν υπηρχε ελληνας με δημοκρατικα μεσα που να μπορουσε να σταματησει το κατηφορο των ελληνων προς την πτωχευση. Ο Ελλην ειναι ανυποτακτος μεχρι τα ακρα. Τωρα βαζει μυαλο και συντηρητικοποιειται. Ετσι θα ξαναφτιαξει και κρατος και οικονομια με σωστα θεμελια.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here